Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchjelderup, Jon Øgaard
dc.contributor.authorAskeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.
dc.contributor.authorAskeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.
dc.contributor.authorBae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
dc.contributor.authorBarnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1
dc.contributor.authorDalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget
dc.contributor.authorDalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget
dc.contributor.authorDallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,
dc.contributor.authorDallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal
dc.contributor.authorHaugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.
dc.contributor.authorhttps://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/
dc.contributor.authorJohansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk
dc.contributor.authorKibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk
dc.contributor.authorKunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf
dc.contributor.authorKvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.
dc.contributor.authorLøkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.
dc.contributor.authorMelaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget
dc.contributor.authorNordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press
dc.contributor.authorNordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget
dc.contributor.authorOsnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra
dc.contributor.authorPramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012
dc.contributor.authorPramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233
dc.contributor.authorWadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.
dc.contributor.authorWolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget
dc.contributor.authorWolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
dc.contributor.authorÖhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum
dc.contributor.authorÖhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.
dc.contributor.authorhttps://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178
dc.contributor.authorØksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.
dc.contributor.authorhttps://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89
dc.date.accessioned2024-02-17T16:51:52Z
dc.date.available2024-02-17T16:51:52Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:190693769:190810292
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3118271
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractStudien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: løpe lek, en rollelek inspirert av sangen "Bjørnen sover," og en lekesituasjon med lekekjøkkenet. Funnene viser at voksne, gjennom aktiv støtte, anerkjennelse av barnas egenverdi i lek, og tilrettelegging for medvirkning, spiller en sentral rolle i å skape en læringsrik og inkluderende hverdag for småbarn. Balansen mellom å opprettholde ro og struktur samtidig som man imøtekommer barnas naturlige behov for bevegelse og spontanitet er essensiell. Deltakelse, spontanitet og støttende voksenstøtte i lek fremmer ikke bare barnas trivsel, men gir også rom for utforskning og læring. Konklusjonen peker på betydningen av å skape et positivt læringsmiljø gjennom nøye avveid voksenstøtte og anerkjennelse av småbarns medvirkning i ulike lekesituasjoner på småbarnsavdelingen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel