Browsing Student papers (HF-IKS) by Title
Now showing items 422-441 of 770
-
Kritisk Tenking & Kildebruk i en Historisk Fantasiverden
(Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven skal jeg se nærmere på historiebruk i Assassin’s Creed: Valhalla med fokus på kritisk tenking og kildevurdering fra et læringsperspektiv. Jeg går nærmere inn på de ulike måtene Ubisoft Montreal har brukt ... -
Kritisk tenkning om holocaust i norske lærebøker
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning som begrep, er et viktig element å appellere til i undervisningen i den norske skolen. Elementer sentrale innenfor kritisk tenkning, kan føre til at elevene selv kan ta flere gode valg, vite hvordan de ... -
Kun gode folk forteller historier: historiefortelling og tradisjon i Midgard
(Bachelor thesis, 2022)The thesis combines the concepts of storytelling and tradition, and their potential for moral value, and aims to show how the reader may gauge the morality of selected character's in Tolkien's fictional world by their ... -
Kunnskapsløftets læreverk: Realiseringen av Kunnskapsløftets intensjoner i fire norskfaglige læreverk
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-09)Denne avhandlingen tar sikte på å belyse hvordan noen av Kunnskapsløftets intensjoner blir behandlet i nyere læreverk i norsk for videregående, studiespesialiserende retning. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan ... -
Kunnskapsutvikling fra 1800: Navigasjon langs den norske kysten
(Master thesis, 2023)Frem til 1800-tallet har kunnskaper om kystnavigasjon hovedsakelig utviklet seg lokalt, ved å sirkulere gjennom samfunn og kultur, fra generasjon til generasjon. Grunnleggende ferdigheter som behøvdes for å ferdes på sjøen ... -
Kvaliteter og begrensninger i dekonstruksjon av modelltekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05)I 2013 ble bruk av eksempeltekster innført i den norske læreplanen i Kunnskapsløftet (K06) som et hjelpemiddel i skriveopplæringen. Generelt sett har det vært lite norsk forskning som viser hvordan slike tekster kan brukes ... -
Kvinners kamp til presteembete
(Master thesis, 2022)I 1961 ble Norges første kvinnelige prest, Ingrid Bjerkås, ordinert og begynte sitt virke som sogneprest i Berg og Torsken på Senja i Troms. Siden det var den første kvinnelige prest så var det fordi det helt frem til godt ... -
Lagnaden til politiinspektør Hans Jakob Skaar Pedersen – ei drøfting av historiebruk under kunnskapsløftet
(Master thesis, 2014-05-16)Eg skal i denne masteroppgåva sjå nærare på historia til og historiebruken om Hans Jacob Skaar Pedersen (1903-1946), politifullmektig i Statspolitiet i Stavanger (1943- 45), som etter at den andre verdskrigen tok slutt ... -
Language and identity: a study of African American Vernacular English and its status in American society
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05)The present thesis aimed to explore the relationship between language and identity with a particular focus on the status of African American Vernacular English in the American society. The research questions that were ... -
Language anxiety and language identity in the L2 English classroom of Norwegian upper secondary schools: A mixed methods study of teachers’ and students’ beliefs and experiences
(Master thesis, 2021)This research project is a mixed methods study exploring language anxiety and language identity in the L2 English classroom of Norwegian VG1 classes. The study aimed to investigate and compare the teachers’ and students’ ... -
Language anxiety in oral activities in Norwegian lower secondary EFL classroom: Teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-05-11)This thesis addressed the issue of language anxiety in oral activities in Norwegian EFL classrooms. In particular, lower secondary EFL teachers’ and their students’ beliefs, practices and experiences were explored through ... -
Language in the News: Constructing the Israeli–Palestinian Conflict through Use of Language
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-05-10)The current study provides a critical discourse analysis of 18 news reports taken from the Hamodia English newspaper and the Aljazeera English website covering the Israeli-Palestinian conflict between the years 2015 and ... -
Learner response, teacher methodology and cognition on teaching L2 grammar at upper secondary school in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)This thesis aimed at exploring teacher cognition (knowledge, attitudes, beliefs, and practices) in relation to the teaching of grammar of English as a secondary language at upper secondary school in Norway, academic VG1, ... -
Learners' English Vocabulary Size in Upper Secondary School. A study of receptive and productive vocabulary size in Vg1 in Norway.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-06)The purpose of the project is to examine the pupils' vocabulary size. 100 students from an upper secondary school in Norway participated voluntarily in the study. In order to measure the receptive vocabulary size, the ... -
“Learning to Learn”: Norwegian Upper Secondary Learners’ Beliefs about Self-Regulated Learning and the Application of Learning Strategies in the EFL Classroom
(Master thesis, 2023)This thesis is a study of English as a Foreign Language (EFL) learners’ beliefs about self-regulated learning (SRL) and the application of learning strategies in the Norwegian upper secondary EFL classroom. The main aim ... -
"Leit, så skal de finna. Bank på, så skal det latast opp for dykk". Aktivisering av lesaren i Lene Asks grafiske romanar Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-16)Denne oppgåva tek utgangspunkt i dei to grafiske romanane Hitler, Jesus og farfar og Kjære Rikard, som begge er skrivne av Lene Ask. Målet med oppgåva er å seia noko om korleis og i kva grad Lene Ask opnar for lesaren si ... -
Lekkende kropper som tabu i tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05)Denne avhandlingen er en diskursiv tekstanalyse av sykdomsnarrativene til Per Fugelli (1943-2017), Thea Steen (1989-2016) og Ingrid Anette Hoff Melkersen (f. 1982) i moderne medietekster som blogg, filmer og bøker, og ... -
Leselyst i videregående skole: En studie av engasjementet til videregåendeelever under lesing av og litterære samtaler rundt vanskelige skjønnlitterære tekster
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven forsøker jeg å svare på problemstillingen hvordan påvirker ulik grad av læringsinstruks videregåendeelevers engasjement og leselyst ved lesing og diskusjon av høyfriksjonstekster i norskfaget? For å ... -
Lesing i samfunnsfag. En studie av hvordan samfunnsfaglærere kan fremme leseforståelse hos elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)I denne studien drøfter jeg hvordan lærere kan fremme leseforståelse hos elever i ungdomsskolen i samfunnsfag. Metodene som er benyttet i studien er kvalitativ observasjon og intervju. Respondentene er to lærere som har ... -
Lesnad av Framandkar av Tarald Stein, i lys av identitetsprosessar
(Bachelor thesis, 2022)Bacheloroppgåve