• «Vi kastet elevene ut på dypet før». Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen hos fire norsklærere 

      Dversnes, Gunvald (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen har historiske røtter tilbake til antikken, men fikk fornyet interesse i Australia på 1980-tallet. I denne artikkelen forteller fire norsklærere fra ungdomsskolen og den videregående ...
    • «Vi må hele tiden være på tå-hev»- Samarbeid blant faglærere på videregående mot en inkluderende skole for alle 

      Gilje, Camilla Vestersjø (Master thesis, 2023)
      Denne oppgavens hensikt var å undersøke inkludering og samarbeid på den videregående skole. Fordi faglærere på den videregående skolen er lovpålagt å skape inkluderende læringsmiljø, søkte denne undersøkelsen å finne ut ...
    • "Vi sir aldri ei" : en studie av femininum i altadialekten 

      Stabell, Kristine Mikalsen (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-09)
      Denne masteroppgaven er en studie av femininum i altadialekten. Studien er basert på kvalitative intervju med 34 informanter i alderen 13-82 år, fra bydelene Bossekop, Elvebakken og Kronstad. Problemstillingen tok utgangspunkt ...
    • «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» 

      Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.; Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.; Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.; Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget; Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,; Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal; Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.; https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/; Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk; Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk; Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf; Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.; Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.; Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget; Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press; Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget; Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra; Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012; Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233; Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.; Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget; Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum; Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.; https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178; Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.; https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 (Bachelor thesis, 2024)
      Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ...
    • «Vi skal jo ikke være psykologer for barna» - Norsklæreres holdninger til psykisk helse som en del av Folkehelse og Livsmestring 

      Bergskaug, Anders (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har psykisk helse og Folkehelse og Livsmestring som tema. Oppgaven benytter en kvalitativ intervjustudie for å belyse følgende problemstilling: Hvilke holdninger har norsklærere på ungdomstrinnet til ...
    • "Vi skal jo på en måte vurdere hele tiden nå" En studie om læreres underveisvurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur i norskfaget på ungdomstrinnet 

      Loe, Carina (Master thesis, 2022)
      I Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 har vurderingens betydning for elevers læring blitt understreket i sterkere grad enn i tidligere læreplaner, og underveisvurdering har fått en sentral rolle. Denne masteroppgaven ...
    • "Vi trenger ikke gjøre eleven mer spesiell enn han er": En kvalitativ studie av hvordan noen norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk 

      Olena Grindhaug (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har sett på hvordan norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk i den ordinære norskundervisningen gjennom følgende problemstilling: På hvilke måter organiserer norsklærere ...
    • «Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn 

      Rangnes, Hege (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)
      Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ...
    • “Vi … er på vei inn i en tidsalder der det i stor grad er kvinnekjønnet som setter premissene for samfunnsutviklingen” – en kritisk analyse av lærebøker i samfunnsfag 

      Handal, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Gender equality is percieved as a core value in the Norwegian society and is mentioned several times in the curriculum produced by The Norwegian Directorate for Education and Training. The Norwegian Education Act demands ...
    • “Vibaa er komaa!” : Nokre drag ved det litterære språket i romanen Fred og andre verk av Arne Garborg 

      Særheim, Inge (Journal article, 2009)
      I Arne Garborgs litterære verk er ordval, språkleg form og målføring ein viktig del av miljø- og personskildringa, og har klar litterær funksjon. Garborg omtala Fred (1892) som sin “naturalistiske Jær- roman”. Også språkleg ...
    • Videospel som litteratur - Modernisme i Mosaic 

      Baardsen, Christiane Høines (Bachelor thesis, 2022)
      Videospel blir allereie brukt i litteraturundervisninga på skulen, men denne bruken av videospel ser ut til å vere meir pedagogisk enn litteraturfagleg grunna. I «Det litterære i computerspil» (2018) argumenterer Sarah ...
    • Videospill som litteratur - Embracelet som dannelsesroman 

      Madsen, Lene Louise (Bachelor thesis, 2023)
      Oppgaven tar for seg hvordan man kan se på videospill som litteratur, ved å undersøke teori bak narrative videospill. I den sammenheng tar oppgaven for seg trekk fra sjangeren dannelsesromanen i det narrative videospillet ...
    • Videregående elevers motivasjon til innsats i kroppsøving. 

      Kristensen, Ola. (Bachelor thesis, 2022)
      Tittel: Videregående elevers motivasjon til innsats i kroppsøving. Problemstilling: “Hvilke faktorer påvirker motivasjon til innsats i kroppsøvingsfaget hos vg2 og vg3 elever” og “Hvordan har koronarestriksjonene påvirket ...
    • Vigdis og Bergljot. Og Vera? – Ein studie av sjølvframstilling i Arv og miljø og Fri vilje. 

      Johannessen, Eivind (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)
      Dette er ein studie av sjølvframstilling i røyndomslitteraturen. Oppgåva dreiar seg om korleis forfattarar gjev seg til kjenne i sin eigen tekst og kva konsekvenser dette kan føra med seg. Meir bestemt tek denne avhandlinga ...
    • Vikarer i barnehagen-superhelter uten legitimitet. En kvalitativ studie av fire barnehagevikarer sitt syn på deltakelsen sin i barnehagens arbeid. 

      Surdal, Cathrine (Master thesis, 2022)
      I denne studien har jeg satt søkelys på deltakelsen til ufaglærte vikarer i barnehagen. Formålet var å synliggjøre vikarene som arbeidsgruppe, siden behovet for dem er større enn noen gang. Intensjonen var også å utvikle ...
    • Vikinger og "Vikinger" 

      Løyning, Per Stian Sandane (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-05-12)
      Teori: Man finner mye teori på dette fagfeltet, man må «rense» ut det som blir mest relevant og best kan støtte opp om oppgaven i dens besvarelse. Oppgaven er en historiebruksanalyse av en tv-serie, så dette er både en ...
    • Vikingtiden i England 

      Johannessen, Trym Hamre (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven skal jeg se på vikingtiden i England. Først og fremst skal jeg ta utgangspunkt i de tilgjengelige kildene man har om vikingene og deres tid i England. Før så å se litt på det norrøne samfunnet og hvordan ...
    • Viktige ferdigheter for å oppleve mestring i skolen 

      Eliassen, Vivian Misje (Master thesis, 2023)
      Å oppleve mestring i skolen er både et viktig og aktuelt tema. Det er viktig fordi barns skolegang har stor betydning og skaper forutsetninger for deres videre liv og utvikling. Aktuelt fordi media og forskning rapporterer ...
    • Viktighet av kompetent pedagog i profesjonell yrkesutøvelse rundt formingsfaget i barnehagen. 

      Larsen, Nora Eie (Bachelor thesis, 2022)
      Formingsfaget har ulik vekting og søkelys i ulike barnehager. Innholdet i formingsfaget kan ha forskjellig betydning og innhold for ulike mennesker. Basert på tidligere erfaringer og kunnskaper, så vil den profesjonelle ...