Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 1138-1157 av 1267
-
The developing field of workplace learning and the contribution of PIAAC
(Journal article; Peer reviewed, 2018-08)There has been a prolific production of research papers on workplace learning (WPL) during the last two decades. Several reviews of the field discuss the development of themes, the use of foundational terms and some different ... -
The effects of self-induced multi-bar massage rolling on physical performance in collegiate level athletes
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Purpose: The purpose of this study was to examine the effects of 5-, 10-, and 15-minute massage with a mechanical self-induced multi-bar massage roller on balance, anaerobic power, and anaerobic and aerobic capacity. ... -
The mediating role of a teacher’s use of semiotic resources in pupils’ early algebraic reasoning
(Journal article; Peer reviewed, 2012-09)This paper focuses on the semiotic resources used by an experienced sixth-grade teacher when her pupils are working on a mathematical task involving written text and the two inscriptions of figure and diagram. ... -
‘The other’ crossing: Discursive representations of the management and dynamics of the Southern Border of Spain
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Spain has undergone important transformations in its migratory patterns. In the last decades the country began to observe a decrease in the net of emigration and an enlargement of the immigration influx. Although the ... -
The teacher´s role in identifying and supporting children with attachment problems in daycare centres
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-11)The primary goal of this investigation has two parts: to determine and highlight methods of identification of attachment problems and to suggest compensating practices for teachers with the aim of establishing a secure ... -
The “Specific Learning Disabilities” with a focus on dyslexia, dyscalculia, and their relation to emotional stress.
(Master thesis, 2021)Dyslexia and dyscalculia are the most discussed learning difficulties in Norwegian classrooms nowadays. These students have a big portion as a vulnerable group in schools and need more assistance to be successful in academic ... -
Tidleg innsats. Kva er det som må til for å lukkast med tidleg innsats retta mot elevar som står i fare for å utvikle lese- og skrivevanskar?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Formålet med denne masteroppgåva har vore å undersøke korleis det blir jobba med tidleg innsats på 1. og 2. trinn i skulane i Stavanger, Sandnes og Klepp kommune. Kva må til for å lykkast med tidleg innsats retta mot elevar ... -
Tidlig identifisering - er det nok? Læreres erfaringer knyttet til å få identifisert elever som kan være i faresonen for å utvikle lesevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-15)Målet med studien var å undersøke hvordan lærere som i starten av 1. trinn fikk vite om de hadde elever i klassen som kunne være i faresonen for å utvikle lesevansker opplevde situasjonen, og hva de vektla i undervisningen ... -
Tidlig innsats for stille barn. Om pedagogers sensitivitet for skjulte (språk-?)vansker, i en travel hverdag
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Problemstilling for denne studien var: Hvilken oppmerksomhet har pedagogiske ledere på de stille førskolebarna i hverdagen? Hva gjøres for å fange opp eventuelle innagerende og/eller språklige vansker, og hvordan tilrettelegges ... -
Tidlig innsats i barnehagen og foreldrenes oppdragelse av barn som viser tidlig autoritetskonflikt
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Oppgavens problemstilling lyder: «Tidlig innsats i barnehagen: I hvilken grad fanger barnehagelærerne opp barn som viser tidlig autoritetskonflikt og sørger for at foreldre får råd og veiledning for å fremme barnets ... -
Tidlig innsats i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om tidlig innsats i begynneropplæringen og formålet var å undersøke læreres egne erfaringer med På sporet i forhold til elevenes læring og motivasjon, samt lærernes faglige utbytte av å bruke opplegget. ... -
Tidlig innsats: Betydning for lærere og skoleledere på 1. til 4. trinn.
(Master thesis, 2021)Målet med denne masteroppgaven var å få en bedre forståelse av hva tidlig innsats betydde for lærere og skoleledere på 1. til 4.trinn. Det empiriske datamaterialet ble samlet inn gjennom kvalitative forskningsmetoder ved ... -
Tidlig innsats: Faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvem som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker i starten av 1. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-20)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1.trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Videre ... -
Tiendeklassingers motivasjon knyttet til matematikk og digitale verktøy
(Master thesis, 2022)Motivasjon blant elever har lenge vært et tema i skolen, men ikke fra alle innfallsvinkler. Studien min bidrar med å se på motivasjon blant tiendeklassinger i et flermetodisk perspektiv. Tidligere forskning viser at det ... -
Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen kartlegger hvordan undervisning i skolefaget mat og helse blir gjennomført på 1.–4. trinn og belyser variasjoner og utfordringer i dagens undervisningspraksis. Datagrunnlaget består av 24 kvalitative intervjuer, ... -
Tilpassa opplæring : et historisk perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Tilpasset opplæring i matematikk på 8. trinn: En empirisk studie av lærers forståelse og praktisering av tilpasset opplæring.
(Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er noe som er sentralt i den nye læreplanen og alle elever har rett på dette. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere forstår og praktiserer tilpasset opplæring i matematikk. Studien ... -
"Tilpasset opplæring i praksis. - Hvilke utfordringer opplever kontaktlærere på barnetrinnet, med å imøtekomme alle elevers rettigheter og behov."
(Master thesis, 2022)Gjennom kvalitativ tilnærming og metode, ble det gjennom forskningsintervjuet undersøkt hva fem kontaktlærere syntes var utfordrende ved å realisere prinsippet om tilpasset opplæring i skolen, som en alternativ forståelse ... -
Tilpasset opplæring som didaktisk profesjonsbegrep i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen handler om tilpasset opplæring (TPO), som utdanningsmyndighetene har utpekt som et begrep og en tematikk som skal prioriteres både i grunnskolelærerutdanningene (GLU) og i kunnskapsløftet 2020. På bakgrunn av ... -
Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Temaet for denne oppgaven har vært ”Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk”. Jeg har med utgangspunkt i dette temaet undersøkt hvordan en evnerik elev har arbeidet med rike matematikkoppgaver, og i hvilken ...