Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 419-438 of 1269
-
Helsesykepleiere og læreres erfaring ved bruk av læringsressursen "Jeg vet"
(Master thesis, 2022)Læringsressursen «Jeg Vet» er utviklet av Barne, ungdoms- og familiedirektoratet i samarbeid med Utdannings- og helsedirektoratet samt. salaby.no. Den er bygget som en læringsplattform rundt hovedtemaene mobbing, vold og ... -
Heuristiske tilnærminger og kognitive krav i lærebøker laget for faget Matematikk 1T
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i matematikk legger til rette for utforsking og problemløsing, slik at elever får flere muligheter for læring slik fagfornyelsen, LK20, krever. For å svare på ... -
Historiebevissthet - En studie av to ungdomsskolelæreres tolkning og operasjonalisering
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt er å utforske hvordan historiebevissthet blir tolket og operasjonalisert av samfunnsfagslærere i ungdomsskolen, sett i lys av læreplanen og historiedidaktisk teori. Studien benytter en kvalitativ tilnærming ... -
Historielæreres bruk av film i konfliktundervisning
(Master thesis, 2022)I 2020 ble det innført en ny læreplan, da også for samfunnsfag. Som et kompetansemål står følgende «vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ... -
Historisk empati i møte med vanskelig historie : En kvalitativ studie av historieundervisning i ungdomsskolen
(PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2022-11)Formålet med studien er å utforske hvordan et historisk tema som vekker følelser og moralsk respons påvirker undervisning der elever skal ta historiske perspektiver. I analysen er det brukt to historiedidaktiske tilnærminger: ... -
Hjelp! jeg er bekymret for mitt barns språkforståelse! En kvantitativ studie av hvorvidt foreldres tidligere bekymring for barnas språkforståelse kan predikere variasjoner i vokabular og leseforståelse for enspråklige og flerspråklige barn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å gi kunnskap om foreldrespørreskjema som inneholder et enkeltstående spørsmål om i hvilken grad tidlig bekymring i barnets språkforståelse, kan predikere fremtidig svakt språk og svake ... -
Holdninger og kunnskap til mobbing og valg av oppfølgingstiltak- En kvalitativ studie av hvilke oppfølgingstiltak ansatte i skolen kan sette i verk etter at mobbingen er stoppet.
(Master thesis, 2021)Temaet i denne studien er tilrettelegging for elever som har blitt utsatt for mobbing. Studien ønsker å få frem de ansatte i skolen sine meninger og oppfatninger om mobbing og tilrettelegging i skolen i forhold til dette. ... -
A Holistic Analysis of Team Dynamics Using Relational Coordination as the Measure regarding Student Athlete Total Load: A Cross-Sectional Study
(Peer reviewed; Journal article, 2023-05)Background: Despite its small population, Norway wins a disproportionately large number of medals in international competitions. Therefore, it has been thought that the Norwegian sports model and sports school programs are ... -
“Home Sweet Queer Home”: A study on the homing experiences of LGBTQI+ refugees living in the Netherlands
(Studentoppgave/UIS-HF-IGIS/2021;, Master thesis, 2021-08)The Netherlands was one of the first European countries to provide refugee status due to persecution on the grounds of sexual orientation and gender identity. Since then, the country has been perceived as a promising land ... -
How do inexperienced and experienced teachers perceive their authoritative teaching style in classroom ?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)In this Master study, my goal is to explore the single teacher’s understanding of the concept of authoritative teaching style and single teacher’s experience of translating this knowledge into practice. The question of ... -
How school leaders and teachers understand the concept of inclusion and how they transform their visions of inclusion into practice
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)This study focuses on how school leaders and teachers at different schools understand the concept of inclusion, and how they transform their visions of inclusion into practice. I have looked at how leadership and pedagogical ... -
Humor i lagidrett
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-07-10)Humor finnes i alle kulturer og er et kompleks fenomen med mange funksjoner. De fleste assosierer humor med noe positivt, men det finnes også en negativ side som ikke er like eksponert. Lite er så langt gjort for å forstå ... -
Hva er barnehagelærernes opplevelse av nærhet og konflikt til barn med vansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-14)Tema for denne masteroppgaven er barnehagelæreres opplevelse av nærhet og konflikt til barn med vansker. Et av målene er å undersøke nivået av vansker blant alle 5-åringene i studien, for så å se om det er ulike nivå ... -
Hva er en god oppstart av undervisningsøkten?
(Master thesis, 2020)Formålet med studien var å finne ut hva som er gode måter å starte opp undervisningsøkten på. Hovedfokus var å få innsikt i og kunnskap om læreres valg av aktiviteter og begrunnelser for disse, og finne ut hva som motiverer ... -
”Hva er ikke prøvd liksom? (…) de har jo prøvd alt…” Barn med skolevegring – deres opplevelser av tiltak og mobilspill som et spesifikt tiltak.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Formålet med masteroppgaven har vært å fremme barnets stemme innen skolevegringsproblematikk. Dette er blitt gjort ved å se på barnets opplevelser av tiltak som er blitt iverksatt for dem. I tillegg har oppgaven sett på ... -
Hva er mobbing i barnehagen? – En studie av pedagogers beskrivelser av mobbing i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Mobbing er et alvorlig problem i dagens samfunn. Mobbing i barnehagen er et forholdsvis nytt tema, likevel er det slått fast at mobbing forekommer også i barnehagearenaen. Alle barn vil ha potensiale i seg til å bli gode, ... -
Hva er sentrale utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven omhandler utfordringer knyttet til implementering av det autoritative perspektivet i barnehagen. Det autoritative perspektivet er kort fortalt pedagogen som både opptrer støttende i relasjoner til barn, ... -
"Hva gjør vi nå da?": En lærers bruk og oppfølging av spørsmål for å invitere elevene inn i matematiske helklassesamtaler
(Master thesis, 2022)I utdanningssystemet er undervisning den ene prosessen som er designet for å spesifikt legge til rette for elevers læring og utvikling. Flere forskere viser til matematiske helklassesamtaler som en avgjørende faktor for ... -
Hva gjøres i praksis for tidlig intervensjon i forhold til reaktiv aggresjon i barnehagen? Et individ - og systemperspektiv
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Formålet med denne masteroppgaven er å se på hvordan fire pedagogiske ledere fra fire forskjellige barnehager legger til rette for tidlig intervensjon i forhold til reaktivt aggresjon i barnehagen, både på et individ og ... -
Hva kan elevene når de begynner på skolen? – Variasjonen i norske elevers skriftspråklige ferdigheter ved skolestart, og lærernes forutsetninger for å møte denne variasjonen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-09)Formålet med studien har vært å undersøke variasjonen i norske elevers skriftspråklige ferdigheter når de begynner på skolen, og diskutere konsekvensene for en tilpasset begynneropplæring i lesing og skriving. I tillegg ...