• Alternativ beregningsmetode for trunnion-tilkobling 

      Sandvik, Per Eivind (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2010;, Master thesis, 2010)
      I løpet av denne oppgaven er det blitt utledet en beregningsmetode som kan benyttes til å kalkulere forsterkningsplatens kapasitet ved bruk av den alternativ forsterkningsmetoden av trunnion-tilkoblinger, referert til som ...
    • Alternative bindemidlers effekt på betong 

      Bjelland, Håvard; Moi, Per Kristian (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg både de ferske og de herdede egenskapene til miljøbetonger, hvor Anleggsement blir brukt som referanse. Sammen med veileder ble vi enige om en prøveplan over hvilke bindemidler vi skulle ta for ...
    • Alternative bindemidlers effekt på betong 

      Bjelland, Håvard.; Moi, Per Kristian. (Bachelor thesis, 2021)
      Denne oppgaven tar for seg både de ferske og de herdede egenskapene til miljøbetonger, hvor Anleggsement blir brukt som referanse. Sammen med veileder ble vi enige om en prøveplan over hvilke bindemidler vi skulle ta for ...
    • Alternatives for the Development of the Maritime business in Rogaland 

      Rygh, Terje (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2018;, Master thesis, 2018-03)
      The variance of ship arrivals and departures plays a major role in port and terminal operations. Variance creates unevenness, fluctuation and variation to the onshore supply- and value chain. The analysed SafeSeaNet Norway ...
    • An Assessment of Kvaerner's Supply Chain Surveillance Function 

      Sætre, Thomas (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2016;, Master thesis, 2016-06)
      In modern times, the increasing use of outsourcing and specialized suppliers have changed the fundamental basics of competition in the construction industry. Rivalry is no longer limited to the firm level, as the main arena ...
    • An evaluation and estimation of stresses on a vessel's side plate and its capacity 

      Berntsen, Andreas Askilsrud (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2013;, Master thesis, 2013)
      History shows that the combination of stresses and pressure in a vessel can cause failure and lead to huge losses, examples of this are the ‘Prestige accident’ (November 2002) and the ‘Energy Concentration accident’ (July ...
    • An evaluation of new technologies with the potential to reduce air emissions from floating Mobile Offshore Drilling Units 

      Larsen, Annikken (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2014;, Master thesis, 2014-06-16)
      In this thesis three new technologies with the potential to significantly reduce the release of air emissions have been evaluated. The rigs considered are semi-submersibles and drillships as they have the capacity to reach ...
    • An Evaluation of the New Product Development process in the context of operational readiness 

      Jordaan, Lyndall Helen (Masteroppgave/UIS-TN-IØRP/2017;, Master thesis, 2016-12)
      The successful launch of new products is a key competitive strategy for businesses to drive corporate prosperity as they allow for growth and increased profitability if successfully executed. Innovation processes such as ...
    • Analyse av armeringsbehov for tre-spenns platebru i betong med varierende spennlengder 

      Aronsen, Morten (Masteroppgave/UIS-TN-IMBM/2018;, Master thesis, 2018-06)
      I oppgaven studeres slakkarmerte platebruer med tre spenn. Formålet med oppgaven er å vurdere armeringsbehov i bruplaten ved varierende spennlengder. Bruene har en bredde på 9 m og er begrenset til en ratio på 0,8 mellom ...
    • Analyse av høye elementbygg "Ro-Ri-Ram" 

      Johansen, Petter Remmen (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2009, Master thesis, 2009)
    • Analyse av høye elementbygg utsatt for dynamiske laster 

      Kvalsund, Knut Lid (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2010;, Master thesis, 2010)
      Høye konstruksjoner utsatt for jordskjelvlast har ikke tidligere vært noe stort problem her i Norge, siden vi er i et såkalt lavseismisk område. Men etter den nye jordskjelvstandarden (Eurocode 8) ble gjeldende, må alle ...
    • Analyse av høyhus i prefabrikkerte betongelementer 

      Toppe, Øystein Otto (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2012;, Master thesis, 2012)
      I oppgaven er det valgt avstivningssystem og gjort analyse av et 40 meter høyt betongelementbygg i Tønsberg, med fokus på vertikale skiver. Byggestart for høyhuset er lagt til august 2012 og kreftene funnet i forbindelse ...
    • Analyse av menneske-induserte vibrasjoner i dekker 

      Otterstrøm, Anja (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2011;, Master thesis, 2011)
      Oppgava omhandler menneske-induserte vibrasjoner i dekker. Ulike lastmodeller for modellering av aerobiklaster blir presentert, og gjeldende regelverk blir gjennomgått. De ulike lastmodellene blir så benytta til å gjennomføre ...
    • Analyse av utviklingen i antall trebruer i Norge 

      Holm, Sara (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloroppgaven skrives i samarbeid med COWI og tar for seg en analyse av utviklingen i antall trebruer i Norge. Andelen av bygninger i tre øker stadig og er mer populært enn noen gang. Likevel ser vi ikke den ...
    • Analyse av varierende skjevvinkel for slakkarmert platebru av betong 

      Djuve, Kristine (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2017;, Master thesis, 2017-06)
      Masteroppgaven handler om ettspenns slakkarmerte platebruer i betong. Det er en vanlig brutype i Norge, som ofte blir brukt som overgangsbru over vei og elver. Hensikten med oppgaven var å utarbeide grunnlag og forutsetninger ...
    • Analyse av varierende spennlengde for ettspenns platebruer 

      Hjorteland, Elisabet Sedberg (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2017;, Master thesis, 2017-12)
      Statens vegvesen skal utvikle en ny håndbok for plassproduserte platebruer basert på Eurokoder og håndbøkene fra Statens vegvesen. For å utvikle den nye håndboken må det utarbeides et grunnlag og finne nødvendige begrensninger. ...
    • Analyse av vind- og responsmålinger av en hengebro med hovedvekt på sammenhengen mellom brotårnets og brodekkets svingninger 

      Aronsen, Kim Halvard (Masteroppgave/UIS-TN-IMBM/2018;, Master thesis, 2018-06)
      Denne masteroppgaven er en studie av de dynamiske responsene indusert av vind på hengebroen Lysefjordbrua. Mer spesielt er responsen mellom brodekkets vertikale retning og det nordvestlige brotårnets i broens lengderetning ...
    • Analyse av vind-induserte vibrasjoner av en hengebro med fokus på samtidig respons av brodekket og brotårnet. 

      Vatne, Ragnhild (Masteroppgave/UIS-TN-IMBM/2019;, Master thesis, 2019-06)
      Denne oppgaven omhandler den dynamiske responsen indusert av vind og trafikk på Lysefjordbroen. Basert på akselerasjonsmålinger er hovedformålet er å se på sammenhengen mellom bevegelsene til brodekket og brotårnet, spesielt ...
    • Analyse og design 

      Pedersen, Ole Kristian R (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2014;, Master thesis, 2014-06-13)
      Denne oppgaven er fordelt over to bind og ett tilleggshefte. Bind 1: Analyse I forbindelse med gjennomførelsen av byggeprosjekt SYSCO, nybygg i Haugesund, blir det i Bind 1 presentert analyser av horisontale og vertikale ...
    • Analyse og design av Brunnholen bru (etterspent betongbru) 

      Hove, Kristoffer (Masteroppgave/UIS-TN-IKM/2017;, Master thesis, 2017-06)
      Denne rapporten omhandlar analyse og dimensjonering av Brunnholen bru som skal verte bygd hausten 2017 i Sandnes kommune. Brua er prosjektert av Statens vegvesen med to bjelke-brukasser i etterspent betong, og skal byggjast ...