dc.contributor.advisor | Schjelderup, Jon Øgaard | |
dc.contributor.author | Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal. | |
dc.contributor.author | Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal. | |
dc.contributor.author | Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. | |
dc.contributor.author | Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1 | |
dc.contributor.author | Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget | |
dc.contributor.author | Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget | |
dc.contributor.author | Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal, | |
dc.contributor.author | Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal | |
dc.contributor.author | Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder. | |
dc.contributor.author | https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/ | |
dc.contributor.author | Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk | |
dc.contributor.author | Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk | |
dc.contributor.author | Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf | |
dc.contributor.author | Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk. | |
dc.contributor.author | Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget. | |
dc.contributor.author | Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget | |
dc.contributor.author | Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press | |
dc.contributor.author | Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget | |
dc.contributor.author | Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra | |
dc.contributor.author | Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012 | |
dc.contributor.author | Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233 | |
dc.contributor.author | Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm. | |
dc.contributor.author | Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget | |
dc.contributor.author | Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk | |
dc.contributor.author | Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum | |
dc.contributor.author | Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum. | |
dc.contributor.author | https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178 | |
dc.contributor.author | Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2. | |
dc.contributor.author | https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 | |
dc.date.accessioned | 2024-02-17T16:51:52Z | |
dc.date.available | 2024-02-17T16:51:52Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.uis:inspera:190693769:190810292 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3118271 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: løpe lek, en rollelek inspirert av sangen "Bjørnen sover," og en lekesituasjon med lekekjøkkenet. Funnene viser at voksne, gjennom aktiv støtte, anerkjennelse av barnas egenverdi i lek, og tilrettelegging for medvirkning, spiller en sentral rolle i å skape en læringsrik og inkluderende hverdag for småbarn. Balansen mellom å opprettholde ro og struktur samtidig som man imøtekommer barnas naturlige behov for bevegelse og spontanitet er essensiell. Deltakelse, spontanitet og støttende voksenstøtte i lek fremmer ikke bare barnas trivsel, men gir også rom for utforskning og læring. Konklusjonen peker på betydningen av å skape et positivt læringsmiljø gjennom nøye avveid voksenstøtte og anerkjennelse av småbarns medvirkning i ulike lekesituasjoner på småbarnsavdelingen. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | uis | |
dc.title | «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» | |
dc.type | Bachelor thesis | |