Blar i Universitetet i Stavanger på tittel
Viser treff 10572-10591 av 18580
-
Læreres refleksjoner rundt å bruke problemløsning i undervisningen
(Master thesis, 2022)Problemløsning er en undervisningsmetode som det har blitt forsket på igjennom mange år. I den nye læreplanen er problemløsning og utforsking et eget kjerneelement. Jeg ville derfor se på hvilke refleksjoner lærere hadde ... -
Læreres relasjon til gutter med ADHD
(Master thesis, 2021)Problemstillingen for denne oppgaven var "Hvilke erfaringer har lærere på ungdomsskolen med å bygge relasjoner til gutter med ADHD?". Formålet med prosjektet var å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med gutter ... -
Læreres relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere arbeider med å bygge gode relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer. Bakgrunn for valg av tema var blant annet at tidligere forskning viser at elever med ... -
Læreres samtaler som mulighetsrom for læring: En kvalitativ studie av lærersamtaler i Lesson Study
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2022-05)I dag pålegges lærere samarbeid gjennom nasjonale og lokale arbeidstidsordninger. Det er blitt stadig mer aktuelt å utforske hvordan lærere kan lære på arbeidsplassen, i samarbeid med kolleger i profesjonelle læringsfellesskap. ... -
Læreres tilbakemeldinger på elevtekster skrevet av elever som strever med skriving på 4. trinn
(Master thesis, 2021)Tilbakemeldinger er en viktig del av arbeidet med å utvikle elevenes skriveferdigheter. Det er forsket lite på tilbakemeldinger gitt på elevtekster skrevet av elever på barne- og mellomtrinnet, og på hvordan lærere prioriterer ... -
Læreres tilrettelegging for andrespråkselever i ordinær norskundervisning på ungdomsskolen
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er tilrettelegging av undervisning for andrespråkselever, og følgende problemstilling har blitt studert: Hvordan tilrettelegger lærere for andrespråkselever i ordinær norskundervisning på ... -
Læreres vurdering av lesemotivasjon hos elever som strever med lesing
(Master thesis, 2023)I mitt mastergradsprosjekt har jeg undersøkt følgende problemstilling: «Hvordan vurderer lærerne elevenes lesemotivasjon ved observasjon av høytlesning hos elever som strever med lesing på 1.trinn, og hvordan kan bruk av ... -
Lærerhandlinger i et klasserom med utviklende opplæring i matematikk.
(Master thesis, 2021)I fagfornyelsen legges det stor vekt på det muntlige og matematiske diskusjoner, og det er fokus på at elevene skal få mulighet til utforskning og problemløsning. Dette er også noe som står sentralt i undervisningsmodellen ... -
Lærerhandlinger som følger opp elevhandlinger i helklassesamtaler: En studie av matematikkundervisning på 5.trinn
(Master thesis, 2023)Forskere og fagfolk har i flere tiår pekt på at det trengs en reform i matematikkundervisningen. Fra en tradisjonell undervisning med gjengivelse og foredrag til en mer dialogisk undervisning med matematiske samtaler. ... -
Lærerkompetanse i spesialpedagogikk – tilpassing av leseundervisningen på 1. trinn
(Master thesis, 2022)Temaet for masteroppgaven var tilpasset opplæring på 1. trinn. Formålet var å undersøke om lærere med ulik kompetanse i spesialpedagogikk tilpasser forskjellig. For å undersøke dette ble det valgt en problemstilling: Hvordan ... -
Lærernes kartlegging av leseutvikling på 1. trinn, og lærernes bruk av kartleggingsresultatene
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Formålet med studien var å undersøke lærernes kartleggingspraksis av leseutvikling på 1. trinn, samt hva lærerne rapporterer at de bruker kartleggingsresultatene til. Studien bygger på data innhentet fra en spørreundersøkelse ... -
Lærernes opplevelse av nytte verdien i videreutdanning i matematikk
(Master thesis, 2022)Videreutdanning av lærere i matematikk har vært et satsingsområde over mange år. Nytteverdien av denne videreutdanningen henger nøye sammen med om lærerne opplever den relevant for egen praksis. Denne masteroppgaven handler ... -
Lærernes rapporterte tanker om underveisvurderinger av elevtekster på 2.trinn – er det noen forskjeller på hvilken tilbakemelding som gis på de håndskrevne- og digitale tekstene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Vurderinger og underveisvurderinger har en sentral rolle i den norske skole. Det å gi tilbakemeldinger på elevenes skriftlige arbeid er viktig for å utvikle elevenes skrivekompetanse. Det er lite kunnskap om hva som ... -
Lærernes rolle i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikt med denne studien er å sette fokus på hvor viktig lærer er i forhold til begavede barn med emosjonelle vansker og det store behovet for kompetanseheving for å lettere gjenkjenne disse elevene. Målet er å få økt ... -
Lærerplanlegging: en studie av hva som påvirker læreres planlegging av skriveopplæring for elever på 1. og 2.trinn.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne kvalitative studien var å få økt kunnskap og innsikt i hva som påvirker en gruppe læreres planlegging av skriveopplæring i ulike fag for elever på 1. og 2.trinn. Ifølge LK20 skal elevene arbeide med ... -
Lærerspesialistordningen i skjæringspunktet mellom behov for statlig styring og lokale initiativ
(Master thesis, 2021)I løpet av de siste tiårene har det vært stadig mer fokus på hvordan skolen kan øke elevers læringsutbytte (Nusche et al., 2011; Prøitz, 2015), og et tiltak som flere forskere peker på kan være med på å bidra til dette, ... -
Lærerspørsmål i et tenkende klasserom
(Master thesis, 2023)Tidligere forskning har vist at lærerens bruk av spørsmål i undervisningen påvirker elevenes læring ved å fremme nysgjerrighet, refleksjon og tenkning. Det er også tydelig at lærere bruker mye tid på å stille spørsmål i ... -
Lærerspørsmål og elevdeltakelse i matematiske helklassesamtaler.
(Master thesis, 2022)I Kunnskapsløftet 2020 blir det i kompetansemålene for matematikk lagt vekt på at elevene skal forklare, resonnere, diskutere og reflektere i faget. Å lede produktive matematiske samtaler i klasserommet, kan for mange ... -
Lærerspørsmål som fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler
(Master thesis, 2023)Matematiske helklassesamtaler er en krevende del av lærerarbeidet, og flere forskere peker på at det er hensiktsmessig at elevene selv forklarer sine tanker og strategier i matematikk. Tidligere forskning viser at ... -
Lærerstudenters fokus på kunnskap og -elever i praksisperioden
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Min masteroppgave er knyttet til et større flerfaglig prosjekt ved Universitetet i Stavanger med tittel Teachers as Students (TasS) som retter søkelyset mot forskning på lærerutdanning og er spesielt opptatt av forbindelsen ...