Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole
Original version
Gourvennec, A. (2016) Litteraturfaglig praksis: Avgangselevers retrospektive blikk på arbeid med litterære tekster i videregående skole. The Nordic Journal of Literacy Research, vol. 2 10.17585/njlr.v2.271Abstract
I en tid der den norske skolens oppdrag og rolle for fremtiden er oppe til diskusjon og revidering
(NOU 2015:8), trer den kontinuerlige forhandlingen mellom fagenes tradisjon og nye strømninger
tydelig frem. Denne artikkelen søker å bidra med kunnskap om sentrale aspekt i norskfagets
litteraturarbeid ved å studere hvordan avgangselever i videregående skole fremstiller det som faglig
praksis. I to retrospektive gruppeintervju rekontekstualiserer elever den litteraturfaglige praksisen
de har møtt i skolen og sin egen litteraturfaglige utvikling innen praksisens rammer. Artikkelen
søker å besvare hvordan elevene beskriver praksisens deltakere, handlinger og ressurser, samt hvilke
faglige kjerneverdier som strukturerer elevenes bilder av praksis. Studien viser at elevene peker
på en spenning mellom rammer i undervisningen som leder i retning av og bort fra en form for
faglig kjerne, og at de forholder seg ulikt til denne spenningen. På tross av ulike preferanser og
forholdningssett, peker elevene sammen mot kombinasjonen av arbeid med utfordrende tekster
over tid og med ulike arbeidsformer som situasjoner kjennetegnet av dybdeforståelse, tolkningsmangfold,
kritisk tenkning og deltakelse - situasjoner som er i tråd med bildene elevene tegner av
en faglig kjerne. Artikkelen argumenterer for viktigheten av å forstå elevene som deltakere i det
litteraturfaglige praksisfellesskapet.
Description
This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license. http://dx.doi.org/10.17585/njlr.v2.271. The original publication ca be found here: http://dx.doi.org/10.17585/njlr.v2.271.