Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 931-950 av 1269
-
Pedagogiske ledere: deres erfaringer og kompetanse om aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven var pedagogisk lederes erfaringer og kompetanse med barn som utviser aggressiv atferd. Aggresjon øker risikoen for en negativ innvirkning på flere områder i barnets liv. Dette betyr at et ... -
Pedagogiske lederes erfaringer med og forebygging av begynnende mobbeatferd i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-08)Studiens tema er barns begynnende mobbeatferd, og hvordan dette erfares og forebygges av fire pedagogiske ledere i barnehager. Teoretiske perspektiver som belyser temaets perspektiver og kompleksitet er begrepene vold eller ... -
Peer, du lyver! - om dataspillmediets potensiale
(Master thesis, 2023)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan Aschehougs dataspilladaptasjon av Peer Gynt kan stimulere til identitetsutvikling hos ungdomsskoleelever. Studiens tekstanalytiske tilnærming til det spillbaserte læremiddelet ... -
Perceptions of the students and the teachers towards the use of code switching in EFL classrooms
(Journal article, 2020)The purpose of this study is to shed light on the perceptions of the teachers and the students towards the use of code switching in EFL classrooms where English was a medium of instruction. Besides, it mentioned the functions ... -
Personalets opplevelse av nærhet og konflikt i relasjonen med barn i barnehagen: Sammenhenger med barnets kjønn, atferdsregulering og sosioøkonomiske bakgrunn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Relasjonen mellom barn og voksne i barnehagen er tema i denne masteroppgaven, og det overordnete perspektivet er å undersøke mekanismer som kan ligge til grunn for personalet sin opplevelse av nærhet og konflikt med barn ... -
Petroleumsdykkere: En historie om omsorg og kameratskap. Fortellinger fra petroleumsdykkingen mellom 1966 og 1980
(Peer reviewed; Journal article, 2023)For å bygge opp og utvikle den norske oljeindustrien gjennom 1970-årene, var Norge helt avhengig av petroleumsdykkere. Dykkerne utførte grensesprengende arbeid på oppdrag for petroleumsindustrien ute i havet og ved bygging ... -
PETTLEP-visualisering sin effekt på prestasjon innen Obstacle Course Race
(Bachelor thesis, 2021)Hensikt: Hensikten med denne oppgaven var å studere effekten av visualisering innen hinderløpssporten OCR, ved å teste deltakere i en løype, både før og etter gjennomføring av et visualiseringsprogram over 7 dager. Metode: ... -
PhD revisited: Approaches to English as a foreign language (EFL) reading instruction in Norwegian primary schools
(Chapter, 2019-06)This chapter reports a doctoral study (Charboneau, 2016) that investigated the use of four approaches to EFL reading instruction in Norwegian 4th–5th grades. The study used a mixed-methods approach comprising a questionnaire ... -
Physical literacy - en retning for det norske kroppsøvingsfaget?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Bakgrunn og hensikt: Kroppsøvingsfaget ser ut til å svikte i sitt mål om å være et lærings- og dannelsesfag. Begrepet physical literacy blir fremhevet i internasjonal forskning som en ny retning for faget, og flere nasjoner ... -
Physical literacy i skolen - En kvalitativ studie om kroppsøvingslærers tilretteleggelse for physical literacy, og elevers opplevelse av ivaretakelsen.
(Master thesis, 2023)Hensikt og problemstilling: Formålet med studien er å rette søkelyset på physical literacy, og den som metode for å utvikle og ivareta elever livslang bevegelsesglede. Dermed blir problemstillingen følgende: «Hvordan ... -
Poetiske passasjer til naturens omverdener : en øko-didaktisk lesning av Inger Hagerups barnedikt
(Chapter, 2020)Kapitlet «Poetiske passasjer til naturens omverdener» er en øko-didaktisk lesning av barnedikt, alle skrevet av den norske poeten Inger Hagerup (1905-1985). Kapitlet argumenterer for at poesi brukt i skolen kan skape ... -
Positivt engasjement og kommunikasjon med voksne i barnehagen og barns evne til selvregulering
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen og små barns evner til selvregulering. Et av målene er å undersøke samvariasjonen mellom førskolebarnets kommunikasjon og positivt engasjement ... -
Possibilities and limitations of religion-related dialog in schools: Conclusion and discussion of findings from the ReDi project
(Journal article; Peer reviewed, 2019-03)This article links together the findings of the case studies reported in this special issue and reflects upon the possibilities and limitations of religion-related dialog in school education at a more systematic level. It ... -
Pre-service Teachers’ Digital Experiences through Digital Pedagogical Practices in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Digital skills are one of the key competences outlined in The European Reference Framework of Key Competences for Lifelong Learning prescribed by the EU in 2006. Integration of digital tools and resources into the classroom ... -
Preparatory School Teachers' Self-Directed Online Professional Development
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This case study investigates how teachers render digital professional development in digital environments by interviewing with three preparatory school English language teachers voluntarily engaged in online professional ... -
Preschool English teachers gaining bilingual competencies in a monolingual context
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This study examines three preschool teachers’ developmental journeys from Foreign Language to Bilingual English teachers who participated in an in-service training over the course of nine months set in preschool education ... -
Preservice teachers’ reflections on diversity and on teaching diverse pupils in Norwegian compulsory school
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The purpose of this study is to investigate how preservice teachers reflect on diversity and on teaching pupils from diverse backgrounds. Following a qualitative research design, the empirical data were constructed through ... -
Prestasjonpress og psykisk helse i skolen
(Masteroppgave/UIS-TN-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-04)”Alt e lagt opp te at me ska bli ein suksess” . Dette er et utsagn fra en av mine informanter og forteller mye om hvilke følelsesmessige utfordringer enkelte ungdom kjenner på i sin skolehverdag, og hva de føler på av ... -
Prestasjonspress blant elever på mellomtrinnet: Hvordan arter det seg og hvordan kan lærere tilrettelegge for å dempe eller forebygge det?
(Master thesis, 2023)Masteroppgavens tema er knyttet til skolerelatert stress med vekt på mestring og læringsprosesser i skolen. I vår tids skole har en sett en økning i skolerelatert stress og press. Dette er i liten grad blitt forsket på i ... -
Prioritising topics for developing e-learning resources in healthcare curricula: A comparison between students and educators using a modified Delphi survey
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Background Engaging students in the e-learning development process enhances the effective implementation of e-learning, however, students’ priority on the topics for e-learning may differ from that of the educators. This ...