Barnebøker som fremmer de flerspråklige barns norsklæring i barnehagen
Description
Full text not available
Abstract
Min bacheloroppgave handler om barnebøker som fremmer norsklæring i barnehagen. I denne oppgaven vil jeg utforske hvordan barnehagelærere benytter seg av barnebøker for å legge til rette for norsklæring hos flerspråklige barn. For å undersøke dette temaet anvender jeg i min forskningsprosess kvalitativt intervju som metode. De empiriske funnene fra intervjuer viser at barnehagelærere kan støtte andrespråklæring ved hjelp av barnebøker både gjennom strukturerte og dynamiske andrespråk aktiviteter i barnehagen. Disse aktiviteter bidrar til ord- og begrepslæring som spiller en sentral rolle i andrespråklæring. Som arbeidsmåter i formidling av barnebøker, blir det lagt vekt på formidling ved hjelp av konkreter og etterlek. Empirien også peker på samarbeid med hjemmet som støtter andrespråkarbeidet i barnehagen. Gjennom oppgaven ønsker jeg å belyse viktigheten av barnehagelærerens arbeid med barnebøker for å legge til rette for flerspråklige barns norsklæring.