Blar i Department of Education and Special Education på tittel
Viser treff 905-924 av 1267
-
Omsorg/støtte i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne studien handler om forholdet mellom lærer-elev og ser på hvordan ungdomsskoleelever beskriver omsorgsfulle/støttende lærere og den betydning det har for motivasjon i skolearbeid og læringsmiljø. Jeg har tatt utgangspunkt ... -
Online peer observation: Reflections on a process-based job- embedded professional development activity through video recordings
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Guided by the sociocultural approach to teacher learning, this collective case study describes in-depth online peer observation experiences of six English language teachers and how they reflected on the scheme carried out ... -
Oppfattet kompetanse og trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever på 6.trinn.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å finne ut mer om oppfattet kompetanse og trivsel hos elever på 6.trinn i tre ulike kontekster; basketball, dans og uteaktivitet. Dette er for å få en større innsikt i hvordan ... -
Opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering. Det ble fokusert på tre typer lærerstøtte, henholdsvis faglig støtte, emosjonell ... -
«Opplevd støtte fra lærer og elevers reaktive aggresjon»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å se på om det er sammenheng, og eventuelt i hvilken grad det er sammenheng, mellom opplevd støtte fra lærer og rapportert reaktiv aggresjon hos elever. For å kunne svare på problemstillingen ... -
Opplevelse av atferdsendringer relatert til fysisk aktivitet: En kvalitativ studie på deltagere ved en frisklivssentral
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Sammendrag Hensikt: Inaktivitet er sterkt knyttet til en rekke helseproblemer, som på sikt kan føre til livsstilsykdommer og tidlig død. Atferdsendring som øker fysisk aktivitet blir derfor sett på som svært viktig, men ... -
Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-07)Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere ... -
Opplæring i metakognisjon ved hjelp av selvspørring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)Denne masteroppgaven omhandler en kvalitativ studie av tre åttendeklassingers opplæring i metakognisjon. Formålet med studien var å oppnå en større kunnskap om muligheter og utfordringer ved opplæring i metakognisjon. Begrepet ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
(Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2023-06)I artikkelen undersøkes og diskuteres likestillingsopplæring i samfunnskunnskap i videregående skole. Forskning på likestillingsopplæring er begrenset i norsk sammen-heng, og derfor har forskning på annen ... -
«Opplæringen til elever med utviklingshemning – En studie av opplæringen på en avdeling for tilpasset opplæring»
(Master thesis, 2015-06-15)Tema: Denne masteroppgaven handler om opplæringen på avdeling for tilpasset opplæring for elever med utviklingshemning i grunnskolen. Hvordan kan den alternative opplæringsarenaen legge til rette for læring og deltakelse, ... -
Opportunities to learn professional noticing while co-planning, rehearsing, co-enacting and reflecting on mathematics instruction
(Chapter, 2022)The study explores teachers’ opportunities to learn professional noticing while co-planning, rehearsing, co-enacting and reflecting on mathematics instruction in learning cycles of enactment and investigation. Fourteen ... -
Opportunity to learn problem solving in Malawian grades 9 and 10 mathematics Textbooks: Linear Equations and Simultaneous Linear equations
(Master thesis, 2023)The study investigated the opportunities to learn problem solving in Malawian grades 9 and 10 mathematics textbooks. To explore how problem-solving opportunities are provided and what factors influence the opportunities ... -
Oppvarmingsoppgaver
(Journal article; Peer reviewed, 2019-05)Da jeg jobbet som matematikklærer i ungdomsskolen, opplevde jeg at det var utfordrende å skape motivasjon for matematikkfaget hos elevene. Dette gjaldt elever som jeg mente hadde gode forutsetninger for å lykkes med faget, ... -
Ord og begreper - et verktøy i undervisningen for økt leseforståelse for elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den pågående praksisen har vært med hensyn til vokabularinstruksjon i den norske skolen for lærere som er knyttet til 5. -7. trinn. I tillegg har det vært ... -
Organisering av lærerressurser på 1.-4. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne oppgaven handler om bruken av lærerressurser på 1.-4. trinn, og om hvordan slike ressurser blir utnyttet i norskundervisningen på 1. trinn. Utgangspunktet var et ønske om å finne ut om Opplæringsloven § 1-3 Tilpassa ... -
Organisering og kvalitet i spesialundervisningen. En studie av skoleledelsens organisering av spesialundervisningen og denne organiseringens betydning for lærernes praksis.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Det har i den siste tiden vært økt fokus på spesialundervisning. Differensiering av elever og en økende bruk av segregerte løsninger har bekymret, når målet er en inkluderende skole for alle. I dette prosjektet har jeg ... -
Organiserte fellesskapsorienterte aktiviteter i skolen. Et religionsdidaktisk perspektiv på ritualer og ritualisering
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen presenterer eksempler på ritualiserende aktiviteter i skolen: skolegudstjenester; samling på skolen i anledning kritisk hendelse; høytidssamling på skolen og feiring av skolesamfunnet selv. Disse drøftes i lys ... -
Organizational support from Diakonie and Caritas to irregular migrants in Berlin, Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06)My thesis examines how certain faith-based or non-governmental organizations support irregular migrants (hereafter, IM) in Berlin, Germany. I have chosen this particular topic because I am curious to learn the surviving ... -
Overordnet del og Norskfaget i fagfornyelsen: Et verdiløft for individet, eller et kunnskapsløft for samfunnet? En kritisk diskursanalyse av Overordnet del og Læreplan i norsk i Kunnskapsløftet 2020 med utgangspunkt i begrepene ferdigheter, kunnskap og kompetanse.
(Master thesis, 2021)Intensjonen bak Kunnskapsløftet 2020 (LK20) er at det nye læreplanverket skal bidra til bedre læring og forståelse for elevene i opplæringen. Læreplanene har fått et mer relevant innhold med tydeligere retning for innholdet ...