Blar i Faculty of Arts and Education på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 3061
-
Digitale praksiser i den videregående skolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Kunnskapsløftet (L06) ble innført som ny læreplan i norsk skole høsten 2006. Fem grunnleggende ferdigheter skal integreres i alle fag. Disse er å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig, å kunne lese, å ... -
Real-life connections in Japan and the Netherlands : National teaching patterns and cultural beliefs
(Journal article; Peer reviewed, 2008)The TIMSS 1999 Video Study revealed that Japan had the lowest (of the seven participating countries) amount of real-life connections in the eight grade mathematics classrooms, whereas the Netherlands had the highest ... -
Hvordan er emnet divisjon i læreverk i matematikk i 8. klasse tilpasset lesesvake elever?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Psykisk helse i skolen : hvilken ressurs kan læreren være for risikoutsatte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Økt forekomst av psykososiale vansker i skolen utgjør en stor ufordring for skolen og lærerne. Hvorvidt læreren kan være en ressurs for elever som er spesielt risikoutsatte har blitt undersøkt gjennom en intervjuundersøkelse. ... -
Koherens og sjanger på skjerm
(Journal article, 2008)Lesing er en aktivitet – og en kultur – i endring. Mens den trykte teksten i lang tid har vært nærmest enerådende som lesemedium, leser nå de fleste av oss i løpet av en dag minst like mye, og ofte mer, på skjerm enn på ... -
Intralingual subtitling of Norwegian film : representing the audio aspect in the best way possible for both a hearing and a hard of hearing audience.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Approximately 14,5 percent of the Norwegian population suffer from a substantial hearing loss. As a result, these people cannot see Norwegian films at the cinema because they are not subtitled. Producers and filmmakers do ... -
Har Emil fra Lønneberget blitt ordfører : barnelitteratur som kan støtte selvfølelsen
(Journal article, 2008)I en inkluderende skole er elevbildene anerkjennende, ikke negative og begrensende. Kan det finnes gode eksempler i skjønnlitteraturen som både gir lærer og elev inspirasjon og livsglede? -
Multilingualism : challenges facing minority background pupils learning English as a third language in Norwegian primary schools
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis explores the challenges facing minority background pupils in the process of acquiring English as an L3 in Norwegian primary schools. However, in order to investigate English as an L3, English needs to be seen ... -
Hvilken rolle spiller kosthold for elevers konsentrasjon og læring : en systematisk oversikt
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med denne oppgaven er primært å oppsummere de empiriske funn som har kommet frem gjennom studier som omhandler temaet kosthold og konsentrasjon hos barn i skolealder. Det er også ønskelig å se på hvorvidt disse ... -
Cookbooks as historical literature : a comparative study of 19th century cookbooks
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)Cookbooks have been long regarded as little more than instructional manuals. However, recent research has repositioned the cookbook genre as historical literature. This thesis is a comparison of two 19th century cookbooks: ... -
Hypertext fiction reading: haptics and immersion
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Reading is a multi-sensory activity, entailing perceptual, cognitive and motor interactions with whatever is being read. With digital technology, reading manifests itself as being extensively multi-sensory – both in more ... -
Hva kan barnehagen bidra med til barn som har opplevd samlivsbrudd?
(Journal article; Peer reviewed, 2008)Hvert år opplever mange norske barn samlivsbrudd. Internasjonale og norske studier viser at barn som har opplevd samlivsbrudd er i større risiko for ulike psykososiale problemer enn andre barn. Tidligere norske studier og ... -
Den maskuline dominansen og Trætte mænd
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)1. Innleiing : Eg startar innleiinga med å gjere greie for val av tema, og presenterer problemstillingane om makt, kjønn og seksualitet i Arne Garborg sine Kristiania-romanar. For å granske emnet, har eg valt å analyse ... -
On the use of ICT and CALL in intermediate level EFL classes in Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)This thesis investigates the advantages and challenges facing teachers in the process of applying ICT (Information and Computer Technologies) and especially CALL (Computer- Assisted Language Learning) in EFL (English as ... -
Veien videre : Cued speech og cochleaimplantat : et lovende partnerskap? : en studie av Cued Speech som mulig verktøy i opplæringen av barn med cochleaimplantat i Norge
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Kollegalæring i barnehagen. Erfaringer fra et prosjekt om gruppeledelse.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Temaet for studien er kollegalæring i barnehagen. Formålet er å se hvordan førskolelærere opplever og beskriver kollegagrupper som læringsarena i et prosjekt om å utvikle håndbok i gruppeledelse. Jeg tar utgangspunkt i en ... -
Policy overview of school bullying and violence among 8 members of the SBV network
(Research report, 2008)This overview on policy contains information about national legislation and regulation regarding bullying and violence in schools. There are also information about The Education Act and regulations due to rights and ... -
Skriftlighetens vekst og fall i klassisk musikk
(Journal article; Peer reviewed, 2008)In the early Christian church the spelling of the Word was essential, and this also contributed to making the literacy of music an important element in identifying and structuring Christian societies. Bringing literacy to ... -
Inkluderingsarbeid i barnehagen : en kvalitativ studie utført ved spesielt tilrettelagt avdeling med særlig fokus på barnet med nedsatt funksjonsevne sine muligheter for aktiv deltakelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Denne oppgavens formal er a finne ut av og seke etter beskrivelser som kan si noe om hva aktiv deltakelse i lek og samspill innebeerer, hvordan dette fremtrer i hverdagen for et enkelt barn med funksjonsnedsettelse ved ... -
What Kind of Theory is Music Theory? Epistemological Exercises in Music Theory and Analysis. Edited by Per F. Broman and Nora A. Engebretsen [Anmeldelse]
(Journal article, 2008)Denne antologien er den første i en ny serie fra Universitetet i Stockholm rettet mot høyere studier i musikkvitenskap. Bidragsyterne er i hovedsak fra USA og Sverige og dekker et vidt spekter av musikologiske emner. I ...