Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 402-421 av 1269
-
Garderoben som kulturbærer
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Bakgrunnen for valgt tema er at det er gjort lite forskning på garderobekulturen blant håndballspillere i Norge. I tillegg er det flere topplag i regionen, som gjør det interessant å se hva disse hadde å tilføye ... -
Gender information and perceived quality: An experiment with professional soccer performance
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Whether one looks at revenue, investment or coverage, men’s sports do better than women’s. Many assume that absolute differences in quality of athletic performance are the driving force. However, the existence of stereotypes ... -
Generating sets for Beurling algebras
(Journal article; Peer reviewed, 2006-05)Generating sets for Beurling algebras -
"Gi mitt barn lesehunger"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2019-05)Lekser er eit omdiskutert tema, både i media, rundt middagsbordet, i klasserommet, og på foreldremøte. Denne masteroppgåva handlar om dette omdiskuterte teamet; om lekser, meir spesifikt leselekser. Masteroppgåva er ein ... -
Gjelder trivsel på skolen også for evnerike? En retrospektiv studie om trivsel blant evnerike elever.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)I denne studien er det gjort en sammenligning av skoletrivsel mellom evnerike elever og elever som representerer gjennomsnittet av elevmassen, i Norge. De evnerike elevene er i denne oppgaven representert ved medlemmer av ... -
God leseundervisning
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Studiets formål var å undersøke hva som kjennetegner god undervisningspraksis. Jeg valgte å undersøke dette på en skole som viser til gode resultater på de nasjonale leseprøvene. Jeg har tilnærmet meg formålet ut fra ... -
God psykisk helse gjennom lærersensitivitet: Hvordan kan lærersensitivitet fremme god psykisk helse for elever i ungdomsskolen?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Temaet i denne masteroppgaven er lærersensitivitet og psykisk helse i ungdomsskolen, hvor jeg har studert følgende problemstilling: «Hvordan kan lærersensitivitet fremme god psykisk helse for elever i ungdomsskolen?». ... -
Going ‘Home’ for the sake of a nation? The challenges facing Southern Sudanese women in post-secession Khartoum
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-06-29)After two civil wars and almost 50 years of struggle that led to the largest amount of internally displaced persons in the world, in January 9, 2005, Sudan reached a Comprehensive Peace Agreement, which ostensibly ended ... -
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses
(Chapter, 2018)This paper explores the notion of good mathematics teaching as constructed in the discourses of practicing Norwegian mathematics teachers. Analyses of data from group interviews show that the teachers tend to conceptualize ... -
Grad av symptomer på muskeldysmorfi hos kvinner og menn som trener styrke, forskjeller i opplevd symptomer, og sammenhengene mellom muskeldysmorfi, spisevaner og dopingbruk
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Symptomer på muskeldysmorfi er til stede i flere ulike populasjoner, og menn og kvinner som trener på treningssenter er en spesiell risikogruppe. Muskeldysmorfi kan føre til flere psykiske og fysiske bivirkninger, ... -
Grade correspondence between internal and external examiners of occupational therapy students’ bachelor theses
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Karakterene som studenter får er vesentlige for fremtidige ansettelser. Derfor er det viktig at vurderingen av studentenes bacheloroppgave i siste studieår blir gitt på en rettferdig måte. Hensikten med denne studien var ... -
Halvmaratonløperne, hvem er de og hvorfor trener og konkurrerer de?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne studien var å undersøke hvem den typiske halvmaratonløperen er. Jeg ønsket å finne svar på hvorfor hun/han begynner å løpe, hvorfor de fortsetter med løping og hvorfor de konkurrerer. Jeg ville også se ... -
Har elevens interesse for lesing og ferdigheter i lesing, betydning for elevens selvbilde i forhold til lesing.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)Sammendrag I begynneropplæringen må skolen møte alle elevene med ambisiøse og realistiske forventninger, slik at de får tro på egne evner og muligheter. Elever som opplever mestring, motiveres til å bli mer utholdende ... -
Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og ... -
Hånd i hånd? Digitale verktøy i barnehagen og utvikling av inkluderende praksiser – en analyse av pedagogers erfaringer med bruk av kodelek i tilknytning til språkarbeid
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien er et selvstendig studentarbeid som skrives i tilknytning til forskningsprosjektet DiCoTe . Forskningsprosjektet DiCoTe undersøker barnehagelæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse. Formålet for ... -
Håpets pedagogikker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-11-14)Dette masterprosjektet har til hensikt å undersøke hvordan elever som i løpet av ungdomstiden har fått opplæring ved en sykehusskole gjennomfører videregående opplæring, og hvilke erfaringer de har gjort seg i sitt ... -
Helse- og treningspersonells observasjoner av og erfaringer med symptomer på muskeldysmorfi i den norske befolkningen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Forskning viser at symptomer på muskeldysmorfi er bekymringsverdig til stede i befolkningen, særlig blant unge menn som trener på treningssenter. Hensikten med denne studien var å undersøke hvilken kjennskap og ... -
Helsesykepleiere og læreres erfaring ved bruk av læringsressursen "Jeg vet"
(Master thesis, 2022)Læringsressursen «Jeg Vet» er utviklet av Barne, ungdoms- og familiedirektoratet i samarbeid med Utdannings- og helsedirektoratet samt. salaby.no. Den er bygget som en læringsplattform rundt hovedtemaene mobbing, vold og ... -
Heuristiske tilnærminger og kognitive krav i lærebøker laget for faget Matematikk 1T
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk legger til rette for utforsking og problemløsing, slik at elever får flere muligheter for læring slik fagfornyelsen, LK20, krever. For å svare på ... -
Historiebevissthet - En studie av to ungdomsskolelæreres tolkning og operasjonalisering
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt er å utforske hvordan historiebevissthet blir tolket og operasjonalisert av samfunnsfagslærere i ungdomsskolen, sett i lys av læreplanen og historiedidaktisk teori. Studien benytter en kvalitativ tilnærming ...