• The notion of phonology in dyslexia research : cognitivism - and beyond 

      Tønnessen, Finn Egil; Uppstad, Per Henning (Journal article, 2007)
      Phonology has been a central concept in the scientific study of dyslexia over the past decades. Despite its central position, however, it is a concept with no precise definition or status. The present article investigates ...
    • Det levende lærerarbeidet 

      Hanssen, Brit; Østrem, Sissel (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det.
    • Barnet i barnehagen : relasjoners betydning for tidlig utvikling 

      Størksen, Ingunn (Chapter, 2007)
      Det er vanskelig å forestille seg hvordan en tilværelse kan bli meningsfull dersom mennesket ikke er i relasjon og samspill med andre. Andre mennesker forteller oss på mange måter hvem vi er, de støtter oss emosjonelt og ...
    • Factors associated with disruptive behaviour in the classroom 

      Bru, Edvin (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      This paper examines the relationships of pupils’ on-task orientation at school and their opposition to teachers with perceived cognitive competence, perceived relevance of schoolwork, and the belief that going against ...
    • Official urban naming : cultural heritage and identity 

      Særheim, Inge (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      In modern cities naming forms part of urban planning. The naming principles often reflect cultural aspects like heritage, local tradition and identity. Official urban names are links to the past and signs of continuity and ...
    • Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen? 

      Sæbø, Aud Berggraf (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ...
    • Den vanskelege vidareføringa 

      Ertesvåg, Sigrun; Roland, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Skulebaserte program som Respekt, Zero, Olweus, PALS og LP-modellen har dokumentert effekt og er tilrådd brukt i skulen. No er det tid for å sette sterkare fokus på føresetnadar for at denne type program skal ha effekt ...
    • Kognisjon og musikk i grammofon-platelytterens perspektiv 

      Dahl, Per (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      As part of my study of gramophone recordings of Grieg’s opus 5 no.3, I describe four stages in the process of music cognition. I point out that sonority is the most immediate impression of any sound, and therefore, most ...
    • Det utematiserte kjønnet : en analyse av spesialpedagogikkens heteronormative forutsetninger 

      Lilletvedt, Sissel (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2007, Master thesis, 2007)
      Kjønn gjennomsyrer vår hverdag, og preger alle våre møter med andre, i form av fordommer og forventninger, måter vi omgås på, måter vi snakker til hverandre på. Kjønn har betydning sosialt, kulturelt, økonomisk og politisk. ...
    • Aspects of fluency in writing 

      Uppheim, Per Henning; Solheim, Oddny Judith (Journal article, 2007-04)
      The notion of ‘fluency’ is most often associated with spoken-language phenomena such as stuttering. The present article investigates the relevance of considering fluency in writing. The basic argument for raising this ...
    • Friendly fire: luftkrigen sett gjennom skandinaviske korrespondenters øyne. 

      Jager, Benedikt (Journal article, 2007-12)
      I 2005 var det 60 år siden andre verdenskrig tok slutt, og skildringene av Den røde armés erobring av Berlin nådde et stort publikum i Norge gjennom filmen Der Untergang. Medie-oppmerksomheten omkring bøker som f.eks. ...
    • Kjønn i skrift : en analyse av romanene Få meg på, for faen og Vi har så korte armar av Olaug Nilssen 

      Eidslott, Iselin (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)
      Utgangspunktet for denne avhandlingen var min fascinasjon over det litterære språket til Olaug Nilssen. Jeg hadde et ønske om å komme nærmere dette språket, ved å studere noen av de mest fremtredende særtrekkene ved det. ...
    • Barns leseferdigheter før og etter Kunnskapsløftet : en sammenlignende studie av et utvalg elevers leseferdigheter 

      Hauken, Bodil (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)
      Målet med oppgaven var å se på noen elevers leseferdigheter i slutten av første klasse før og etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Som erfaren førsteklasselærer hadde jeg et behov for å finne ut om dagens første ...
    • Skolens rolle i forhold til elever med emosjonelle vansker, med vekt på angst og depresjon 

      Holte, Kristian (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)
      Denne oppgaven handler om skolens rolle i forhold til elever med emosjonelle vansker, med vekt på angst og depresjon. For å se nærmere på dette har jeg valgt å ta utgangspunkt i hvordan lærerne selv ser på deres muligheter ...
    • Family narratives through the eyes of an adult child of divorce 

      Størksen, Ingunn; Berner, Karin Liland; Thorsen, Arlene Arstad (Journal article; Peer reviewed, 2008)
      In the present study the authors explore an adult’s retrospect recall of viewpoints of his parents divorce by applying Q methodology. The study design consists of a single case study where the authors apply Q methodology ...
    • Danning og løynde poetiske skattar : læreverket og modellesaren 

      Tollaksen, Merete (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)
      Kven er læreverkets modellesar? Det var det eigentlege overordna målet med denne avhandlinga. For å nå dette målet har eg undersøkt kva kunnskap læreverket ynskjer å utvikle hos sine lesarar og korleis lesaren blir forma ...
    • I opphavet var (ikkje) ordet : narrative brot i Arne Garborgs Jesus Messias (1906) 

      Sønneland, Margrethe (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)
      Den provoserande, vridane leiken til Jesus Messias er ei årsak til at boka vart hovudobjekt for avhandlinga. Eg tykte ho skilte seg slik ut frå andre Garborgtekstar, og at ho trass i skilnaden, verka til å sitja fast i eit ...
    • Tilpassa opplæring : et historisk perspektiv 

      Rannestad, Oddbjørn Høyvoll (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)
    • Leseforståelsesstrategier hos elever på femte trinn : en kvalitet undersøkelse 

      Svihus, Inger Ulvund (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)
      Målet med denne oppgaven er å utforske leseforståelsesstrategiene hos fire elever på femte trinn som har skåret innenfor mestringsnivå en og tre på den nasjonale leseprøven høsten 2007. I denne forbindelse ønsker jeg å ...
    • Hvordan forstår og praktiserer lærerne i den videregående skole elevmedvirkning/medbestemmelse, og hvilken betydning mener de det har for elevenes motivasjon, trivsel og læring? 

      Bøgwald, Bjørg N. (Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)
      Som en del av studiet Master i Spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger, har jeg gjennomført et forskningsprosjekt hvor jeg har undersøkt hvordan lærerne i den videregående skolen forstår og praktiserer elevmedvirkning ...