Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 519-538 av 1406
-
Hvilken betydning har profesjonsfellesskapet for undervisningspraksisen i kroppsøvingsfaget?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Hensikt og problemstilling: Hensikten med dette studiet er å belyse, samt få en økt forståelse av profesjonsfellesskapets betydning for undervisningspraksisen i kroppsøvingsfaget. Problemstillingen er: “Hvilken ... -
Hvilken betydning har tidlig traumatisering for læring, og hvordan bør læringssituasjonen tilrettelegges for barn som har opplevd dette?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Hensikten med denne studien var å rette fokuset mot viktigheten av kunnskap og kompetanse om barn som har opplevd traumer og hvordan dette påvirker læring. Det var også viktig å belyse hvor viktig lærerens rolle er i forhold ... -
Hvilken effekt har bruk av oppvarmingsoppgaver på elevenes motivasjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)I denne oppgaven har jeg sett på om oppvarmingsoppgaver i starten av matematikk-undervisningen har en positiv effekt på elevene sin motivasjon. Jeg har benyttet meg både kvalitative og kvantitative metoder for å få et ... -
Hvilken effekt har styrketrening på hurtigheten til mannlige fotballspillere?
(Bachelor thesis, 2021)Fotball er en veldig kompleks sport, som stiller store fysiske, tekniske og taktiske krav til spillerne. Et av de viktigste kravene er sprintferdigheter. Målet med litteraturstudien var å se om styrketrening kunne ha en ... -
Hvilken generell kunnskap bør lærerne ha om barn som har opplevd omsorgssvikt og hvordan kan de best forholde seg til slike barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Gjennom alle tider er nok barn blitt mishandlet, utnyttet og misbrukt av deres nærmeste omsorgspersoner. Studier viser at mer enn 12000 barn i Norge hvert år utsettes for omsorgssvikt (www.helsenytt.no). Undersøkelser ... -
Hvilken kompetanse har pedagoger i barnehagen til å møte barn som har opplevd traumer og hvordan bruker de eventuelt denne kompetansen i barnehagehverdagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne studien omhandler pedagoger i barnehage, og deres kompetanse til å møte barn som har opplevd traumer. Pedagoger kan møte barn som har opplevd traumer fra tidlig alder av, og som har blitt preget av dette. Traumer kan ... -
Hvilken rolle spiller kosthold for elevers konsentrasjon og læring : en systematisk oversikt
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008)Målet med denne oppgaven er primært å oppsummere de empiriske funn som har kommet frem gjennom studier som omhandler temaet kosthold og konsentrasjon hos barn i skolealder. Det er også ønskelig å se på hvorvidt disse ... -
Hvilken staveferdighet viser de svakeste 5 % av elevene på Staveprøven? En analyse av stavemestring og stavefeil på de ulike trinnene.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)Begrepene skriving og staving brukes ofte om hverandre i dagligtalen. Staving dreier seg om å finne fram til rekker av bokstavtegn som representerer ord. Staveferdighetene i befolkningen er svært varierende, og noen har ... -
«Hvis vi bare hadde avfeid dem som pøbler, så har de jo tapt da». En kvalitativ studie om hvordan lærere arbeider med emosjonell støtte i møte med elever som viser eksternalisert atferd på 1.-7.trinn.
(Master thesis, 2022)Målet med denne studien var å få innsikt i kontaktlæreres oppfatninger og erfaringer med emosjonell støtte og relasjoner, og hva som preget deres praksis. Bakgrunnen for studien var at tidligere forskning tilsier at ... -
-Hvis vi bestemmer litt, da er det litt gøyere. En kvalitativ studie av elevenes opplevelse av elevmedvirkning og motivasjon på mellomtrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Formålet med studien har vært å undersøke hvordan elever på mellomtrinnet opplever elevmedvirkning og motivasjon. Bakgrunnen for valg av tema ligger i at det er flere undersøkelser av elevmedvirkning på eldre alderstrinn, ... -
Hvordan arbeider skolen med å avdekke og forebygge mobbing?
(Master thesis, 2022)Forskningsprosjektets problemområde: Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse skolens harde arbeid med å avdekke og forebygge mobbing. Det er et krevende arbeid å stanse mobbing, men likevel et at skolens viktigste ... -
Hvordan arbeider tre lærere for å forebygge lesevansker på 1. trinn, som en del av arbeidet med tidlig innsats?
(Master thesis, 2023)Skolen er en møteplass for alle barn og unge, og får dermed en sentral rolle og et stort potensial til å forebygge lesevansker. Fundamentet for skriftspråklige ferdigheter blir lagt i 1. klasse, og det blir dermed vesentlig ... -
Hvordan arbeides det med psykisk helse i skolen, og hvilken nytte kan elevene få av dette arbeidet?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan skolen arbeider med å fremme elevenes psykiske helse, og hvilken nytte elevene ser ut til å få av dette arbeidet. Bakgrunnen for studien er at psykisk helse ... -
Hvordan barnehagen praktiserer håndtering og oppfølging av mobbing og krenkelser - Med fokus på voksenrollen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-10)SAMMENDRAG I denne studien settes søkelyset på de voksnes ansvar i relasjonen til barn og hvordan dette står sentralt i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Studien bygger på fire pedagogers refleksjoner og erfaringer. God ... -
Hvordan beskriver veiledere og rektorer muligheter og utfordringer knyttet til veiledning av Respektprogrammet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Skolen møter i dag jevnlig krav om å iverksette nye reformer, direktiver og politiske visjoner. Kunnskapens relevans blir hurtig satt på prøve, og i et omskiftelig samfunn vil kunnskap hele tiden måtte videreutvikles. ... -
Hvordan blir regnearten multiplikasjon introdusert i norske lærebøker?
(Master thesis, 2014-05-14)I denne masteroppgaven retter jeg søkelyset mot emnet multiplikasjon og hvordan det blir og har blitt introdusert for norske elever i 9-10 årsalderen fra 1920-tallet fram til i dag. I den sammenhengen vil jeg først ta ... -
Hvordan en lærer på 5. trinn bruke spørsmål for å invitere elever med i matematiske samtaler
(Master thesis, 2020)Læreplanen i matematikk legger vekt på samspill og muntlige ferdigheter i undervisning og vurdering. Dette finner vi igjen i både de grunnleggende ferdighetene, som et kjerneelement i matematikk, og i kompetansemålene. ... -
Hvordan er emnet divisjon i læreverk i matematikk i 8. klasse tilpasset lesesvake elever?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Hvordan erfarer kroppsøvingslærere guttenes garderobe - og dusjkultur?
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Temaet i denne masterstudien handler om hvordan kroppsøvingslærere erfarer guttenes garderobe – og dusjkultur på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å finne ut hva et utvalg av kroppsøvingslærere erfarer ... -
«Hvordan får du inntrykk av det i teksten?» - En studie av lærers respons på elevers ytringer i en litterær samtale på syvende trinn
(Master thesis, 2023)I denne masterstudien har jeg vært interessert i å studere muntlighet i norskfaget. Valget landet da på å undersøke litteraturundervisning og samtaler om tekst i klasserommet. Masterstudien er grunnlagt i teori om litterære ...