• Verdiformidling i barnehagen 

      Bruflot, Cecilie (Bachelor thesis, 2023)
      Denne oppgaven har tittelen «Verdiformidling i barnehagen». Den tar for seg hovedtemaene verdier og verdiformidling, og det er forsøkt å få frem noen måter som ledelsen arbeider på når det gjelder verdigrunnlaget i barnehagen. ...
    • Vern og miljø. Sauda Smelteverk fra 1945 til 2000-tallet 

      Løyning, Paul (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)
      Ved det over 100 år gamle smelteverket i Sauda i Rogaland, har man gjennom årene hatt en enorm utvikling på det vi nå kjenner som Helse-, Miljø-, og Sikkerhetsarbeidet (HMS). I sin spede begynnelse hadde man en egen ...
    • Verneplanene for vassdrag. Vern og verdier av vassdrag i Norge, 1970-1993 

      Hestness, Erlend (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-18)
      I denne oppgaven analyserer jeg de norske verneplanene for vassdrag fra 1970 til 1993. Verneplanene for vassdrag skulle verne de gjenværende uregulerte vassdragene fra kraftutbygging. Kildematerialet mitt er verneplanene ...
    • VG3-elevar sine haldningar til rettskriving i skulen. 

      Vikshåland, Cathrine Sofie Sønstabø (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgåva har eg undersøkt elevar på VG3-nivå sin språklege kunnskap, dugleik og åtferd, gjennom undersøkingar bygt på sosiolingvistiske tilnærmingsmetodar til haldningsforsking. Gjennom prøvar av elevane sin ...
    • Vi gikk en tur bort fra stien ... - På tur med de yngste barna i barnehagen 

      Emilie Øvrevik Sundve; Miriam Lund Neresen (Bachelor thesis, 2023)
      Gjennom denne oppgaven har vi tatt sikte på å belyse problemstillingen “hvilken praksis har de utvalgte barnehagene når det gjelder turer med de yngste barna i barnehagen? For å belyse problemstillingen har vi valgt å ...
    • - Vi gjør så godt vi kan: En studie om barnehagelæreres opplevelse av plantid 

      Helletun, Linn Tone (Master thesis, 2022)
      Denne studien handler om barnehagelæreres plantid. Barnehagelærere har krav på minst fire timer plantid hver uke. Begrepet plantid dreier seg om barnehagelærernes tid satt av til utviklingsarbeid, planlegging av pedagogisk ...
    • ” ... Vi har da oppnådd noe på den tiden”, sa Åsta. En komparativ analyse av kjønnsoverskridende jenter i tre ungdomsbøker. 

      Poulsen, Henriette Korsand (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-05)
      Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan litteraturen kan fremstille overskridelse av de sosiale normene for hva kvinner er og kan gjøre. Problemstillingen er hvordan kjønnsoverskridende jenter fremstilles i ...
    • Vi har ingen å miste - en kvalitativ litteraturstudie av skolens muligheter til å forebygge selvmord 

      Okparaebo, Angelica (Master thesis, 2021)
      Mennesker som velger å avslutte livet sitt har på verdensbasis vært et vedvarende problem i samfunnet, og i Norge er det årlig et sted mellom 500 og 600 som begår selvmord. Det er en sammenheng mellom psykisk helse og ...
    • Vi kan ikke tilrettelegge mer i hverdagen for dette barnet enn det vi allerede gjør 

      Lie, Silje Karin Ramsvik (Bachelor thesis, 2024)
      Barnehagen er den første samfunnsinstitusjonen barn møter. Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i temaet inkludering av barn med særskilte behov. Hvem barn med særskilte behov er, deres rettigheter, og hva som er med ...
    • «Vi kastet elevene ut på dypet før» 

      Dversnes, Gunvald (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;;, Master thesis, 2018-05-15)
      Da Kunnskapsløftet (K06) ble revidert i 2013, stiftet norskfaget bekjentskap med et nytt begrep: Eksempeltekster. Begrepet viste til tekster som tydeliggjorde trekk man ønsket at elevene skulle arbeide med i egen skriving ...
    • «Vi kastet elevene ut på dypet før». Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen hos fire norsklærere 

      Dversnes, Gunvald (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Bruk av eksempeltekster i skriveopplæringen har historiske røtter tilbake til antikken, men fikk fornyet interesse i Australia på 1980-tallet. I denne artikkelen forteller fire norsklærere fra ungdomsskolen og den videregående ...
    • «Vi må hele tiden være på tå-hev»- Samarbeid blant faglærere på videregående mot en inkluderende skole for alle 

      Gilje, Camilla Vestersjø (Master thesis, 2023)
      Denne oppgavens hensikt var å undersøke inkludering og samarbeid på den videregående skole. Fordi faglærere på den videregående skolen er lovpålagt å skape inkluderende læringsmiljø, søkte denne undersøkelsen å finne ut ...
    • "Vi sir aldri ei" : en studie av femininum i altadialekten 

      Stabell, Kristine Mikalsen (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-09)
      Denne masteroppgaven er en studie av femininum i altadialekten. Studien er basert på kvalitative intervju med 34 informanter i alderen 13-82 år, fra bydelene Bossekop, Elvebakken og Kronstad. Problemstillingen tok utgangspunkt ...
    • «Vi skal ha det fint sammen: En undersøkelse av små barns muligheter til medvirkning i barnehagen.» 

      Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2013). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (3. utg.). Oslo: Gyldendal.; Askeland, L. & Sataøen, S. O. (2019). Utviklingspsykologiske perspektiv på barns oppvekst (4. utg.). Oslo: Gyldendal.; Bae, B., Eide, B. J., Winger, N., & E., K. A. (2006). Temahefte om barns medvirkning. Oslo: Kunnskapsdepartementet.; Barnehageloven. (2005). Lov om barnehager. Hentet 06.12.2023 fra lovdata.no: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64 - KAPITTEL_1; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode (2, utg.). Universitetsforlaget; Dalen, M. (2011). Intervju som forskningsmetode. Universitetsforlaget; Dallan, O. (2017). Metode og oppgaveskriving (6. utg.). Oslo: Gyldendal,; Dallan, O. (2022). Metode og oppgaveskriving (7. utg.). Oslo: Gyldendal; Haugereid, R.L. (2021). «Vi deler de jo for å få bedre dager»: En kvalitativ studie av barnehagelærerens tanker rundt hvorfor og hvordan man deler i grupper i barnehagen. [Masteroppgave]. Universitetet i Agder.; https://utdanningsforskning.no/artikler/kroppslig-lek-voksenkontakt-og-sosialtlekemonster-i-barnehagen/; Johansson, E. (2013). Små barns læring. Gyldendal akademisk; Kibsgaard, S., & Sandseter, H, E,. (2013). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L., & Moser, T. (Red). Kroppslighet i barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (2utg.). Oslo: Gyldendal akademisk; Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen: Innhold og oppgaver. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet 06.12.2023 fra udir.no: https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan-for-barnehagen-bokml2017.pdf; Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3. utg.). Gyldendal akademisk.; Løkken, G. & Søbstad, F. (2013). Observasjon og intervju i barnehagen (4. utg.). Universitetsforlaget.; Melaas, T. (2013). Blikk for lek i barnehagen. Starte, verne og videreutvikle. Oslo: Kommuneforlaget; Nordli W., & Thormodsæter Schelbred B. M., (2011) Tilstedeværende voksne- medvirkende barn. Kristiansand. Høyskoleforlaget AS- Norwegian Academic press; Nordli, W., & Thormodsæter, B, M, S. (2011). Tilstedeværende voksne- medvirkende barn: Endringsarbeid i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget; Osnes, H., & Skaug, H, N. (2015, 18. september) Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen. Hentet fra; Pramling Samuelsson, I., Williams, P. & Sheridan, S. (2015). Stora barngrupper i förskolan relaterat till läroplanens intentioner. nordisk barnehageforskning, 9, 1- 14. https://doi.org/10.7577/nbf.1012; Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish preschool teachers’ ideas of the ideal preschool group. Journal of early childhood research: ECR, 14(4), 444-460. https://doi.org/10.1177/1476718X14559233; Wadel, C. (2014). Feltarbeid i egen kultur (Rev. Utg. ved Carl Cato Wadel og Otto Laurits Fugelstad). Cappelen Damm.; Wolf, K. D. (2014). Små barns lek og samspill i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget; Wolf, K. D. (2017). I møte med barns spontane lek. Øksnes, M., & Rasmussen, T, H. (Red). Barndom i barnehagen: Lek. Oslo: Cappelen Damm Akademisk; Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk Forum; Öhman, M. (2020, 30. oktober). Hva gjør du når barna leker? Barnehageforum.; https://www.barnehageforum.no/artikkel.asp?artikkelid=6178; Øksnes, M. & Sundsdal, E. (2015). Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. Til forsvar for barns spontane lek, 15 (2), 2.; https://doi.org/10.17585/ntpk.v1.89 (Bachelor thesis, 2024)
      Studien undersøker problemstillingen "Hva kan bidra til at småbarn får medvirke sin hverdag på småbarnsavdelingen?" gjennom observasjoner og feltsamtaler på en barnehageavdeling. Tre ulike lekesituasjoner ble analysert: ...
    • «Vi skal jo ikke være psykologer for barna» - Norsklæreres holdninger til psykisk helse som en del av Folkehelse og Livsmestring 

      Bergskaug, Anders (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har psykisk helse og Folkehelse og Livsmestring som tema. Oppgaven benytter en kvalitativ intervjustudie for å belyse følgende problemstilling: Hvilke holdninger har norsklærere på ungdomstrinnet til ...
    • "Vi skal jo på en måte vurdere hele tiden nå" En studie om læreres underveisvurdering, vurderingskompetanse og vurderingskultur i norskfaget på ungdomstrinnet 

      Loe, Carina (Master thesis, 2022)
      I Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 har vurderingens betydning for elevers læring blitt understreket i sterkere grad enn i tidligere læreplaner, og underveisvurdering har fått en sentral rolle. Denne masteroppgaven ...
    • "Vi trenger ikke gjøre eleven mer spesiell enn han er": En kvalitativ studie av hvordan noen norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk 

      Olena Grindhaug (Master thesis, 2023)
      Denne masteroppgaven har sett på hvordan norsklærere tilrettelegger for elever med norsk som andrespråk i den ordinære norskundervisningen gjennom følgende problemstilling: På hvilke måter organiserer norsklærere ...
    • «Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn 

      Rangnes, Hege (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2021-09)
      Avhandlingen ««Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet»: En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn» har sin bakgrunn ...
    • “Vi … er på vei inn i en tidsalder der det i stor grad er kvinnekjønnet som setter premissene for samfunnsutviklingen” – en kritisk analyse av lærebøker i samfunnsfag 

      Handal, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Gender equality is percieved as a core value in the Norwegian society and is mentioned several times in the curriculum produced by The Norwegian Directorate for Education and Training. The Norwegian Education Act demands ...
    • “Vibaa er komaa!” : Nokre drag ved det litterære språket i romanen Fred og andre verk av Arne Garborg 

      Særheim, Inge (Journal article, 2009)
      I Arne Garborgs litterære verk er ordval, språkleg form og målføring ein viktig del av miljø- og personskildringa, og har klar litterær funksjon. Garborg omtala Fred (1892) som sin “naturalistiske Jær- roman”. Også språkleg ...