dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven tar for seg problemstillingen «hvordan arbeider pedagogiske ledere med barns holdning til flerspråklighet på stor, og mellomstor avdeling?». Jeg valgte denne problemstillingen ut ifra en personlig interesse til å undersøke hvordan pedagogiske ledere arbeider med barns holdningsutvikling i en flerspråklig barnehage, og hvordan de forebygger mot negative holdninger. Jeg brukte kvalitativt forskningsintervju for å undersøke hvilke erfaringer de pedagogiske lederne hadde med dette arbeidet i praksis. Gjennom funn og teori har jeg fått mer kompetanse på at holdningsutvikling i barnehagen skjer ved å gi barna erfaringer. I denne sammenhengen oppdaget jeg at det handlet om å gi barna positive erfaringer med hverandres flerspråklighet, samt som å legge til rette for vennskap og utvikle barnas flerkulturelle kompetanse. Dette kan gjøres ved å synliggjøre og anerkjenne barnas flerspråklighet gjennom lek, aktiviteter og kommunikasjon. Et viktig funn fra undersøkelsen var at foreldresamarbeidet var en viktig faktor for dette arbeidet. | |