Blar i UiS Brage på forfatter "Mosvold, Reidar"
-
«Hva tenker vi?»: En lærers respons på feil i matematiske diskusjoner
Ulveraker, Linn Helen (Master thesis, 2023)Håndtering av feil i matematiske klasserom har fått økende oppmerksomhet innen forskningsområdet. Feil blir fremhevet som verdifulle læringsmuligheter for elevene dersom de utnyttes på en hensiktsmessig måte. Dette er en ... -
Hvordan en lærer på 5. trinn bruke spørsmål for å invitere elever med i matematiske samtaler
Eide, Vetle (Master thesis, 2020)Læreplanen i matematikk legger vekt på samspill og muntlige ferdigheter i undervisning og vurdering. Dette finner vi igjen i både de grunnleggende ferdighetene, som et kjerneelement i matematikk, og i kompetansemålene. ... -
Hvordan har de kognitive kravene i geometri utviklet seg i norske lærebøker?
Digernes, Pål Hoås (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som sammenligner åtte lærebøker fra M74 til LK06. Målet mitt med denne oppgaven er å undersøke: - Hvilke kognitive krav kreves for å løse geometrioppgavene i lærebøker ... -
Hvordan opplever 10. klasse elever at digitale verktøy påvirker deres motivasjon i matematikkundervisningen.
Harestad, Torfinn (Master thesis, 2022)Sammendrag Vi er i en tid der digitale verktøy har tatt et stort sprang inn i den norske skolen. Hvordan påvirker dette motivasjonen blant norske ungdom? Forskningen er tydelig på at motivasjon og resultater henger tydelig ... -
Impediments to learning problem-solving in Malawian lower secondary mathematics textbooks
Masina, Felix; Mosvold, Reidar (Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: In a culture where teachers follow the textbook prescriptively, Malawian students perform low in mathematics, and no students reach the problem-solving levels. Aim: To explore reasons for students’ low ... -
Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2014)Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt. Utgangspunktet ... -
Introduction to the work of TWG19 : Mathematics teaching and teacher practice(s)
Mosvold, Reidar; Grundén, Helena; Hoover, Mark; Nic Mhuiri, Siun; Nowinska, Edyta (Chapter, 2022)This introduction for TWG19 offers a brief history of the group and describes past challenges the group has experienced when discussing papers-seeing papers as related and as contributing to a common effort. These challenges ... -
Investigating opportunities for learning number concepts and operations in mathematics that are provided in upper primary textbooks in Malawi.
Chiyombo, Alice Lusayo Asayile (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Abstract This study investigated the opportunities for learning number concepts and operations in mathematics that are available to learners in upper primary classes in Malawi. Learners’ textbooks for grade 5 to grade 8 ... -
Kognitive prosesser til yrkesfagelever på første videregående trinn i arbeidet med matematikkoppgaver
Helliesen, Gunnar Johan (Master thesis, 2020)Masteroppgaven tok utgangspunkt i tidligere forskning gjort på det kognitive læringsperspektivet, affektive sider ved elevens læring og en teoretisk forståelsesramme for matematisk tenkning. I denne studien utførte jeg ... -
Kravene læreren i matematikk blir stilt overfor ved bruk av digitale verktøy for å få til tilpasset opplæring
Jakobsen, Bjørnar (Master thesis, 2022)Den digitale utviklingen i skolen de siste årene har ført til at det stilles høyere krav til læreren sin bruk av teknologi i undervisning. Tilpasset opplæring er også noe mange lærere peker på som en utfordring i sitt ... -
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ... -
Lesson study in teacher education: Learning from a challenging case
Bjuland, Raymond; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2015)Whereas most studies of lesson study in teacher education seem to report on success stories, this article investigates a negative case. From an implementation of lesson study in Norwegian teacher education, we analyse data ... -
Lærere på småskoletrinnet sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, med fokus på antallsforståelse.
Hope, Henrik Mongstad (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06)Denne studien har undersøkt småskolelærere sine oppfatninger om undervisningskunnskap i matematikk, knyttet til temaet antallsforståelse. Det ble gjennomført individuelle intervju med seks informanter. Informantene hadde ... -
Lærerens arbeid med å legge til rette for matematiske diskusjoner i klasserommet
Aarrestad, Rolv Erik (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08)Forskning på matematiske diskusjoner har blitt mer og mer fremtredende innen området matematikkdidaktikk de senere årene. Der hvor et flertall av studiene fokuserer på hvordan læreren kan styre diskursen og orkestrere ... -
Lærerspørsmål som fører til elevforklaringer i matematiske helklassesamtaler
Hermansen, Mari Aksdal (Master thesis, 2023)Matematiske helklassesamtaler er en krevende del av lærerarbeidet, og flere forskere peker på at det er hensiktsmessig at elevene selv forklarer sine tanker og strategier i matematikk. Tidligere forskning viser at ... -
Lærerstudenters refleksjoner om utvikling av læringsfellesskap
Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2014-11)Denne artikkelen fokuserer på ei gruppe lærerstudenters refleksjoner etter en praksisopplæringsperiode. To sekvenser fra dialogen i et gruppeintervju blir analysert ved hjelp av et teoretisk rammeverk for utvikling ... -
Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner
Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter omtaler elever, og utsagn hvor elevene og deres prestasjoner beskrives som statiske objekter, er her viet særlig oppmerksomhet. Denne prosessen omtales som tingliggjøring. ... -
Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet
Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2015)I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ... -
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
Maugesten, Marianne; Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Matematiske diskusjoner: Hvordan etablerer lærere dette i undervisningen?
Waad, Sara (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Forskning på diskusjoner i matematikkundervisning er et voksende forskningsområde i matematikkdidaktikk. Denne studien bidrar til forskningen ved å belyse hvordan lærere kan legge opp til og lede matematiske diskusjoner. ...