Browsing Faculty of Arts and Education by Title
Now showing items 946-965 of 3276
-
Flerspråklige barns språklige ressurser i rollelek.
(Bachelor thesis, 2023)Hvordan bruker flerspråklige barn sine språklige ressurser for å delta i rollelek med andre barn på stor avdeling. Med fokus på hvordan flerspråklige barn går inn i lek, om de gir egne initiativ eller følger opp andres ... -
Flerspråklige barns språklige samhandling i rollelek og tilrettelegging for deltakelse i rollelek
(Bachelor thesis, 2022) -
Flerspråklighet og kulturelt mangfold
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar for seg flerspråklighet og kulturelt mangfold i barnehagen. Problemstilling vi har valgt lyder følger: «Hvordan kan barnehagelærere fremme språkutvikling hos flerspråklige barn med minoritetsbakgrunn, ... -
Flerspråklighet ved 0-3 års avdeling.
(Bachelor thesis, 2023)I denne oppgaven blir problemstillingen «hvordan legger barnehagen til rette for gode rammer ved en 0-3 års avdeling, for de barna som vokser opp flerspråklig» belyst ved hjelp av relevant teori og forskning. I henhold til ... -
Fluency and complexity in the written English of Norwegian 7th graders: A comparative study of pupils in the Early Years Literacy program (EYLP) with those in a textbook-based approach
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)The current thesis is a based on a comparison of timed narrative English L2 texts written by two groups of Norwegian 7th grade pupils. One group participated in the experimental Early Years Literacy Program (EYLP), while ... -
Flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-12)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere i innføringsklasser har med flyktningbarns faglige, sosiale og emosjonelle fungering i barneskolen, og hvorvidt det er behov for spesielle ... -
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Folkehallene: En arena for alle? Betydningen av sosioøkonomisk status og sosialtilhørighet for deltakelse i fritidsaktiviteter
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Selv om mange barn og unge deltar i fritidsaktiviteter, er det fortsatt mange som ikke gjør det. Eksperter har etterspurt forskning om effektive inkluderingstiltak som reduserer barrierer for deltakelse for alle ... -
Folkehelse og livsmestring i danningsfaget norsk
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet studerer sammenhengen mellom danning og folkehelse og livsmestring i norskfaget. Det tverrfaglige tema kom som et nytt område i Fagfornyelsen. Temaet er en sentral del av skolens dannings- og ... -
Folkemordet i Rogaland
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2011;, Master thesis, 2011) -
Folkets vaktbikkje, eller politiets lydige hund? En analyse av Dagbladet sin mediedekning under justismordet på fetteren til Birgitte Tengs.
(Master thesis, 2024)Avhandlingen er en studie av media sin rolle og makt ved justismord. Mediene har et ansvar med å avdekke kritikkverdige forhold, men tidligere forskning viser hvordan politiet sine hypoteser har en tendens til å bli bekreftet ... -
"Folløyvekkelsen” i Ryfylke. Ein analyse av verknader og konsekvensar
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;, Master thesis, 2015-11)Oppgåva handler om årsaker til at ei kristen vekkingsrøyrsle, med basis i lekmannskristendommen, vaks frem i Ryfylke tidleg på 1900-talet. -
"For å sette det litt på spissen... det går seg ikke til" Læreres erfaringer med tilrettelegging for elever som henger etter i lesing og skriving i begynneropplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)I denne masteroppgaven presenteres en intervjustudie der fire lærere fra to skoler har tatt del i studien gjennom halvstrukturerte intervju. De fire lærerne har formidlet sine erfaringer rundt å tilrettelegge for elever ... -
...”for det e jo de same ungene"... : en studie om førskolelæreres og læreres forventninger til barns kompetanse i overgangen fra barnehage til skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IF/2010;, Master thesis, 2010)Forskningsfeltet som omhandler overgang fra barnehagen til skole, eller Transitions – viser at noen barn opplever denne overgangen som problematisk, de kan bli usikre og miste følelsen av å være kompetent. Organisatoriske ... -
...for dette er nye arbeidsredskaper for oss og...
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Arbeidsplaner har etter hvert fått en stor plass i skolen og brukes som et verktøy til tilpasset opplæring. Denne studien fokuserer på bruk av arbeidsplaner sett ut i fra et foreldrenes perspektiv og som en side av skole-hjem ... -
For folk flest - og flest mogleg : ein studie av Stavanger Aftenblad i endring
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009)Mediehuset Stavanger Aftenblad har dei seinare åra gjennomgått ei rekke endringar. I 2006 la avisa om til tabloidformat, same året gjekk avisa over frå ettermiddagsavis til morgonavis. Frå 2003 til 2008 har det kome til ... -
"For hvis de døde lever videre" - en analyse av vitalisme i Morgenstjernen av Karl Ove Knausgård
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke fremstillingen av vitalisme i Karl Ove Knausgårds Morgenstjernen (2020). Vitalisme er et begrep som omhandler menneskets forhold til livskreftene. Sentralt for oppgaven ... -
- Fordi det gir livet mitt farge: Fire barnehagelæreres syn på estetiske læreprosesser
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2018;, Master thesis, 2018-06)SAMMENDRAG De estetiske fagområdene som kunst, drama, dans og musikk omtales i Rammeplan for barnehagen (KD, 2017) og det som vektlegges er at gjennom kunstfagene kan barna ta i bruk fantasi, kreativ tenking og skaperglede. ... -
Fordommer, krenking og mobbing som problem i religionsundervisningen
(Chapter, 2021)Hvordan kan religionsundervisningen åpne for ulike syn uten at dette behøver å innebære risiko for krenkelser og mobbing? Hvilken rolle spiller fordommer i denne sammenheng? Artikkelen diskuterer dette på bakgrunn av skolens ...