Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 1103-1122 of 1272
-
Studentengasjement i høyere utdanning: Hvilken innsikt gir Studiebarometeret?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05)Studenter i høyere utdanning svarer på spørsmål utviklet av NOKUT hvert år. Denne studien, Studiebarometeret, er blitt et viktig verktøy til bruk i kvalitetsarbeid ved universiteter og høgskoler. I denne artikkelen, ... -
Students’ understanding of legal citizenship and co-citizenship concepts: Subject positions and capabilities
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article presents findings from a research project aimed at exploring youth understandings of two Norwegian words for citizen: statsborger and medborger, translated as legal citizen and co-citizen. The topic was explored ... -
En studie om tilbakeføring av elever med atferdsvansker fra alternativ til ordinær skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I denne oppgaven presenteres en kvalitativ case-studie om en elev som har blitt flyttet fra en ordinær ungdomsskole og over på en alternativ ungdomsskole på grunn av atferdsvansker, og som etter endt opphold på den alternative ... -
A study of Norwegian upper secondary EFL teachers’ beliefs about their students’ extramural English learning.
(Master thesis, 2020-08-31)En masteroppgave om engelsklærerne i den videregående skolens oppfatninger og tanker rundt elevers bruk av engelsk utenfor klasserommet, og i hvilken grad lærerne mener at den påvirker engelsklæringen på godt og vondt. Det ... -
Studying dilemmas of mathematics teaching in Southern Africa
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Learners in many countries in sub-Saharan Africa are underperforming in important subjects such as mathematics, and research in these contexts tends to focus on the lack of resources, insufficient teacher ... -
Styrketreningsvolum og intensitet og dets påvirkning på hypertrofi og 1RM
(Bachelor thesis, 2023)Styrketrening påvirker musklene våre på mange forskjellige måter. Å utvikle musklenes størrelse og styrke er noe som er og blir mer populært blant mennesker blant alle aldre. Hvordan man best mulig kan optimalisere treningen ... -
Subjective Well-Being Among Unaccompanied Refugee Youth: Longitudinal Associations With Discrimination and Ethnic Identity Crisis
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Unaccompanied refugee youth (URY), who as children fled their countries to seek asylum in a foreign country without the company of an adult legal caretaker are described as being in a vulnerable situation. Many of them ... -
Substantivfrasens kompleksitetsutvikling i innlærerspråk: En konstruksjonsgrammatisk analyse av skriftlig produksjon fra A1- til B2-nivå
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2022)Å lære et nytt språk godt nok til at det kan dekke daglige behov, enten det er i skole-, arbeids- eller utdanningssammenheng, er uten tvil en utfordrende læringsoppgave. Hvordan denne læringsoppgaven oppleves og håndteres, ... -
Suitability assessments in teacher education during and post the COVID-19 pandemic – an impact on professional development
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Suitability assessment of Norwegian pre-service teachers is carried out by teacher educators, and the mentors’ professional practices play a key role in these processes. This study aims to explore how the ... -
Support for athletes with eating psychopathology symptoms: Exploring the views of athletes, coaches and sport practitioners
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Eating psychopathology is prevalent among athletes yet little is known about how to effectively support athletes with eating difficulties. This study aimed to understand athletes’ and sport professionals’ experiences of, ... -
Supporting In-service Teachers’ Collective Learning of Ambitious Teaching Practices Through Teacher Time Outs
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The article focuses on Teacher Time Outs (TTOs) in rehearsals and co-enactments as part of a practice-based approach to professional development, aiming to support teachers’ learning of ambitious mathematics teaching. ... -
«Surf therapy» som alternativ behandlingsmetode for angst og depresjon hos barn og unge med mentale lidelser.
(Bachelor thesis, 2022)Oppgaven tar for seg i hvor stor grad barn og unge er utsatt for mentale lidelser, og hvilken effekt fysisk aktivitet i naturområder har på diagnostiserte lidelser som depresjon og angst. Fysisk aktivitet bidrar til økt ... -
Surfing og forbrukskultur
(Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å undersøke deler av den norske surfekulturens forbrukerkultur og hvorvidt den fasiliteter for miljøvennlige forbruksvaner. Den tar også høyde for å besvare hvorfor forbrukskulturen har blitt ... -
Svake stavere på 2.trinn: mestringsområder, utfordringer og pedagogiske tiltak.
(Master thesis, 2015-06-15)Temaet for studien var svake stavere, med følgende problemstilling: «Hvilke staveferdigheter og stavefeil kommer til uttrykk blant de 5 % svakeste staverne på 2.trinn, og hvilke tiltak bør vektlegges for denne elevgruppen?» ... -
Svake stavere på 5. trinn: Hvordan er ordavkodings- og staveferdighetene deres?
(Master thesis, 2017-06-12)Denne studien har fokus på svake stavere på 5.trinn. Problemstillingene som blir tatt opp er: 1. Hvordan er ordavkodingsferdigheten til svake stavere på 5.trinn? 2. Er det forskjell med henhold til stavestrategier for svake ... -
Svakheter hos ofrene for aggresjon
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Forskning på aggresjon og mobbing danner grunnlag for å lage hypoteser om hvordan aggressive barn tenker om sine medelever og hva de interesserer seg for i møtet med sine medelever. Det antas at proaktiv aggresjon henger ... -
Systemarbeid i barnehagen med PPT som kompetansemiljø: En fokusgruppestudie
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-09)Denne studien handlet om hvordan Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) kan bidra i arbeidet for å øke kvaliteten i barnehagen for barn med sosiale og emosjonelle utfordringer. Fra 1. august 2016 ble barns rett til ... -
Systemarbeid i PP-tjenesten. En kvalitativ studie av læreres forståelse og forventninger
(Master thesis, 2022)Tematikken for denne studien har vært PP-tjenestens systemarbeid, og deres samarbeid med skolene. Fokuset har vært rettet mot lærernes perspektiv på disse fenomenene. Det er undersøkt hvordan lærere forstår PP-tjenestens ... -
Syv lærere om reaktiv aggresjon og relasjonsbygging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne studien har vært å utvikle verdifull kunnskap rundt emnene reaktiv aggresjon og relasjonsbygging. Jeg har valgt å fokusere på relasjonsbygging som et tiltak i møte med reaktivt aggressive elever. Ved å ... -
Særskilt norskopplæring
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få økt kunnskap om organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring for flerspråklige elever i offentlige barneskoler på Sør- og Vestlandet. Tidligere forskning tyder ...