Pedagogens rolle i inkludering ved lek på småbarnsavdeling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2984814Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [362]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragDenne studien dreier seg hovedsakelig om inkludering og mangfold på småbarnsavdelingen. Formålet med studien er å undersøke hvordan pedagogisk leder tilrettelegger for inkludering i lek på en mangfoldig småbarnsavdeling. Min problemstilling er: «hvordan legger pedagogisk leder til rette for inkludering ved lek på mangfoldig småbarnsavdeling?” For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført to kvalitative intervju, med to pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager.
Ut fra problemstilling og intervju har jeg valgt relevant teori, som har hensikt å belyse både problemstilling og resultat fra intervjuene. Funnene fra intervjuene viste at intervjupersonene hadde flere av de samme fundamentale verdiene, og tankene om hva inkludering og mangfold innebærer. Flere av likhetene omhandlet deres syn på blant annet inkludering og voksenrollens betydning for å støtte inkludering i småbarns lek. Likevel var det også ulikheter i intervjupersonenes informasjon og erfaringer. Intervjupersonene vektla og visse ulike arbeidsmåter når det gjelder å legge til rette for inkludering i lek.