Browsing Student papers (HF-IKS) by Subject "utdanningsvitenskap"
Now showing items 1-12 of 12
-
Building bridges : Grappling, a sport’s contribution to adolescent Physical Literacy.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Bakgrunn og formål: Med kroppsøvingens fremtid i sikte er kunnskap om det å utvikle kvalitativ, variert og det essensielle ved meningsfull kroppsøving et aktuelt tema. Hensikten med dette studiet er derfor å se på alternativer ... -
Changes and developments in teaching and learning oral English in Norwegian lower secondary schools since the 1974 curriculum
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)This thesis focuses on the teaching of oral English in Norwegian lower secondary schools since the M74 curriculum to the present. The main research question of this thesis was: ‘How has the teaching of oral English in the ... -
Differentiation in Norwegian EFL teaching: experiences of adapted education in 6th and 7th grade classrooms.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-11-14)Norwegian legislation requires teachers to adapt the instruction to the needs and abilities of all their pupils. This thesis presents a study about differentiation in Norwegian EFL teaching, focusing on experiences of ... -
Digital kompetanse og historieundervisning i ungdomsskole
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne avhandlingen undersøker bruken av digitale hjelpemidler i historieundervisningen i ungdomsskolen. Hensikten med studien er å se på potensielle virkninger utstrakt bruk av digitale hjelpemidler kan ha på historieund ... -
EFL Pragmatics Teaching in the Norwegian VG1 Programme for General Studies: Current Teacher Attitudes on the Development of Pupils’ Pragmatic Competence
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-12)This thesis investigates pragmatics’ current position in the first year of the Norwegian EFL programme for upper secondary general studies classes. The aim was to ascertain whether pragmatics is explicitly or implicitly ... -
Fagspesifikk lesing og skriving i norskfaget : en undersøkelse av hvordan elevene responderer på lærerens tilretteleggelse av fagspesifikk lesing og skriving.
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05-12)SAMMENDRAG Som lesere og skrivere beveger vi oss i ulike tekstkulturer. Vi må kunne tolke, produsere og reflektere over tekster som vi møter i livet. Å ha lese- og skrivekompetanse er en økende forutsetning for å ... -
Fysisk aktiv læring i barneskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;, Master thesis, 2018-06-08)Bakgrunn: Hverdagens krav til fysisk aktivitet endrer seg og regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om at det fysiske aktivitetsnivået i samfunnet må økes. Et tiltak er å innføre mer fysisk aktivitet i skolen. ... -
Norskundervisning i ungdomsskolen: En studie av vilkår for engasjement
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;;, Master thesis, 2020-06-12)Denne oppgaven har følgende problemstilling: «Hvilke vilkår er tilstede når uengasjerte lesere engasjerer seg i tekstarbeid?» Lesing er en aktivitet som krever at leseren er engasjert og har kunnskap om hvordan han ... -
Opplevd relasjon og kommunikasjon vedrørende utøvers totalbelastning
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2020;, Master thesis, 2020-06-09)Viktigheten av god koordinering for kommunikasjon og relasjon mellom personer som er gjensidig avhengige av hverandre og som arbeider innenfor et felles miljø, er godt dokumentert. Både kommunikasjon fra trenere, foreldre ... -
Opplevd stress og utbrenthet blant elever på toppidrettsgymnas – en tverrsnittsundersøkelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;, Master thesis, 2017-06)Hensikten med studien var å undersøke stress og utbrenthet hos elever på toppidrettsgymnas, og om toppidrettsgymnas gir gode muligheter for idrettslig og akademisk utvikling. I den foreliggende studien ble 443 elever fordelt ... -
The Potential and Restriction of understanding Holocaust Perpetrators in "Holocaust and Human Behaviour" by the FHAO
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;, Master thesis, 2019-05-19)This thesis is a descriptive study on educational resources produced and presented by the NGO, Facing History and Ourselves in the collection/book Holocaust and Human Behaviour [2016]. Using semiotic analytical tools, the ... -
"Welcome nonreader" - adaptasjon og resepsjon av lydbøker
(Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)Tematikken for denne oppgaven er adaptasjon og resepsjon av lydbøker. Jeg har vært interessert i adaptasjon- og produksjonsprosessen, hvilke grep som blir tatt, og hvilke virkemidler som blir brukt, i tilpasningen til et ...