Blar i UiS Brage på tittel
Viser treff 7390-7409 av 18604
-
Hva som kreves for å bruke programmering i matematikkundervisning
(Master thesis, 2021)I høsten 2020 tredde den nye læreplanen i kraft som inkluderer programmering i matematikkfaget. I denne studien er det undersøkt hva som kreves av lærer for å bruke programmering i matematikkundervisning. For å belyse ... -
Hva som motivere reisende å velge airbnb
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven undersøkte hva som motiverer reisende til å velge Airbnb som overnattingsalternativ. Motivasjonsfaktorene ble analysert ved hjelp av ulike teorier, inkludert motivasjon teorier, Maslows behovspyramide ... -
Hva synes nyutdannede studenter fra norsk hotellhøgskole gjør en arbeidsplass attraktiv, og hvilke forventninger og behov har de til arbeidslivet
(Bachelor thesis, 2023)Hensikt med oppgaven Hensikt med oppgaven er å få en bedre forståelse av unge arbeidstakere fra generasjon Z, og se hvilke behov og forventinger de har til arbeidslivet, og hva som er attraktivt. Dette kan være med på å ... -
"Hva tar vi med oss og hva blir det av oss?" -om samfunnssikkerhetskandidatenes karrieremuligheter og -valg i lys av ansettbarhet og utdanningens innhold
(Master thesis, 2021)Masterutdanningen i samfunnssikkerhet ved UIS ble opprettet i 1999, med den hensikt at dette skulle bidra til et sikrere og mer robust samfunn (Boyesen & Aven, 2020). Siden den gang har 20 (snart 21) årskull fullført denne ... -
Hva tenker ledere innen bærekraft og reiseliv om hvorvidt reiselivet har blitt mer bærekraftig etter at covid-19-pandemien inntraff?
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet reiseliv og bærekraftig utvikling. Her ser vi nærmere på hva ledere innen sine områder tenker om covid-19 situasjonen, og hvorvidt denne kan ha gjort reiselivet mer bærekraftig. ... -
Hva tenker ledere innen bærekraft og reiseliv om hvorvidt reiselivet har blitt mer bærekraftig etter at covid-19-pandemien inntraff?
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet reiseliv og bærekraftig utvikling. Her ser vi nærmere på hva ledere innen sine områder tenker om covid-19 situasjonen, og hvorvidt denne kan ha gjort reiselivet mer bærekraftig. ... -
Hva tenker lærere om dybdelesing i en digital verden?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se nærmere på hva lærere mener og tenker rundt temaet dybdelesing i en digital verden. Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med hensikt i å gi innsikt i læreres erfaringer, ... -
«Hva tenker vi?»: En lærers respons på feil i matematiske diskusjoner
(Master thesis, 2023)Håndtering av feil i matematiske klasserom har fått økende oppmerksomhet innen forskningsområdet. Feil blir fremhevet som verdifulle læringsmuligheter for elevene dersom de utnyttes på en hensiktsmessig måte. Dette er en ... -
Hva vanskeliggjør læring etter uønskede hendelser?
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;, Master thesis, 2017-11-17)HMS har høyt fokus i dagens arbeidsliv, arbeidstilsynet påpeker at å vurdere risiko i en virksomhet er en kontinuerlig prosess. Det er den enkelte virksomhet som selv har ansvar for å forebygge ulykker og helseskader som ... -
Hva var den vanlig mening overklassen og arbeiderklassen hadde om barnearbeidet som foregikk i fabrikkene mellom 1830-1840?
(Bachelor thesis, 2022)Samling av ulike meninger fra overklassen og arbeiderklassen i et forsøk på å syntetisere dette ned til en vanlig oppfattelse om det rådende barnearbeidet fra 1830-1840 -
Hva vet vi om barns lek i det fysiske utemiljøet i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2023)Oppgaven undersøker hva nyere, norsk faglitteratur sier om det fysiske utemiljøet i barnehagen og barns lek. Metoden som er brukt er en litteraturgjennomgang, hvor det er utført ett litteratursøk for å få en oversikt ... -
Hva, hvordan, hvorfor? En studie av leselekser på 4. - 7. trinn.
(Master thesis, 2021)Norske lærere er ikke pålagt å gi elevene lekser/leselekser. I en tid med mye fokus på leksefrihet gjennom media ønsker jeg å finne ut hva slags leselekser elevene får, og hva som er gode leselekser. Er leseleksene vi gir ... -
Hvem er de som setter sprøyter alene? En kvantitativ undersøkelse blant 497 personer som bruker opioider og/eller sentralstimulerende midler
(Masteroppgave/UIS-HV/2020;, Master thesis, 2020)Formål: Å undersøke hvor mange deltakere som hadde brukt opioider og/eller sentralstimulerende midler med sprøyte, og hvor mange som hadde brukt sprøyter alene. Beskrive disse i form av utvalgte variabler, og undersøke ... -
Hvem er ikke-stemmeren?
(Bachelor thesis, 2022)I denne tesen undersøker jeg noen av variablene som relaterer seg til velgerdeltakelse med fokus på individuelle variabler som ser ut til å påvirke valgdeltakelse. I den første delen, introduksjonen, går jeg over en artikkel ... -
Hvem er jeg? Hvor hører jeg til? En kvalitativ masteroppgave om ungdommers krysskulturelle identitetsutvikling i Norge.
(Master thesis, 2021)For krysskulturelle barn og unge vil det å finne sin egen identitet være et gjennomgående tema i oppveksten. Dette fordi de gjerne vil møte motstridende krav og forventinger fra sine to kulturer. Flexid er et bevisstgjøringskurs, ... -
Hvem er «etnisk norsk»? – En kvalitativ studie av samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet og deres forståelser av etnisitet.
(Master thesis, 2023)Denne kvalitative studien ser på samfunnsfaglærere i ungdomstrinnet sine forståelser av etnisitet og hva det betyr å være etnisk norsk. Til tross for at dagens klasserom er blitt mer mangfoldige, føler elever med ... -
Hvem får bylinen? Hvordan norsk presse forholder seg til Vær Varsom-plakaten i møte med generativ kunstig intelligens i tekstform
(Bachelor thesis, 2023)Det nettbaserte programmet ChatGPT viser hvordan datamaskiner i form av chatboter kan bruke kunstig intelligens til å generere tekst ut ifra hva brukeren ber om – såkalt generativ kunstig in-telligens. ChatGPT kan ta til ... -
Hvem kan stå foran? Religionsmangfold og diskusjoner om kjønnslikestilling blant norske muslimer
(Chapter, 2022)At the onset of Ramadan in spring 2020, a debate on prayer leadership arose in social media. This was during the first societal shutdown due to COVID19, and consequently the common prayer during Ramadan had been moved from ... -
Hvem utgjør de reelle samvirkeressursene for nødetatene i en krise? -En studie av vekteres rolle i akuttfasen etter en krise, eller større hendelse.
(Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2013;, Master thesis, 2014-01)Den største utfordringen etter terroraksjonene i Madrid i 2004 var å få nok ressurser til innsatsen i den akutte fasen. I London i 2006 og i Oslo 2011 var det også en utfordring å få nok ressurser til å løse alle oppgaver ...