Trygge overganger ved avdelingsbytter i barnehagen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3118287Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [472]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har jeg drøftet rundt problemstillingen: «Hvordan kan barnehagelærere legge til rette for å skape trygge overganger mellom avdelinger?». Formålet med oppgaven har vært å fordype meg i et tema som jeg syns er interessant og spennende, og som jeg ønsket å få mer kunnskaper om. Hovedbegrepene i denne oppgaven er «tilknytning», «tilvenningsperioder» og «foreldresamarbeid». Jeg har redegjort for begrepene, og drøftet hvorfor tilknytning, tilvenningsperioder og foreldresamarbeid spiller en sentral rolle når man skal legge til rette for å skape trygge overganger mellom avdelinger. For å belyse problemstilling og temaets viktighet har jeg valgt å fordype meg i blant annet litteratur, ulike bøker og artikler. Jeg har også gjennomført tre kvalitative intervjuer sammen med barnehagelærere i ulike barnehager. På denne måten har jeg fått innblikk i deres synspunkter og arbeid i praksis. Resultater tilsier at å bruke god til på å tilrettelegge individuelt tilpassede tilvenningsperioder, samtidig som man jobber for et godt foreldresamarbeid, vil resultere i at barna utvikler følelsen av trygghet. Dette er sentralt når man skal legge til rette for gode overganger for barna i barnehagen.