Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 99-118 of 1269
-
Bruk av digitale og analoge læreverk i undervisningen.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven presenteres en kvalitativ studie, som har som formål å få et innblikk i bruken av digitale og analoge læreverk. Problemstillingen til denne oppgaven er: Hvordan brukes digitale og analoge læreverk i ... -
Bruk av filmen The hate u give for å styrke antirasistisk undervisning i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er det undersøkt hvilke refleksjoner 6 samfunnsfaglærere har rundt rasismeundervisning generelt og bruk av filmen The hate u give i rasismeundervisning spesielt. Formålet med oppgaven var å få en ... -
Bruk av foreldrerapportering til identifisering av elever i risiko for lesevansker
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøkte om foreldrerapportering av eget barns språkferdigheter i førskolealder kan bidra til å identifisere elever som står i fare for å henge etter i leseutviklingen. Deltakerne var 655 førsteklassinger ... -
Bruk av Jungiansk typepsykologi i den videregående opplæringen. En kvantitativ studie om effekten en intervensjon forankret i Jungiansk Type Index har på elevenes skolerelaterte motivasjon, opplevde stress, stressmestring og psykiske helse i den videregående opplæringen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Høy forekomst av stressrelaterte helseplager, lav motivasjon og høyt skolefrafall er blant noen av de dagsaktuelle utfordringene som den norske utdanningssektoren står overfor. I lys av sentrale teorier innenfor temaene ... -
Bruk av lærarhandlingar for å støtta kollektiv resonnering og argumentasjon hjå elevar i heilklassesamtalar i matematikkundervisning
(Master thesis, 2023)«Resonnering og argumentasjon» er eitt av kjerneelementa i den nye læreplanen i matematikk, og har med det fått auka fokus og ein viktig plass i matematikkfaget i skulen. Med bakgrunn i dette har denne studien som føremål ... -
Bruk av læringsbrett i den første skriveopplæringen.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven belyser hvordan skriveopplæringen foregår på et førsteklassetrinn, og hvordan elevene bruker læringsbrett og blyant i skriveopplæringen. Jeg skal undersøke hvordan lærerne legger opp begynneropplæringen i ... -
Bruk av mentale konkurranseforberedende teknikker hos kvinnelige håndballspillere
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Hensikten med denne oppgaven var å søke kunnskap om bruken av mentale teknikker som forberedelse til konkurranse, og hvordan forberedelsene kan påvirke kvinnelige håndballspilleres prestasjon i håndball. Metode: ... -
Bruk av opplæringsvideo i matematikkundervisning. En kvalitativ studie om muligheter i ungdomsskolen
(Master thesis, 2014-05-12)I denne masteroppgaven har jeg prøvd å finne svar på følgende forskningsspørsmål: Hvilke muligheter kan identifiseres gjennom bruk av lærerproduserte opplæringsvideoer i forbindelse med innføring av verktøyet Geogebra ... -
"Bruk av sosiale medier er en måte å være" - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom ungdommers bruk av sosiale medier, selv-regulering og skoleprestasjoner
(Master thesis, 2022)Teknologisk utvikling tillater ungdommer å bruke sosiale medier hyppig. De fleste ungdommer har en uproblematisk tilnærming til sosiale medier. Likevel, indikerer forskning at noen får negative konsekvenser, derved sosiale ... -
Bruken av PPT sine sakkunnige vurderingar i skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-08-31)Studien handlar om PPT sine sakkunnige vurderingar og kva erfaring skuletilsette har med dei. Sakkunnige vurderingar er eit dokument som den sakkunnige instansen brukar mykje tid og ressursar på, og noko som er eit dokument ... -
Brøk - En studie av hvordan læreverket Multi legger til rette for elevers arbeid med brøk på 3.-7. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne masteroppgaven er en lærebokanalyse med fokus på brøk i grunnskolen, hvor hensikten var å finne ut hvorfor elever har problemer med brøk. Dermed ble hovedoppgavene i grunnbøkene til læreverket Multi analysert, fra ... -
Brøkundervisning i en Malawisk kontekst. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i brøk?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-13)Denne studien har undersøkt matematikkundervisning med fokus på brøk i malawisk skolekontekst og baserer seg på følgende forskningsspørsmål: 1. Hva er styrende for en malawisk lærers valg av hvordan det undervises i ... -
Building Social and Emotional Competencies for Coping with Academic Stress among Students in Lower Secondary School
(Peer reviewed; Journal article, 2021-06)This qualitative study explores lower secondary school students’ experiences with components of a universal school-based social and emotional learning (SEL) intervention in relation to coping with academic stress. The ... -
Burnout: A collaborative school culture as a resource for teachers
(Master thesis, 2021)Studiens formål var å undersøke forholdet mellom lærerutbrenthet og komponenter av en samarbeidsorientert skolekultur blant grunnskolelærere 1.-7.. For å se nærmere på dette forholdet, ble det benyttet to undersøkelsesin ... -
Can we read letters? Reflections on fundamental issues in reading and dyslexia research
(Book, 2015-01)Internationally there has been a major increase in activity within reading and dyslexia research over the past three or four decades. This is a reasonable development given that the importance of having good reading ... -
Capturing epistemic reflexivity for teacher educators teaching about/to/for diversity in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Internationally, there is a growing body of evidence which shows that newly graduated teachers do not feel prepared to teach the increasingly diverse student body in contemporary classrooms. However, to date, we have limited ... -
Chad. Realpolitik and Aspirational Deprivation
(Chapter, 2021)Chadians have experienced harsh governance and personal rule since colonization. Between independence in 1960 and the coup d’état in 1990 that brought President Déby to power, violent conflicts, and civil war continuously ... -
Challenges and possibilities in Norwegian classroom drama practice
(Journal article; Peer reviewed, 2009)My specific teaching and research interest is drama in the classroom drama as a teaching and learning medium to fulfil a curriculum demand for student-active, creative and aesthetic learning processes. In this article ... -
Challenges of teaching with challenging tasks: Teaching dilemmas arising from implementing a reform-oriented approach to primary mathematics
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The research reported in this paper analyses teaching dilemmas experienced by four in-service teachers in the context of a reform-oriented teaching approach for primary mathematics called Developmental Education in Mathematics ... -
Changes in Educational Planning for Deaf and Hard of Hearing Children in Scandinavia over the Last Three Decades
(Peer reviewed; Journal article, 2021-04)Approaches to deaf education in Scandinavia have been shaped and buffeted by controversies and debates about language, educational policy, and new technology. By way of thematic analysis of the content of national policy ...