Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 1149-1168 av 1269
-
Tidlig innsats i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om tidlig innsats i begynneropplæringen og formålet var å undersøke læreres egne erfaringer med På sporet i forhold til elevenes læring og motivasjon, samt lærernes faglige utbytte av å bruke opplegget. ... -
Tidlig innsats: Betydning for lærere og skoleledere på 1. til 4. trinn.
(Master thesis, 2021)Målet med denne masteroppgaven var å få en bedre forståelse av hva tidlig innsats betydde for lærere og skoleledere på 1. til 4.trinn. Det empiriske datamaterialet ble samlet inn gjennom kvalitative forskningsmetoder ved ... -
Tidlig innsats: Faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvem som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker i starten av 1. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-11-20)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1.trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Videre ... -
Tiendeklassingers motivasjon knyttet til matematikk og digitale verktøy
(Master thesis, 2022)Motivasjon blant elever har lenge vært et tema i skolen, men ikke fra alle innfallsvinkler. Studien min bidrar med å se på motivasjon blant tiendeklassinger i et flermetodisk perspektiv. Tidligere forskning viser at det ... -
Tilfeldigheter styrer undervisningspraksis i mat og helse på 1.-4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen kartlegger hvordan undervisning i skolefaget mat og helse blir gjennomført på 1.–4. trinn og belyser variasjoner og utfordringer i dagens undervisningspraksis. Datagrunnlaget består av 24 kvalitative intervjuer, ... -
Tilpassa opplæring : et historisk perspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2008, Master thesis, 2008) -
Tilpasset opplæring i matematikk på 8. trinn: En empirisk studie av lærers forståelse og praktisering av tilpasset opplæring.
(Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er noe som er sentralt i den nye læreplanen og alle elever har rett på dette. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere forstår og praktiserer tilpasset opplæring i matematikk. Studien ... -
"Tilpasset opplæring i praksis. - Hvilke utfordringer opplever kontaktlærere på barnetrinnet, med å imøtekomme alle elevers rettigheter og behov."
(Master thesis, 2022)Gjennom kvalitativ tilnærming og metode, ble det gjennom forskningsintervjuet undersøkt hva fem kontaktlærere syntes var utfordrende ved å realisere prinsippet om tilpasset opplæring i skolen, som en alternativ forståelse ... -
Tilpasset opplæring som didaktisk profesjonsbegrep i grunnskolelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen handler om tilpasset opplæring (TPO), som utdanningsmyndighetene har utpekt som et begrep og en tematikk som skal prioriteres både i grunnskolelærerutdanningene (GLU) og i kunnskapsløftet 2020. På bakgrunn av ... -
Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Temaet for denne oppgaven har vært ”Tilpasset opplæring til evnerike elever i matematikk”. Jeg har med utgangspunkt i dette temaet undersøkt hvordan en evnerik elev har arbeidet med rike matematikkoppgaver, og i hvilken ... -
Tilpasset skriveopplæring gjennom bruk av digitale ressurser
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Sammendrag Denne studien viser tankene til fem ungdomsskolelærere fra fem forskjellige kommuner rundt begrepet tilpasset opplæring. Videre gir lærerne konkrete eksempler på hvordan de bruker digitale ressurser i tilpasset ... -
Tilpasset undervisning for elever med høyt matematisk potensial
(Master thesis, 2023)I opplæringsloven §1-3 heter det at enhver elev skal få tilpasset undervisning til sine behov. Dette gjelder alt fra elever med vansker til elever med stort læringspotensial. Forskning viser imidlertid at elever med høyt ... -
Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever i klasserommet
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Jeg har kalt denne oppgaven ”Tilpasset undervisning for potensielt sterke elever”. Fo-kuset har vært på sterke underytere og hvordan motivasjonen deres påvirkes gjennom differensierte oppgaver gitt i vanlige matematikktimer. ... -
Tilrettelegging av trening for forebygging av fremre korsbåndskader og trenerens rolle i dette.
(Bachelor thesis, 2021)Bakgrunn: Mange kvinnelige idrettsutøvere opplever en forkortet idrettskarriere på grunn av fremre korsbåndskader. Forskning viser større hyppighet av fremre korsbåndskader hos kvinnelige idrettsutøvere, med tre til seks ... -
Tilrettelegging for elever med dysleksi i klasserom med engelsk som fremmedspråk
(Master thesis, 2023)This study focuses on dyslexic learners in the EFL classroom. The research will focus on if Lingdys software impacts 8th-grade dyslexic EFL learners’ reading comprehension and spelling, and in what ways it impacts these ... -
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i matematikk – syv læreres erfaringer
(Master thesis, 2023)Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal tilrettelegge matematikkundervisningen for elever med stort læringspotensial, og det er lite forskning på hvordan norske lærere tilnærmer seg elevgruppen. På bakgrunn av dette ... -
Tiltak barneskolelærere kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd - En litteraturstudie.
(Master thesis, 2023)Litteraturstudiens formål var å identifisere forskningsbaserte tiltak læreren kan gjøre for å øke inkluderingen av elever med stille og tilbaketrukket atferd på barneskolen, samt å avdekke eventuelle hull i forskningsfeltet. ... -
To lærebøkers potensiale for å støtte de høytpresterende elevene i brøk på 5. trinn
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg gjort en lærebokanalyse av to lærebøker på 5. trinn. Hensikten med denne studien er å finne ut hvordan de to lærebøkene støtter de høytpresterende elevene dersom de skulle ha ... -
To lærere i klasserommet - utnytter de mulighetene for differensiert undervisning? En kvantitativ studie av undervisningspraksis i lese- og skriveopplæringen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2021-01)Formålet med studien har vært å undersøke om lærerne utnytter de mulighetene for tilpassing og differensiering som oppstår når man er to lærere. Disse idealene skal være grunnmuren i den norske skolen, men viser seg å være ... -
Tolærersystemet og spesialundervisning
(Master thesis, 2021)Formålet med denne kvalitative studien har vært å få økt kunnskap og mer forståelse for hvordan et lite utvalg av spesialpedagog og lærere opplever at tolærersystemet kan bidra til at flere skoler lykkes med spesialundervisning ...