• Barnehagen - en lærende organisasjon? Styreres forståelser av en lærende organisasjon og kjennetegn ved en lærende barnehage 

      Wadel, Carl Cato; Knaben, Åse Dagmar (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Denne artikkelen omhandler barnehagen som lærende organisasjon. Basert på semistrukturerte intervju med styrere i fem barnehager, drøftes styrernes forståelse av en lærende organisasjon, hva slags læring som må finne sted ...
    • Dikt som opning mot «meir-enn-mennesket». Olav H. Hauges dikting og eleven si omverd 

      Drangeid, Magne Ivar (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Artikkelen tek utgangspunkt i Olav H. Hauge si poetiske søking etter samkjensle med andre menneske og naturen som «meir-enn-mennesket». Med grunnlag i økokritisk, kognitiv og litteraturdidaktisk teori, diskuterer forfattaren ...
    • Hva mener morgendagens lærere om drama i undervisningen? 

      Sæbø, Aud Berggraf (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Dagens allmennlærerstudenter får et lite innføringskurs i drama og de blir oppfordret til å prøve dette ut i praksis. Det er store forskjellig på i hvilke fag og på hvilke trinn studentene mener drama som undervisnings- ...
    • Innholdsanalysens muligheter i utdanningsforskning 

      Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Innholdsanalyse er en systematisk undersøkelse og fortolkning av et datamateriale (Berg & Lune 2012), og denne analysemetoden kan brukes for å studere meninger i tekstdata både kvalitativt og kvantitativt. Utgangspunktet ...
    • Kollegaveiledning – er det verd å bruke tid på? 

      Midthassel, Unni Vere (Journal article, 2003)
      Kollegaveiledning er en arbeidsmåte der kolleger skal bidra til hverandres kompetanseutvikling ved å ta utgangspunkt i hverdagens utfordringer. Tiltaket er blitt fremhevet som nyttig for å øke læreres profesjonalitet og ...
    • Kunnskaper og oppfatninger - implikasjoner for etterutdanning 

      Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2008-06)
      Målet med enhver ny læreplan eller skolereform er å forbedre en nåværende praksis. Med innføringen av Kunnskapsløftet skal lærerne få et kompetanseløft. Begrunnelsen er at elevene da vil få bedre matematikkundervisning, ...
    • Leseteater som metode i språkundervisning 

      Drew, Ion (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      Leseteater går ut på at en gruppe leser høyt en tekst som er delt opp i mindre enheter. Metoden kan brukes i fremmed- språkundervisning med elever av ulik alder og på ulike nivå, og med ulike teksttyper. Artikkelen gjør ...
    • Det levende lærerarbeidet 

      Hanssen, Brit; Østrem, Sissel (Journal article; Peer reviewed, 2007)
      Hva handler lærerarbeidet om, og hvordan kan vi forstå lærere sin utvikling gjennom det første året i yrket? Artikkelen forsøker å belyse noen aspekt ved lærerarbeidet og nyutdannede lærere sine opplevelser av det.
    • Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet 

      Mosvold, Reidar; Bjuland, Raymond (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ...
    • Tekstlesning på skjerm: noen implikasjoner av et digitalt grensesnitt for lesing og forståelse 

      Mangen, Anne; Kristiansen, Marie (Journal article; Peer reviewed, 2013-01)
      Digitale tekster har en rekke egenskaper som gjør dem forskjellige fra trykte tekster, og som kan innvirke på leseforståelsen. Forskning på digital lesing har særlig fokusert på kognitiv belastning ved hypertekst-lesing, ...
    • Tro- og livssynsfag i Skandinavia : en sammenligning 

      Husebø, Dag (Journal article, 2014)
      Artikkelen er en komparativ analyse av tros- og livssynsundervisning i skandinavisk grunnskole. Analysen er opptatt av likheter og forskjeller på både samfunnsnivå, institusjonsnivå og erfaringsnivå. Gjennom analyse av ...
    • Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen 

      Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar (Journal article; Peer reviewed, 2010-04)
      I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ...
    • Veiledning på egne eller andres vilkår? 

      Østrem, Sissel (Peer reviewed; Journal article, 2011)