Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 1145-1164 av 1334
-
Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)”Spesialundervisningens kunnskaps- og legitimeringsgrunnlag” er en kvalitativ analyse av begrunnelser for tilrådning om spesialundervisning. Det empiriske erfaringsmaterialet består av tolv søknadsdokumenter med tilhørende ... -
Spillerrekrutteringens påvirkning på gruppedynamikken
(Bachelor thesis, 2022)Nærbø Herrer Elite har en unik filosofi knyttet til bruken av lokale spillere. Store deler av laget har spilt sammen siden de som barn begynte med håndball, og sammen har Nærbø oppnådd flere meget gode prestasjoner. Det ... -
Spillersamtaler i et fotballakademi: En kvalitativ studie av samtalens innhold i lys av selvregulering og trener-utøver-relasjonen
(Master thesis, 2021)Hensikt: Spillersamtaler gjennomføres jevnlig i fotballakademier rundt om i landet, og følges tidvis av bestemte planer. Til tross for en stor mengde forskning innenfor spillerutvikling i fotball er det likevel gjort svært ... -
Spiseforstyrrelser og påvirkning på utøvere i forskjellige dansestilarter
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven skal sammenhengen mellom spiseforstyrrelser og idretten dans belyses. Seks ulike artikler ble analysert for å undersøke hva forskningslitteraturen forteller om dans og spiseforstyrrelser, og eventuelt om ... -
Språk og åtferd : om samanhengen mellom språk og sosial fungering hjå 4,9 åringane
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Språk er eit verktøy eller reiskap ein nyttar for å kunne handle i og forstå omverda ifølgje Säljö (2001), og barnet si språktileigning skjer i eit komplisert samspel mellom biologiske, kognitive og sosiale faktorar (Lyster, ... -
Språk og vennskap - om sammenhengen melllom språklig kompetanse og mestring av vennskap hos små barn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-13)Forskning viser at barn helt ned i toårsalderen kan utvikle vennskap med jevnaldrende, og at språket er det viktigste redskapet vi har for å forstå oss selv og omverdenen. Språket er av avgjørende betydning både for sosial-, ... -
"Stavanger-modellen": En modell for fremtiden eller en modell for fall?
(Master thesis, 2022)Abstract will be available on 2220-08-01 -
Staveundervisning i norske barneskoler
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Studiens hensikt er å undersøke nærmere hvorvidt staveundervisningen i norsk barneskole gir grunnlag for at elevene skal kunne utvikle god staveferdighet. Målet er ikke å generalisere, men å beskrive funnene. Utvalget ... -
Staving og kjønn - en studie av gutter og jenters staveferdigheter fra 3. til 7. klasse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-05-14)Tema for denne studien var staving og kjønn, med følgende problemstilling: I hvilken grad er det kjønnsforskjeller i staveferdigheter fra 3. – 7. klasse? Gjør gutter og jenter samme type feil? Studien ble foretatt med ... -
Stemmer fra elever i videregående med dysleksi -opplevelser av diagnostisering og tiltak
(Master thesis, 2021)I denne studien er det forsøkt å få økt kunnskap om elever i videregående med dysleksi sin opplevelse av det å bli diagnostisert og motta tiltak. Tiltakene har vært rettet mot skriving og hovedtema for tiltakene har vært ... -
Studentengasjement i høyere utdanning: Hvilken innsikt gir Studiebarometeret?
(Peer reviewed; Journal article, 2020-05)Studenter i høyere utdanning svarer på spørsmål utviklet av NOKUT hvert år. Denne studien, Studiebarometeret, er blitt et viktig verktøy til bruk i kvalitetsarbeid ved universiteter og høgskoler. I denne artikkelen, ... -
Students’ reasoned dialogs during problem solving in a Norwegian thinking classroom.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores students’ collective mathematical problem-solving processes. Grade-seven Norwegian students were observed during regular problem-solving sessions to discover how reasoned dialogs might develop in a ... -
Students’ understanding of legal citizenship and co-citizenship concepts: Subject positions and capabilities
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article presents findings from a research project aimed at exploring youth understandings of two Norwegian words for citizen: statsborger and medborger, translated as legal citizen and co-citizen. The topic was explored ... -
En studie om tilbakeføring av elever med atferdsvansker fra alternativ til ordinær skole
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)I denne oppgaven presenteres en kvalitativ case-studie om en elev som har blitt flyttet fra en ordinær ungdomsskole og over på en alternativ ungdomsskole på grunn av atferdsvansker, og som etter endt opphold på den alternative ... -
A study of Norwegian upper secondary EFL teachers’ beliefs about their students’ extramural English learning.
(Master thesis, 2020-08-31)En masteroppgave om engelsklærerne i den videregående skolens oppfatninger og tanker rundt elevers bruk av engelsk utenfor klasserommet, og i hvilken grad lærerne mener at den påvirker engelsklæringen på godt og vondt. Det ... -
Studying dilemmas of mathematics teaching in Southern Africa
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: Learners in many countries in sub-Saharan Africa are underperforming in important subjects such as mathematics, and research in these contexts tends to focus on the lack of resources, insufficient teacher ... -
Styrketreningsvolum og intensitet og dets påvirkning på hypertrofi og 1RM
(Bachelor thesis, 2023)Styrketrening påvirker musklene våre på mange forskjellige måter. Å utvikle musklenes størrelse og styrke er noe som er og blir mer populært blant mennesker blant alle aldre. Hvordan man best mulig kan optimalisere treningen ... -
Subjective Well-Being Among Unaccompanied Refugee Youth: Longitudinal Associations With Discrimination and Ethnic Identity Crisis
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Unaccompanied refugee youth (URY), who as children fled their countries to seek asylum in a foreign country without the company of an adult legal caretaker are described as being in a vulnerable situation. Many of them ... -
Substantivfrasens kompleksitetsutvikling i innlærerspråk: En konstruksjonsgrammatisk analyse av skriftlig produksjon fra A1- til B2-nivå
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2022)Å lære et nytt språk godt nok til at det kan dekke daglige behov, enten det er i skole-, arbeids- eller utdanningssammenheng, er uten tvil en utfordrende læringsoppgave. Hvordan denne læringsoppgaven oppleves og håndteres, ... -
Suitability assessments in teacher education during and post the COVID-19 pandemic – an impact on professional development
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Suitability assessment of Norwegian pre-service teachers is carried out by teacher educators, and the mentors’ professional practices play a key role in these processes. This study aims to explore how the ...