"Det er ikke sikkert det er sant, fordi de ikke vet, men tror". En studie om hvordan elever på 4.trinn posisjonerer seg som kritiske lesere.
Abstract
I ny læreplan er det forventet av lærere at de støtter elever i å utvikle kritisk tenkning.Formålet med denne kvalitative kasusstudien har vært å undersøke hvordan elever på 4.trinnposisjonerer seg som kritiske lesere, og forskningsspørsmålet jeg søker å besvare er Hvordanvurderer elevene en teksts formål og troverdighet?
Forskningsprosjektet tar utgangspunkt i et teoretisk rammeverk knyttet til kritisk literacy. Tilstudien ble det designet et undervisningsopplegg hvor elevene sammen skulle utforske og leseen tekst hentet fra Nysgjerrigper.no. Fokuset for undervisningsopplegget var å se hva elevenestilte spørsmål ved, eller la merke til, ved teksten, for å få et innblikk i elevenes kritisketekstforståelse. Datamaterialet består av observasjonsnotater fra helklassesamtale,observasjonsnotater fra en elevgruppe med fire elever og fire elevtekster. Datamaterialet bleanalysert ved hjelp av Freebody og Luke sin 4-ressursmodell for hvordan lesere kan tilnærmeseg en tekst.
Analysen viser at elevene hadde noe ulik tilnærming til teksten. Selv om alle elevene vurderteteksten som informativ, var grunnlaget for vurderingen ulik. Bare to av elevene posisjonerteseg som analytiske lesere ved å legge merke til hvordan detaljer i teksten (modalitet) kunnepåvirke tekstens troverdighet. En elev vurderte tekstens troverdighet med bakgrunn i egneerfaringer, mens en annen elev mente at dersom teksten ga en fremstilling av virkelighetensom ikke var helt sann, måtte den være skrevet feil.
Funnene gir grunnlag for å si noe om viktigheten av at lærere i skolen starter tidlig med åutvikle elevenes kritiske tenkning. Lærere må støtte elevene i å bruke bådebakgrunnskunnskaper og posisjonere seg som tekstanalytikere når de skal vurdere teksterstroverdighet og pålitelighet.