Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsen, Marianne Undheim
dc.contributor.authorBrekne, Kristiane Abrahamsen
dc.contributor.authorLarsen, Erik Bjørklund
dc.date.accessioned2024-02-24T16:51:17Z
dc.date.available2024-02-24T16:51:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uis:inspera:181864222:190721283
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119753
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvilken rolle spiller leken for barns utvikling av selvregulering? Vi har valgt å benytte oss av en teoretisk drøfting for å se på tidligere forskning samt koble ulike teorier og aspekter opp mot hverandre for å se om lek og selvregulering har en sammenheng. Sentrale begrep i oppgaven er lek, selvregulering, utvikling, emosjoner, atferd, identitet og voksenrollen. I oppgaven konkluderes det med at leken spiller en rolle i utviklingen av barns selvregulering. Gjennom lek lærer barn å balansere egne ønsker og regler med andre, forhandle, løse konflikter og tilpasse atferd, noe som er viktig for selvregulering. Leken fungerer som en arena for å øve på og forbedre selvregulering ved å utforske følelser, impulskontroll og sosiale samhandlinger. Videre bidrar de nære omsorgspersonene gjennom støtte, veiledning og tilrettelegging i leken til å fremme barns sosiale, emosjonelle og identitetsmessige utvikling, dette understreker viktigheten av et støttende og inkluderende lekemiljø.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleBarnas lekeland: urforsking av selvregulering
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel