Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 1289-1308 av 3063
-
Hvordan legger barnehagelærere til rette for språkutvikling hos flerspråklige barn på småbarnsavdeling
(Bachelor thesis, 2024) -
Hvordan legger barnehagelærere tilrette for risikofylt lek i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven var å forske på hvordan barnehagelærere tilrettelegger for risikofylt lek i barnehagen. I tider hvor man føler at alt handler om sikkerhet, et det spennende å se hvordan barnehagelærere legger ... -
Hvordan legger pedagoger på småbarnsavdeling til rette for et godt språkmiljø, under måltidsituasjonen?
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan legger pedagoger på småbarnsavdeling til rette for et godt språkmiljø, under måltidsituasjonen? Jeg har benyttet meg av kvalitativt intervju for å samle inn data. ... -
Hvordan legger pedagogiske ledere i bybarnehage til rette for å gi barn erfaringer med natur?
(Bachelor thesis, 2023)Innledning: Utbygging av norske byer og tettsteder går ofte på bekostning av naturområder. Barnehageloven og rammeplanen for barnehagen legger føringer for at barn skal få oppleve natur. Vi stiller spørsmål ved om barn i ... -
Hvordan legger personalet til rette for barns medvirkning under samlingsstund med barn mellom 3-5 år?
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: “Hvordan legger personalet til rette for barns medvirkning under samlingsstund med barn mellom 3-5 år?”. Vi har brukt kvalitativ metode i form av feltsamtaler for å ... -
Hvordan legitimere friluftsliv som eget hovedområde i kroppsøvingsfaget på skolen?
(Bachelor thesis, 2023)Hovedområdet friluftsliv i kroppsøvingsfaget i grunnskolen kan legitimeres gjennom et stort antall unike bidrag. Deltakelse i friluftsliv gir kunnskap og erfaring som er tett knyttet til norsk kultur og identitet, i tillegg ... -
Hvordan legitimerer kroppsøvingslærere bruk av ballidrett i kroppsøvingsundervisningen på 3.- 7. trinn?
(Master thesis, 2023)Etter at idretten har hatt en stor rolle i kroppsøvingsfaget i lang tid, fikk det en mindre rolle i den nye læreplanen LK20. På bakgrunn av dette ble det i denne studien sett på hvordan kroppsøvingslærere legitimerer bruk ... -
Hvordan leker flerspårklige barn i rollelek i barnehagen?
(Bachelor thesis, 2022) -
Hvordan lykkes med leseopplæringen for de tospråklige elevene i en liten kommune
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-19)Formål og problemstilling Tema for denne oppgaven er leseopplæring på andrespråket. Norge blir mer og mer et flerspråklig samfunn. Dette vil påvirke skolen sin tradisjonelle begynnerundervisning i lesing, noe som fører ... -
Hvordan lykkes skolen i å skape gode læringsbetingelser for elever med lese- og skrivevansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)I dette studiet har 8 elever og deres foresatte blitt spurt om ulike aspekter ved elevenes spesialundervisning. Det har blitt stilt spørsmål om trivsel, organisering, opplæring og evaluering, metakognisjon, motivasjon, ... -
Hvordan manglende kunnskap om matematikk og matematikkundervisning blir oppfattet blant lærere som hindringer for undervisning.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012) -
Hvordan mener pedagogiske ledere at de kan tilrettelegge rolleleken for å fremme språkdeltagelsen til flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloren retter synet mot hvordan pedagogiske ledere kan tilrettelegge rolleleken for å fremme språkdeltagelse til flerspråklige barn i alder av 5-6år, førskolebarn. For at jeg skal kunne svare på min problemstilling ... -
Hvordan minoritetsspråklige elever opplever undervisning av akademisk vokabular
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med denne studien er å få kunnskap om elevenes opplevelse av undervisning av akademisk vokabular i teorifagene på skolen, for å få bedre forståelse og innsikt til å forbedre undervisning og opplæring. Prosjektets ... -
Hvordan møter læreren elever med utagerende atferd, og hvordan jobber læreren for å forebygge utagerende atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-08)Problemstilling for oppgaven er: Hvordan møter læreren elever med utagerende atferd, og hvordan jobber læreren for å forebygge utagerende atferd? Formålet med denne studien og forskningsspørsmålet er å rette søkelyset mot ... -
Hvordan oplever den nyudannede pædagogiske leder egen yrkesidentitetsudvikling? Hvilken rolle spiller vejledning for denne udvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tanken bag dette masterprojekt var at indhente information vedrørende nyuddannede pædagogiske ledere i deres første yrkesaktive år og dermed søge at belyse selve overgangen fra studentrollen til yrkesrollen. Udfordringer, ... -
«Hvordan oppfatter pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger foreldresamarbeid rundt dagssøvn»
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven vil belyse problemstillingen: «Med hensyn til barnets beste, hvordan mener pedagogiske ledere på småbarnsavdelinger at de vil møte foreldre som krever at barns dagssøvn reduseres eller kuttes helt ... -
Hvordan opplevde elever som dropper ut av videregående skole motivasjon, mestring og støtte i ungdomsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Rundt 30 % av elevene som starter i videregående opplæring avslutter utdannelsen uten å ha oppnådd formell kompetanse. Dette kan få store konsekvenser for ungdommen selv og for samfunnet. Han eller hun blir stående utenfor ... -
Hvordan opplever 10. klasse elever at digitale verktøy påvirker deres motivasjon i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Vi er i en tid der digitale verktøy har tatt et stort sprang inn i den norske skolen. Hvordan påvirker dette motivasjonen blant norske ungdom? Forskningen er tydelig på at motivasjon og resultater henger tydelig ... -
Hvordan opplever barnehagelærere foreldresamarbeid når barn viser aggressiv atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Nordahl (2012) viser oss at i løpet av de siste tiårene har forskning gitt oss verdifull kunnskap om atferdsproblemer blant barn og unge. Til tross for den store utbredelsen av atferdsproblemer er det dessverre ikke alle ... -
Hvordan opplever barnehagepersonale å ta imot flykningsbarn?
(Bachelor thesis, 2022)