Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 924-943 av 1345
-
Munnleg medelevrespons på 7.trinn. Ein studie av korleis elevane gir kvarandre munnleg respons til skriftlege tekstar og korleis dei brukar responsen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Samandrag Masteroppgåva Munnleg medelevrepons på 7.trinn, handlar om korleis elevar gir og brukar munnleg medelevrespons til skriftlege tekstar. Med utganspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og problemstillinga: ... -
Muntlig fremmedspråksangst blant syvendeklassinger i norske barneskoler med engelsk som fremmedspråk
(Master thesis, 2022)Muntlig kommunikasjon utgjør en stor del av fremmedspråksopplæringen. Læringskurven er gjerne bratt og utfordrende blant unge elever som begynner på sin fremmedspråksreise, og prosessen som inngår i å bli en dreven taler ... -
Muntlig stress ved dialogisk undervisning
(Master thesis, 2021)Sammendrag Studiens formål var å skape innsikt i lærere på mellomtrinnet sine erfaringer med dialogisk undervisning og muntlig stress. Hensikten var deretter å utforske hvordan læringsmiljøet er en del av læreres forebyggende ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet har jeg gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet er det gjennomført en kvaliativ case-studie, ... -
Muscle dysmorphia and associated psychological features of males in the Middle East: A systematic review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Muscle dysmorphia (MD) is a mental health disorder characterized by a preoccupation with muscularity and is linked to excessive exercise and dieting, and using anabolic steroids. There is a global interest in the study of ... -
Muskeldysmorfi og spiseforstyrrelser hos norske crossfitutøvere
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Det er få studier som har undersøkt muskeldysmorfi og spiseforstyrrelser blant crossfitutøvere, til tross for et økende antall medlemmer og crossfitsentre verden rundt. Sammenligning av symptomer i denne gruppen ... -
Muskelstyrke og Muskelstørrelse Tilpasninger Hos Ishockeyutøvere i Sesong: En Sammenligning Mellom Moderat og Høy Hastighetstapterskler
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn: Teknologisk fremgang har popularisert objektive reguleringsmetoder, som hastighetsstyrt styrketrening (HST) for å regulere sentrale treningsvariabler som intensitet og volum. Til tross, har ikke HST ... -
My father, myself, and my muscles: Associations between muscle dysmorphia, narcissism and relationship with father among exercising males
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Research has yet to examine the associations between muscle dysmorphia (MD), narcissism and relationship with father in a male population. This study aimed to address this. We hypothesized that a negatively experienced ... -
Myseproteinets effekt på restitusjon fra intensitetstrening: en litteraturstudie
(Bachelor thesis, 2021)Et systematisk søkeprosess ble gjennomført, som førte til innsamling av 6 ulike artikler. Ved å lage et oversikt over, sammenlikne og vurdere resultater fra disse artiklene, kom jeg fram til konklusjon om at myseprotein ... -
Nasjonale prøver i lesing - En ressurs eller en last?
(Master thesis, 2023)Nasjonale prøver med tilhørende resultater og offentliggjøringen av disse har vært et tema for debatt siden prøvene ble innført i 2004. Selv om prøvene skal være en del av et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og har som ... -
Navngivningsprinsipper og språkutvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2012-02)Place-name semantics have been discussed in many ways. In this article the author discusses the reasons behind naming, and how to classify place-names in this respect. One question which can be raised, is: When we consider ... -
Når frustrasjonen tar over læringen: evnerike elever med atferdsvansker - et foreldreperspektiv på hvorfor konflikter oppstår i møtet med skolehverdagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Behovet for kompetanse om og forståelse for evnerike elever som har atferdsvansker er stort blant skoler og lærere. Denne kvalitative studien har som formål å avdekke forhold som utløser ulike atferdsvansker for evnerike ... -
Når mellomtrinnselever møter en tekst med motstand. En kvalitativ studie av elevsamtaler om Johan Harstads novelle En nesten pinlig affære.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på mellomtrinnet samtaler om en skjønnlitterær tekst med motstand i norskfaget. Studien er basert på en kvalitativ metode, hvor jeg gjennom analyser av tre elevstyrte ... -
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Utgangspunktet for studien var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med ... -
NDLA- et digitalt læreverk for alle? En analyse av NDLAs "norsk YF og SF"s tilrettelegging for minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05)Denne masteroppgaven har som mål å undersøke hvor godt norsksidene «norsk YF og SF» i læremiddelet NDLA er tilpasset minoritetsspråklige elever på yrkesfaglige utdanningsprogram. Forskningsspørsmålene som er valgt er å ... -
«Nei, du har jo fått meg til å tenke mer på at man må tenke enda mer over lytting»
(Master thesis, 2022)Formålet med masteravhandlingen har vært å undersøke lytting sin posisjon i skolen gjennom å undersøke den todelte problemstillingen «Hvilken posisjon har lytting i kunnskapsløftet 2020 og i skolen?». For å kunne svare på ... -
Newspaper coverage effects on the promotion of a lifestyle intervention program
(Journal article; Peer reviewed, 2013-09)The study’s purpose was to measure the impact of an individually designed lifestyle intervention programon the readers of a regional newspaper. A newspaper with 180,000 daily readers covered a story about three untrained ... -
«Noen liker bare ikke å lese» - Lærerens holdninger til eleven som ikke leser i lesestund
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi sett på hvilke holdninger som kommer til uttrykk når et utvalg lærere diskuterte to caser om ulike typer ikke-lesere. For å finne en mulig løsning på vår problemstilling, gjennomførte vi ... -
Norske ekstremløpere i eliteklassen – En undersøkelse av deres motivasjon og treningsprosess.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har undersøkt motivasjonen og treningsprosessen til fem mannlige norske eliteutøvere innen ultra-, terrengultra- og fjelløping. Det siste tiåret har det vært en enorm økning i antall deltakere og ...