Støttende språkarbeid i barnehagen
Description
Full text not available
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss følgende problemstilling: Hvilke refleksjoner har fire barnehagepedagoger om bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i utviklingen av flerspråklige barns vokabular i barnehagen? Vi utformet to forskningsspørsmål som kunne hjelpe oss til å svare på den aktuelle problemstillingen. I prosjektet vårt valgte vi å anvende en kvalitativ tilnærming. Vi ønsket å undersøke ulike sider ved barnehagepedagogers erfaringer fra praksis. Det ble tatt i bruk et kvalitativt forskningsintervju som innsamlingsmetode. Intervjuene var semistrukturert, hvor vi tok i bruk en intervjuguide som retningssnor for å få svar på det vi ønsket å finne ut av. Vi intervjuet fire barnehagepedagoger i tre forskjellige barnehager.
Da vi var ferdig med å analysere intervjuene, var det flere funn vi ønsket å drøfte i lys av teoretiske perspektiver. Resultatene fra intervjuene viste i hovedtrekk intervjupersonenes refleksjoner om hvordan supplerende kommunikasjon ble brukt for å støtte utviklingen av vokabularet hos flerspråklige barn som er i innlæringsfasen av et andrespråk. Samtidig belyste funnene våre hvordan supplerende kommunikasjon ble tatt i bruk i barnehagens hverdagssituasjoner. Supplerende kommunikasjon ble blant annet tatt i bruk for at flerspråklige barn som ikke har utviklet det norske språket enda, skulle få en mulighet til å kommunisere og gjøre seg forstått.