Forebygging og håndtering av reaktiv aggresjon i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2561397Utgivelsesdato
2018-06-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Utgangspunktet for denne studien er å undersøke hvordan barnehagelærere arbeider med barn som viser aggresjon. Det blir sett på hvordan barnehagelærere arbeider forebyggende, og hvordan de håndterer barn som viser aggresjon.
Denne studiens problemstilling er: ”Hvordan kan barnehagelærere forebygge og håndtere reaktiv aggresjon i barnehagen?”
Hensikten var å finne eksempler på hva som kan være god praksis i møte med barn som viser reaktiv aggresjon. Det finnes mye teori om aggresjon, men mindre om hvordan aggresjon forebygges og håndteres i praksis. Studien bygger på aggresjonsteori som er funnet hos anerkjente teoretikere på feltet som blant annet Berkowitz (1993), Crick og Dodge sin SIP-modell (1994), Tremblay (2010) og Aronson og Aronson (2011).
I studien var det fem barnehagelærere som deltok i et semistrukturert intervju. Informantene ble valgt ut fra et strategisk tilgjengelighetsutvalg, og de kom fra fem ulike barnehager. Alle informantene hadde lang erfaring som barnehagelærere i barnehagen.
Funn fra studien viser til at barnehagelærerne hadde kjennskap til aggresjon. Hovedsakelig forstod de aggresjon som fysisk aggresjon, altså som synlig atferd. Under forebygging og håndtering av aggresjon la informantene vekt på voksenrollen, en god relasjon, grensesetting, struktur, være i forkant, felles forståelse og foreldresamarbeid. Barnehagelærerne kom også med eksempel på hvordan de håndterte en situasjon når et barn viser aggresjon. Funnene kan være med på å gi råd og tips til hvordan barnehagelærere kan forebygge og håndtere aggresjon. Studien kan også inspirere og motivere barnehagelæreres bevissthet rundt temaet.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education
Utgiver
University of Stavanger, NorwaySerie
Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;Beslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?
Høle, Alexandra (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne studiens problemstilling er: “Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?” Hensikten var å finne indikasjoner på hva som kan være god praksis i møte med elever som kan vise eskalerende aggresjon, ... -
Hvordan håndterer pedagoger i skolen elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk?
Lauvås, Veronica (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06-20)Formålet med denne masteroppgaven er å frembringe ny relevant kunnskap om hvordan pedagoger i skolen håndterer elever som viser reaktiv aggresjonsproblematikk. Basert på oppgavens egenart vil studien inkludere teori om ... -
Hvordan opplever barnehagelærere foreldresamarbeid når barn viser aggressiv atferd?
Malmin, Bodil Valheim (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Nordahl (2012) viser oss at i løpet av de siste tiårene har forskning gitt oss verdifull kunnskap om atferdsproblemer blant barn og unge. Til tross for den store utbredelsen av atferdsproblemer er det dessverre ikke alle ...