Blar i Department of Early Childhood Education på tittel
Viser treff 335-354 av 453
-
Pedagogisk leder sin voksenrolle i utelek
(Bachelor thesis, 2022)I denne studien har jeg undret meg over hvordan en pedagogisk leder ser på sin voksenrolle i uteleken. Denne bacheloroppgaven vil baseres på problemstillingen «Hvordan en pedagogisks leder barnehagens ser på sin voksenrolle ... -
Pedagogisk leder sitt møte med flerkulturelle barn og foreldre
(Bachelor thesis, 2022) -
Pedagogisk leders arbeid for å bygge og vedlikeholde gode relasjoner til medarbeidere
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven ønsket vi å utforske vår problemstilling: «Hvordan arbeider pedagogiske ledere med å bygge og vedlikeholde gode relasjoner til sine medarbeidere?» Gjennom denne problemstillingen, sammen med to ... -
Pedagogisk med suksessivt flerspråklige barn
(Bachelor thesis, 2023)Tema i bacheloroppgaven min er suksessivt flerspråklige barn, med problemstilling: Hvordan arbeider pedagogiske ledere med andrespråket til suksessivt flerspråklige barn som lærer seg norsk i barnehagen? For å besvare ... -
pedagogiske lederens arbeid med skapende og kreative prosesser
(Bachelor thesis, 2022) -
Pedagogiske lederes arbeid med artskunnskap knyttet opp mot bærekraftig utvikling i barnhagen.
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag: Denne bacheloroppgaven retter et blikk mot pedagogiske lederes arbeider med artskunnskap i barnehagen. Problemstillingen jeg har valgt for oppgaven er: Hvordan arbeider pedagogiske ledere med artskunnskap i ... -
Pedagogiske lederes arbeid med artskunnskaper i barnehagen og bruk av bildekort som pedagogisk verktøy
(Bachelor thesis, 2024)I denne bacheloroppgaven skal jeg undersøke hvordan pedagogiske ledere arbeider med artskunnskaper i barnehagen. Problemstillingen min er: Hvordan arbeider pedagogiske ledere i barnehagen med artskunnskap og hvordan kan ... -
Pedagogiske lederes arbeid med inkludering under måltidet med de yngste barna
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar for seg temaet inkludering, der fokuset ligger på måltidet med de yngste barna og hvilken rolle den pedagogiske lederen har. Tittelen på oppgaven er «Pedagogiske lederes arbeid med inkludering ... -
Pedagogy and interdisciplinarity: Research on the reformed kindergarten teacher education (KTE) in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2020-01)In this paper, the objective is to explore the area of pedagogy in the reform of kindergarten teacher education (KTE), which was implemented in 2013 in Norway. The data material is based on semi-structured interviews with ... -
Personalets beskrivelser av medvirkning fortolket fra et fellesskapsperspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2020-06)Formålet med denne studien er å få kunnskaper om medvirkning i barnehagen med fokus på et fellesskapsperspektiv. Studien er basert på seks individuelle semistrukturerte intervjuer av personale i tre ulike barnehager. ... -
Planlagte læringssituasjoner med fokus på matematikk
(Bachelor thesis, 2022) -
Populærkulturen sin påvirkningskraft på barns lek
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven vil baseres på problemsstillingen «Hvordan opplever barnehagelærerne at populærkulturen kommer til uttrykk i barns lek i barnehagen?». Jeg har valgt å bruke den kvalitative metoden intervju for å få ... -
Populærkulturens innvirkningskraft på barns lek i barnehagen
(Bachelor thesis, 2022)Temaet for denne bacheloroppgaven er hvordan barnehagelærere ser populærkulturen og medienes påvirkning i barns lek, og hva dette har av betydning. I denne oppgaven har det blitt gjort kvalitative intervju med tre pedagogiske ... -
Potensialet i stellebordssituasjonen
(Bachelor thesis, 2023) -
The Power of Belonging: Interactions and Values in Children's Group Play in Early Childhood Programs
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article explores belonging as social interaction in relation to power and values. Power has both positive and negative aspects. We view children as active agents with the power to include or exclude others, create ... -
Preschoolers learning by playing with technology
(Chapter, 2021)Abstract In an evolving world, where both adults and children continuously have to adapt to different and unexpected situations, the need to develop strong problem-solving skills from early years is evident. In addition, ... -
The Process Is Not Enough: Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories in Kindergarten
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2020-10)This PhD study is a contribution to the contemporary debate on the educational uses of digital technology with young children in early childhood education and care (ECEC) institutions. For young children growing up in the ... -
Profesjonskunnskap i mangfoldige roller. En kvalitativ studie av førskolelæreres opplevelser av den første perioden som pedagogisk leder
(Masteroppgave/UIS-HF-IBU/2016;, Master thesis, 2016-05)Denne mastergradsavhandlingen er en kvalitativ studie, og omhandler nyutdannede førskolelæreres opplevelser av overgangen fra førskolelærerutdanningen til den pedagogiske lederrollen i barnehagen. Formålet med mastergrad ... -
Profiles of Chinese preschoolers' academic and social–emotional development in relation to classroom quality: A multilevel latent profile approach
(Peer reviewed; Journal article, 2023-02)Linking classroom quality to separate domains of child development might neglect the transactional interactions across developmental domains. This research utilized latent profiles across academic and social–emotional ... -
Programmering som pedagogisk verktøy i arbeid med problemløsning i barnehagen
(Studentoppgave/UIS-HF-IBU/2020;, Bachelor thesis, 2021-01)I denne oppgaven har vi undersøkt hvilken plass programmering har i arbeidet med problemløsning i barnehagen. Hensikten med oppgaven var å belyse at programmering ikke bare er forbeholdt de spesielt interesserte eller barn ...