dc.contributor.advisor | Uppstad, Per Henning | |
dc.contributor.advisor | Wagner, Åse Kari Hansen | |
dc.contributor.author | Rangnes, Hege | |
dc.date.accessioned | 2021-09-16T12:36:55Z | |
dc.date.available | 2021-09-16T12:36:55Z | |
dc.date.issued | 2021-09 | |
dc.identifier.citation | «Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn by Hege Ragnes, Stavanger : University of Stavanger, 2021 (PhD thesis UiS, no. 598) | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-8439-016-1 | |
dc.identifier.issn | 1890-1387 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2778647 | |
dc.description | PhD thesis in Reading research | en_US |
dc.description.abstract | Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn i en interesse for læreres undervisning av flerspårklige elever innenfor rammene av ordinær undervisning. I klasserommet står lærere ofte i det dilemmaet at de skal undervise med utgangspunkt i fagtekster, samtidig som de skal ivareta opplæringsbehovet til elever som strever med å forstå slike tekster, deriblant flerspråklige elever. Elever som strever med å forstå fagtekster, har ofte lite kjennskap til det akademiske språket som i økende grad karakteriserer fagtekstene de møter i skoleløpet (Chall & Jacobs, 2003). I dette avhandlingsprosjektet undersøkes hvordan lærere forstår undervisning som støtter utvikling av akdemisk språk i språkheterogene klasserom. I prosjektet rettes det særlig oppmerksomhet mot det fagovergripende akademiske språket. Studien står i en sosiokulturell forståelsesramme basert på Vygotskijs (2001) språkutviklingsteori. Innenfor denne forståelsesrammen, anlegges et literacy-perspektiv der utvikling av akademisk språk forstås som å ha gode vilkår i tett tilknytning til arbeid med tekster (Skaftun, 2015; Wong Fillmore & Snow, 2018). I analysene av datamaterialet anvendes flere begreper for å utforske lærernes ytringer og utøvelse av undervisningen. Gees (2015) begrep "diskurs" er sentralt i avhandlingen for å beskrive sosiale strukturer. Der Lave og Wengers (1991) begrep "praksifellesskap" beskriver det profesjonsfelleskapet lærerne er en del av, er Gees (2014) begrep "forestillingsverdener" anvendt for å belyse forståelsen lærerne i et profesjonsfelleskap har av akademisk språk og undervisning som støtter utviklingen av et slikt språk.
[...] | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | en_US |
dc.relation.ispartofseries | PhD thesis UiS; | |
dc.relation.ispartofseries | ;598 | |
dc.relation.haspart | Artikkel 1: Rangnes, H., & Gourvennec, A. F. (2018). Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater. Acta Didactica Norge, 12(4), Art. 6, 21 sider. https://doi.org/10.5617/adno.6282 | en_US |
dc.relation.haspart | Artikkel 2: Rangnes, H. (2019). Facilitating second language learners' access to expository texts: teachers' understandings of the challenges involved. L1-Educational Studies in Language and Literature, 19, pp. 1-27. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.01.16 | en_US |
dc.relation.haspart | Artikkel 3: Rangnes, H. (2021) Læreres oppfølging av elevytringer i samtaler om ord og fagtekster i språkheterogene klasserom på 6. trinn. Nordand, 16(2), 157-172. DOI: https://doi.org/10.18261/issn.2535-3381-2021-02-04 | en_US |
dc.rights | Copyright the author | |
dc.subject | lesevitenskap | en_US |
dc.subject | flerspråklighet | en_US |
dc.subject | flerspråklige elever | en_US |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | education | |
dc.subject | multilingual pupils | |
dc.title | «Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn | en_US |
dc.type | Doctoral thesis | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 Hege Rangnes | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |