Barnas lekeland: urforsking av selvregulering
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3119753Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvilken rolle spiller leken for barns utvikling av selvregulering? Vi har valgt å benytte oss av en teoretisk drøfting for å se på tidligere forskning samt koble ulike teorier og aspekter opp mot hverandre for å se om lek og selvregulering har en sammenheng. Sentrale begrep i oppgaven er lek, selvregulering, utvikling, emosjoner, atferd, identitet og voksenrollen.
I oppgaven konkluderes det med at leken spiller en rolle i utviklingen av barns selvregulering. Gjennom lek lærer barn å balansere egne ønsker og regler med andre, forhandle, løse konflikter og tilpasse atferd, noe som er viktig for selvregulering. Leken fungerer som en arena for å øve på og forbedre selvregulering ved å utforske følelser, impulskontroll og sosiale samhandlinger. Videre bidrar de nære omsorgspersonene gjennom støtte, veiledning og tilrettelegging i leken til å fremme barns sosiale, emosjonelle og identitetsmessige utvikling, dette understreker viktigheten av et støttende og inkluderende lekemiljø.