Viser treff 161-180 av 3186

    • Flerspråklig barn i rollelek 

      Jensen, Andreas Hoa Kjemtrup; Merkesdal, Vegard; Shirzad, Emran (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen: Hvordan legger barnehagelærere tilrette for flerspråklige barn i rollelek?” For å belyse denne problemstillingen på best mulig måte, har vi brukt kvalitative intervju ...
    • Bærekraft aktiviteter og kjønnsforskjeller 

      Schramm, Nicole (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne studien er å utforske barnehagepersonalets rolle i å fremme barns forståelse av bærekraftig utvikling, samtidig som det også blir undersøkt hvordan både personalets og barns kjønn påvirker denne prosessen. ...
    • Kostyme som estetisk impus til fantasien 

      Bøgelund, Emilie; Michaelsen, Brit Gunvor (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bachelor oppgaven er skrevet av to studenter i barnehagelærer studiet ved Universitet i Stavanger. Via teamet kostyme som en estetisk impuls til fantasien, har vi jobbet med didaktisk oppgave, og ferdigstilt dette ...
    • Hvordn mener barnehagelærer at de kan skape gode overganger fra frilek til andre aktiviteter? 

      Lidiane Pinto Stokka (Bachelor thesis, 2024)
      Bacheloroppgaven min baserer seg på overganger innad i barnehagen. Jeg har tatt på meg kvalitativt intervju metode for å høre om erfaringer og tanker barnehagelærer har rundt overganger. Ved hjelp av intervju har jeg samlet ...
    • Digital teknologi i barnehagens lekemiljø 

      Frydenberg, Ada-Benedicte Thorbjørnsen (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvordan kan ansatte i en barnehage legge til rette for bruk av digital teknologi i barnehagens lekemiljø? Jeg har gjennom tre kvalitative forskningsintervju sett på hva ...
    • Barnas lekeland: urforsking av selvregulering 

      Brekne, Kristiane Abrahamsen; Larsen, Erik Bjørklund (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven baseres på problemstillingen: Hvilken rolle spiller leken for barns utvikling av selvregulering? Vi har valgt å benytte oss av en teoretisk drøfting for å se på tidligere forskning samt koble ulike ...
    • Et inkluderende språkmiljø for flerspråklig barn i barnehagen 

      Hove, Inger Marie Lende; Nygård, Isabella Nikolaeva (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bacheloroppgaven vår, har vi undersøkt hvordan barnehagelærere tilrettelegger for et inkluderende språkmiljø, med fokus på flerspråklige barn. Vi har undersøkt ulike metoder og tilnærminger barnehagelærer tar i ...
    • Utfordringer med profesjonell omsorg i barnehagen 

      Moth Eiesland, Line-Katarina; Mathiesen Kopperud, Bettina (Bachelor thesis, 2024)
      Målet med denne bacheloroppgaven var å besvare følgende problemstilling; “Hvilke utfordringer med profesjonell omsorg opplever barnehagelærere?” med følgende forskningsspørsmål: “Hvordan kan utfordringene påvirke omsorgen?” ...
    • Inkludering i et lekefelleskap 

      Ege, Ingeborg; Hall, Iben Benjamin; Haukalid, Vilde (Bachelor thesis, 2024)
      Bacheloroppgavens problemstilling er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærer for å fremme et inkluderende lekefellskap, i den eldste barnegruppen? Vi har brukt kvalitativ intervju som forskningsmetode, da vi ønsket å få ...
    • Paths to Transformation Across Contemporary Reading Practices: The Role of Motivations and Genre Preferences 

      Loi, Cristina; Kuijpers, Moniek; Ensslin, Astrid Christina; Lauer, Gerhard (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Transformative effects of reading, in terms of shifts in self-understanding and enhanced social cognition, have been the topic of a variety of theoretical and empirical studies recently (cf. Fialho, 2019; Kuiken & Sopčák, ...
    • Reading in the digital age: Differences and commonalities across research approaches 

      Erstad, Ola Andres; Kucirkova, Natalia; Mangen, Anne; Aarsand, Pål André; Blikstad-Balas, Marte (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Reading, a cornerstone of children’s education, is deeply influenced by cultural and traditional factors. Despite a consensus on its critical role, divergent definitions of reading persist across disciplines and theoretical ...
    • Challenges of teaching with challenging tasks: Teaching dilemmas arising from implementing a reform-oriented approach to primary mathematics 

      Gjære, Åsmund Lillevik (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The research reported in this paper analyses teaching dilemmas experienced by four in-service teachers in the context of a reform-oriented teaching approach for primary mathematics called Developmental Education in Mathematics ...
    • Inkludering av et barn med multippel spesielle behov i barnehagen. Et foreldre og pedagogisk leder perspektiv. 

      Sørbø,Madeleine (Bachelor thesis, 2024)
      Sammendrag: I samfunnet finner vi barn som har behov for spesiell hjelp. Dette for å kunne tilegne seg ferdigheter, kunnskap og for å på best mulig måtte kunne utvikle personligheten sin. (Sjøvik. 2014). «Barn med nedsatt ...
    • Musikkens innflytelse på språket 

      Bjørheim, Ellinor (Bachelor thesis, 2024)
      I forskingsprosjektet eg har eg tatt føre meg problemstillinga: «Korleis kan bruk av musikk påverka språk/språkutviklinga til barna i barnehagen» Det og sjå på korleis andre barnehagar jobbar og tenkar om musikk som eit ...
    • Higher-Order Thinking in Early Childhood Education and Care: Mediating young children's higher-order thinking skills. The role of mathematics, coding toys and educators 

      Pollarolo, Enrico (PhD thesis UiS;745, Doctoral thesis, 2024-02-23)
      Background: Higher-order thinking skills are those skills that allow children to not only acquire but also to process knowledge as they prepare to meet the challenges posed by the 21st century. Research to date has highlighted ...
    • Barnehageansatte, små barn og musikken i mellom 

      Storstein, Oda Marie; Stavenes Lund, Wigdis Karina (Bachelor thesis, 2024)
      I denne bachelor oppgaven har vi forsøkt å svare på problemstillingen: Hvordan kommer den ansattes musikalitet til uttrykk i samspillet med de yngste barna i barnehagen? Innledningen forklarer inspirasjon til oppgaven, ...
    • Å gi de stille barna en stemme 

      Norgren, Signe; Rebnord, Ida Aksnes (Bachelor thesis, 2024)
      I bacheloroppgaven vår har vi valgt å skrive rundt problemstillingen "Hvordan inkluderer barnehagepersonalet de stille barna til å medvirke i barnehagehverdagen?”. Vi har gjennom denne oppgaven undersøkt hva som blant annet ...
    • Barnehagelæreres tilrettelegging av gode bevegelsesmiljø inne på småbarnsavdelingen 

      Løvås, Therese (Bachelor thesis, 2024)
      I dette forskningsprosjektet har jeg arbeidet utifra følgende problemstilling: “Hvordan kan barnehagelærere skape gode bevegelsesmiljø for de minste barna inne på småbarnsavdelingen?” Forskningsspørsmål: -Hvordan sørge ...
    • Barnehagelærerens tilrettelegging for barns gode kroppslige opplevelser med naturen. 

      Brekne, Henriette Iren; Bjelland Steen, Monica (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven tar for seg den fysiske kroppens væren i verden som hovedinnhold. Problemstillingen for oppgaven lyder: Hvordan tilrettelegger barnehagelæreren for barna skal få gode kroppslige opplevelser med ...
    • Inkludering av barn med et annet morsmål enn norsk i barnegruppen 

      Larssen, Benedicte (Bachelor thesis, 2024)
      Denne bacheloroppgaven handler om hvordan pedagogiske ledere arbeider med å inkludere barn som har et annet morsmål enn norsk i barnegruppen. Jeg har anvendt kvalitativt forskningsintervju som metode for å svare på ...