Blar i Faculty of Arts and Education på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 3063
-
Synes BOKTRAS å bidra positivt til å styrke lesekulturen i barnehagene? : BOKTRAS gjennom to år i to barnehager sett gjennom de ansattes øyne
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2008, Master thesis, 2008)I denne avhandlingen har jeg ønsket å ville se på hvordan to barnehager jobber med BOKTRAS- prosjektet gjennom to år, for å se om det er mulig å spore noen endringer som indikerer at dette prosjektet er med på å styrke ... -
Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2008-06)Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ... -
Unique environmentalism: A comparative perspective
(Journal article, 2008-07)In Unique Environmentalism, a group of Norwegian political scientists explore Norwegian organized environmentalism. According to the authors, the Norwegian environmental movement is unique and, from a comparative perspective, ... -
Utviklinga av historiske spel i Noreg
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Hvilke betydning har metakognisjon for lesing, og hvordan kommer metakognitive ferdigheter til uttrykk hos elever på 5.trinn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne oppgaven ønsker jeg å gjøre rede for metakognisjon betydning for lesing, og å sammenligne metakognitive ferdigheter hos 35 elever på femte trinn. I den forbindelse ønsker jeg å se på hvordan elevene uttaler seg ... -
Byjubileene i Sandnes i 1960 og 1985 : en studie av historiebruk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Senskader som følge av mobbing i skolen : fører krav om skadeerstatning frem?
(Working paper, 2009)Når mobbeofre går til sak mot kommunen etter langvarig mobbing i skoletiden, fører det aldri fram i retten. Det viser denne undersøkelsen som er gjort av samtlige mobbesaker som har vært oppe i det norske rettsvesenet. ... -
En studie av et lesekurs som baserer seg på hypotesen om at vansker med hurtig benevnelse er en av hovedårsakene til dysleksi
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)I denne studien ble det laget et lesekurs som bygget på et treningsopplegg som tok utgangspunkt i at vansker med hurtig benevnelse var en av hovedårsakene til lesevansker. Målet med denne studien var å se hvorvidt ... -
Fysisk aktivitet som et verktøy for å styrke relasjoner og prestasjoner hos elever med atferdsvansker : en kvalitativ studie blant lærere
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Bakgrunn Atferdsvansker er et stadig problem i dagens skole. Derfor må man finne gode tiltak for hvordan man arbeider sammen med elever med atferdsvansker. I noen tilfeller skyldes atferdsvanskene tilknyttingsforstyrrelser. ... -
Over dammen og tilbake igjen - en analyse av norske og nordiske forfattere sine verk om returmigrasjon og remitter 1875-1980
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Kan foreldres samlivsbrudd påvirke små barns tilpasning og tilknytning? Presentasjon av nasjonal og internasjonal forskning og et pågående norsk forsknings- og utviklingsprosjekt
(Journal article, 2009)Mange familier med barn rammes av samlivsbrudd i Norge i dag. Hvilken innvirkning har dette har på barna? Påvirker samlivsbrudd barns sosiale og emosjonelle utvikling eller tilknytningsmønster? I denne artikkelen presenteres ... -
Challenges and possibilities in Norwegian classroom drama practice
(Journal article; Peer reviewed, 2009)My specific teaching and research interest is drama in the classroom drama as a teaching and learning medium to fulfil a curriculum demand for student-active, creative and aesthetic learning processes. In this article ... -
En undersøkelse av hvilke historier om Holocaust som framstilles i utvalgte norske lærebøker fra perioden 1998-2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Fortellinger om 11. september i Stavanger Aftenblad 2001/2006
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009) -
Samarbeidslæring i norske grunnskoler : en analyse av syv mastergradsavhandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Tema og problemstilling : Temaet for masteroppgaven min er samarbeidslæring. Formålet med oppgaven min har vært å finne ut hvordan samarbeidslæring forstått i lys av Johnson, Johnson & Holubec (1994) sin teori om Cooperative ... -
Læringsmuligheter i kollegamøter med strukturerte drøftinger : erfaringer fra et prosjekt om klasseromsledelse
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Studien undersøker læreres opplevde læringsmuligheter fra kolleger i et prosjekt der målet var å utvikle en håndbok i klasseledelse gjennom strukturerte gruppemøter. 10 skoler i en kommune deltok i prosjektet. Datagrunnlaget ... -
Bare velg mer, uten å velge bort noe! : en studie av skriftspråkstimulering hos tospråklige hørselshemmede barn i alderen 2- 6 år
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009) -
Kartlegging av og strategiopplæring for elever med matematikkvansker på småskoletrinnet : hvordan kartlegges elever med matematikkvansker ved ulike skoler?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Forskning på matematikkvansker har vært et ”forsømt” området, sammenlignet med forskning på lesevansker (Zeleke, 2004). Forskning viser at 10-15 prosent av dagens elever ikke behersker de fire regningsartene når de går ... -
The preschool child of today — The world-citizen of tomorrow?
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Ideas of sustainable development, globalization and global citizenship raise questions about justice, rights, responsibility and caring for human beings and the world. Interest in the role of education for sustainable ... -
Hvordan sikter lærebøker i historie mot å utvikle historiebevissthet- en sammenligning av lærebøker i den videregående skole fra 1976 - 2007
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2009, Master thesis, 2009)