Browsing UiS Brage by Title
Now showing items 10505-10524 of 18562
-
Lyttingens rolle i matematiske helklassediskusjoner: En analyse av hvordan lytting påvirker mønstrene i den matematiske diskursen
(Master thesis, 2022)Lytting fremheves i litteraturen som en kritisk og viktig faktor i matematikkundervisningen. Ferdigheten har potensial til å være en viktig informasjonskilde og skaper muligheter, både for lærere og elever. Samtidig fremhever ... -
Lærarar på 1. trinn sitt rapporterte arbeid med fonologisk bevisstheit i den fyrste leseopplæringa.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Temaet for masteroppgåva var arbeid med fonologisk bevisstheit i begynnaropplæringa. Formålet var å undersøkje korleis lærarar arbeider med fonologisk bevisstheit i den fyrste leseopplæringa på 1. trinn. For undersøkje ... -
Lærarar si oppfatning om deira undervisningskunnskap knyta til ulike representasjonar av brøk.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Denne masteroppgåva er eit resultat av ein kvalitativ studie av eksisterande empirisk baserte data frå eit større prosjekt ved Universitetet i Stavanger som fokuserer på lærarar sin undervisningskunnskap i matematikk (UKM) ... -
Lærarars opplevingar av elevars stress knytt til munnleg prestasjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgåva tar føre seg stress knytt til munnleg prestering blant elevar i mellom-og ungdomstrinna, og har som føremål å finne ut korleis lærarar kan hjelpe desse elevane. Dette vert diskutert i lys av den ... -
Læreboka og skulen sitt danningsoppdrag - om korleis oppgåver og utvalde skjønnlitterære tekstar kan bidra til danningsoppdraget til skulen.
(Master thesis, 2023)Samandrag I denne studien har eg undersøkt nærare korleis oppgåver og skjønnlitterære tekstar i Norsk 5 og Fabel 5 kan bidra til skulen sitt danningsoppdrag. For å kunne svare på dette vart det utarbeidd to forskingsspørsmål: ... -
Læreboknettsteder og historisk kunnskap
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-05-18)Det digitale spiller en større og større rolle i dagens skole. I Læreplan i historie – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram, stilles det klare krav til hvordan elever i dag skal lære og arbeide med historien ... -
Læreboktekster i norskfaget: i et andrespråksperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien undersøker ordforståelse og leseforståelse knyttet til arbeid med læreboktekster i norskfaget. Det vil si tekster som presenterer et faglig innhold og som er skrevet med tanke på læring. Studien har ... -
Lærekandidatordningen - en uutnyttet mulighet? En studie av tidligere lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp
(Master thesis, 2017-06)Tema for denne studien omhandler fire lærekandidaters erfaringer med sitt opplæringsløp som omfatter både skole- og bedriftsopplæringen. Lærekandidatordningen er bedriftsopplæringen i et yrkesfaglig opplæringsløp der ... -
En lærende organisasjon i møte med skolens mangfold
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;, Master thesis, 2013-06-13)Bakgrunnen for denne oppgaven er endringer i samfunnet, ved at Norge i løpet av få år har blitt et langt mer flerkulturelt samfunn med større mangfold. Et mangfoldig samfunn stiller nye krav til faglige og pedagogiske ... -
Lærende tankesett – En studie av matematikklæreres tankesett
(Masteroppgave/UIS-HH/2018;, Master thesis, 2018-05)På tross av stor innsats i Norge for å øke fullføringsgraden i den videregående skolen er det et stort frafall, og prosentandelen som fullfører er lav. Frafall representerer et stort samfunnsproblem både fordi det er dyrt ... -
Lærende tankesett, skolefaglig engasjement og relasjoner
(Master thesis, 2023)Tema for studien er forekomst og sammenhenger mellom lærende tankesett, låst tankesett, atferdsengasjement, emosjonelt engasjement, samarbeid med medelever og emosjonell støtte fra lærer. Lærende tankesett er et sentralt ... -
Lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelt velvære og emosjonelle problem
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Tema for denne studien er forekomst og sammenhenger mellom variablene lærende tankesett, skolerelatert stress, emosjonelle problemer og emosjonelt velvære. Lærende tankesett blir sett til å indikere et fokus på mulighet ... -
Lærer-elev relasjonens betydning for å fremme elevenes engasjement
(Master thesis, 2022) -
Lærer-elev relasjonens betydning for elevenes trivsel og læring i kroppsøving på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om elevers trivsel og læring i kroppsøving. Moen et al. (2018) presenterte, i sin kartleggingsstudie, at 85 % av elevene på ungdomstrinnet sa at de likte kroppsøving “godt” eller “veldig godt”. ... -
Lærer-elev relasjonens betydning for elevenes trivsel og læring i kroppsøvingsfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om elevers trivsel og læring i kroppsøving. Moen et al. (2018) presenterte, i sin kartleggingsstudie, at 85 % av elevene på ungdomstrinnet sa at de likte kroppsøving “godt” eller “veldig godt”. ... -
Lærere i spesialskole sine erfaringer med traumatiserte elever som viser aggresjon.
(Master thesis, 2018-06-11)Barn som blir utsatt for traumatiserende hendelser i oppveksten sin, utført av personer i nære relasjoner, kan få både sosiale, emosjonelle og kognitive vansker. Jeg har i denne studien valgt å beskrive hvordan utviklingstraumer ... -
Lærere og spesialpedagogers erfaringer, tiltak og mestringsopplevelser med gutters sosiale kompetanse i barneskolen og dens påvirkning på klassen som sosialt system
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Denne studiens forskningsspørsmål er: «Hvilke erfaringer har lærere og spesialpedagoger med gutters sosiale kompetanse i skolen, og dens påvirkning på klassen som sosialt system? Hvilke tiltak bruker de for å fremme sosial ... -
Lærere på småskoletrinnet sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, med fokus på antallsforståelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne studien har undersøkt småskolelærere sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, knyttet til temaet antallsforståelse. Det ble gjennomført individuelle intervju med seks informanter. Informantene hadde ... -
Lærere på ungdomstrinnets syn på matematikklekser
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg satt søkelyset på matematikklekser. Lekser er del av hverdagen til mange unge som går på skole, og de aller fleste som har gått på skole i Norge har erfaring med dem. Jeg som snart er ferdig utdannet ... -
Læreren i møte med elever med psykiske helseutfordringer i videregående skole – en litteraturstudie av pedagogisk forskning i skandinavisk skolekontekst
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er lærerens arbeid med elever med psykiske helseutfordringer. Formålet har vært å få en dypere forståelse og innsikt i hva nyere pedagogisk forskning sier om hvordan lærere kan ivareta elever ...