Blar i Faculty of Arts and Education på tittel
Viser treff 3025-3044 av 3063
-
Young Greek Cypriot and Norwegian EFL learners: Pragmalinguistic development in request production
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Situated within the field of developmental interlanguage pragmatics, this cross-sectional study examines pragmalinguistic development in the request production of two groups of young English learners: Greek Cypriot and ... -
Young students' perception of the health perspective in the Norwegian school subject Food and Health
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In Norway, Food and Health (FH) is taught throughout compulsory school. Data acquisition for this study consists of 15 interviews with teachers and 26 focus group interviews (FGI) with 4th grade students (9-10 years), from ... -
Young students’ motivation to write : An investigation of K-5 students’ own responses and of the self-reports used to capture their voices
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2024)The present project contributes knowledge of K-5 students’ motivation to write and foregrounds the students’ voices by examining students’ self-reports, like surveys, interviews, and alternative reports (e.g., drawings and ... -
'Your worships, all of you do you think this is true?' A study of pragmatic strategies in the records of the Salem Witch-hunt trials
(Master thesis, 2013-05-15)Earlier studies have shown that the successful survival strategy for defendants at Salem was submission and co-operation (Archer 2002:18). The six defendants here studied were accused at an early stage in the process and ... -
Youth perspectives on citizenship discourses: Navigating exclusionary public sphere rhetoric against the backdrop of ‘inclusive’ citizenship education
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2023) -
“You’ve aged like milk on a radiator”: An investigation of verbal humour on r/RoastMe
(Master thesis, 2022)This thesis aims to investigate the phenomenon of “roasting” on an internet forum called r/RoastMe. The analysis is based on politeness theory (Brown & Levinson, 1987; Grice, 1975), impoliteness theory (Culpeper, 1996), ... -
Å fjerne eller ikke fjerne?
(Bachelor thesis, 2021)Mellom 2015 og 2020 har debatten rundt konføderale symboler vært dagsaktuell i det amerikanske samfunn. Det har vært store protester og folkesamlinger på grunn av uenighet over hva man skal gjøre med statuene. Denne ... -
Å forstå, oppdage og håndtere elever i skolen som lever i hjem med rus. En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer.
(Master thesis, 2023)Temaet for denne studien omhandler barn som lever med foreldre avhengige av rus, og hvordan lærere oppdager og håndterer disse elevene på skolen. Bakgrunnen for valg av temaet er at det anslagsvis lever over 100 000 barn ... -
Å gi de stille barna en stemme
(Bachelor thesis, 2024)I bacheloroppgaven vår har vi valgt å skrive rundt problemstillingen "Hvordan inkluderer barnehagepersonalet de stille barna til å medvirke i barnehagehverdagen?”. Vi har gjennom denne oppgaven undersøkt hva som blant annet ... -
Å gripe – og begripe – det flyktige. En studie av den sosiale praksisen i Helsesistas Snapchat-kanal.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)Dette prosjektet retter oppmerksomheten mot et sosialt digitalt tekstlandskap. Tale Marie Krohn Engvik, bedre kjent som Helsesista, flytta i 2016 sitt helsesøsterkontor fra en videregående skole til Snapchat. Tre år senere ... -
Å hoppe eller ikke hoppe. Hvordan Kjerag ble et senter for risikosport.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven fokuserer på basehopping på Kjerag i Lysefjorden, og hvordan Kjerag ble et «Mekka» for basehoppere rundt om i hele verden. I sentrum av oppgaven står diskusjonen om et forbud mot basehoppingen i 1996 ... -
Å høre til der du bor : om foreldres opplevelse av tilhørighet gjennom barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen belyser hvordan minoritetsforeldre kan danne tilhørighet til lokalsamfunnet gjennom barnehagen. Minoritet brukes i denne sammenheng om foreldre med migrantbakgrunn. Med lokalsamfunn menes formelle og ... -
Å invitere elever til kreativ skriving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-07)En didaktisk prosess om kreativ skriving er tema for denne masteroppgaven i Utdanningsvitenskap type norskdidaktikk ved Universitetet i Stavanger våren 2017. I 2013 erstattet Kunnskapsløftet de tradisjonelle sjangerbetegnelsene ... -
Å legge til rette for kompetanseutvikling i faglige fellesskap - et samarbeid mellom barnehage og PP-tjenesten
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen redegjør for prosessen med utvikling av design for to tverrfaglige innovasjonsprosjekt i barnehager. Forfatterne tar utgangspunkt i forskning som etterlyser modeller for samarbeid om kompetanseutvikling som ... -
Å lese med og mot teksten: En studie av kritisk tilnærming til skjønnlitteratur på 8. trinn
(Master thesis, 2022)Denne studien tar utgangspunkt i kjerneelementene Tekst i kontekst og Kritisk tilnærming til tekst i læreplanen, og er en undersøkelse av hvordan elever leser en skjønnlitterær tekst kritisk. Hensikten med studien er å ... -
Å lære å kommunisere i det moderne klasserommet : en kvalitativ studie av interaksjonsformer på ungdomstrinnet
(PhD thesis UiS;127, Doctoral thesis, 2011)The study seeks to analyse teaching and learning as communicative institutional practices, and what conditions of learning and socialization that are study also argue that when students are participating in social practices ... -
Å miste et søsken og leve med foreldre i sorg : ungdoms reaksjoner og opplevelser av foreldrenes og skolens ivaretakelse av dem i tiden etter.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Studien er et bidrag til økt forståelse for hvordan sorg kan påvirke foreldrekapasitet, idet den har undersøkt ungdommers reaksjoner og opplevelser knyttet til det å miste et søsken og leve med sørgende foreldre. Jeg har ... -
Å måle og registrere matematikklæreres undervisningskunnskap : En studie av hvordan det er mulig å måle og studere matematikklæreres undervisningskunnskap, og mulige begrensninger og styrker ved måter en måler og studerer kunnskap på
(PhD thesis UiS;249, Doctoral thesis, 2015-04-10)Lærererens undervisningskunnskap i matematikk (UKM) blir i forskningen fremhevet som en faktor med stor betydning for både undervisningskvalitet og elevers læring. Utgangspunktet for denne studien er spørsmålet om hvordan ... -
Å skape symmetri i en asymmetrisk relasjon - Barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer, sett i et maktperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet ut ifra problemstillingen «Hvordan kan barnehagelæreres refleksjoner over møtet med familier fra ulike kulturer forstås i et maktperspektiv?». Problemstillingen belyses gjennom forskningsspørsmålene ...