Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 612-631 of 1437
-
“I do not want to shatter their dreams of becoming teachers.” Mentors’ use of professional judgement in suitability assessments
(Chapter, 2022)The practicum is a significant contributor to the qualification of teachers; however, mentors experience uncertainties due to the use of professional judgement in the process of assessing pre-service teachers’ suitability. ... -
“I don’t even know what gender means”: Exploring Norwegian 9th grade EFL learners understanding of Gender Identity
(Master thesis, 2024)This thesis investigates the use of process drama as an innovative pedagogical approach to foster 9th-grade EFL students’ reflections and understandings of gender identity. The study involves a small-scale classroom ... -
I hvilken grad gir individuelle opplæringsplaner i norsk til elever med store lesevansker grunnlag for vurdering av framgang i leseferdighet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elever skal tilegne seg på skolen, men dette går ikke like lett for alle. Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesialundervisning, ... -
I hvilken grad kan læringsmiljøet på skolen forebygge eller dempe angst og depresjon hos grunnskoleelever? En systematisk oversikt over nyere forskningslitteratur.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har hovedfokuset vært å systematisk oppsummere i hvilken grad ulike aspekter ved læringsmiljøet kan forebygge eller dempe grunnskoleelevers angst og depresjon i skolesammenheng. Dette er et tema som ... -
I hvilken grad legger skolen til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020?
(Bachelor thesis, 2022)Formålet med denne studien var å undersøke i hvilken grad skolen legger til rette for estetiske læringsprosesser i henhold til LK2020, sett i lys av at dette har fått et større fokus enn i tidligere læreplaner. For å ... -
I hvilken grad påvirker bruken av drama fremmedspråksangsten til 7.klasse elever som har Engelsk som fremmedspråk?
(Master thesis, 2023)Muntlig kommunikasjon er en stor del av fremmedspråkopplæringen. Å lære et nytt språk kan være vanskelig for elever. Drama har blitt en vanlig metode å bruke i det fremmedspråklige klasserommet, siden det oppmuntrer elever ... -
I hvilken grad preges håndtering av aggresjon i barnehagen av intersubjektivitet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Nordahl et al (2009) sier at i løpet av de siste 20 årene har forskning gitt oss betydningsfull kunnskap om tiltak i forhold til atferdsproblemer blant barn og unge. Det viser seg imidlertid at denne kunnskapen i stor grad ... -
«I seg selv er makt hverken bra eller dårlig»: En analyse av kritisk literacy i Boken om makt – Hva er det, hvem har det og hvorfor?
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg en kritisk sakprosaanalyse av Boken om makt - Hva er det, hvem har det og hvorfor? (2021). Boken lover å gi unge lesere en høyere forståelse av maktbegrepet, og da spesielt når ... -
Identitet gjennom fantasylitteratur: Harry Potters identitetsutvikling som kilde til pedagogisk refleksjon om identitetsutvikling i barneskolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven vil det gjennomføres en utforsking av identitet og identitetsutvikling gjennom en skjønnlitterær analyse av fantasyromanen Harry Potter og De vises stein (1997). Hensikten er å undersøke de avgjørende ... -
Identity Formation and Career Prospects of Bilingual Professionals: Blending Language Skills to Create Novel Applications to Career Pursuits
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The most widely believed misconception about bilingualism purports that exposure to a second language within the community will automatically yield bilingual children, who can apply their balanced language skills in every ... -
Identity tensions of in-service teacher educators: A narrative inquiry
(Peer reviewed; Journal article, 2023-12)Despite the growing research on teachers’ identity tensions, the tensions experienced by teacher educators, especially that of in-service teacher educators, remain underexplored. To address this issue, this narrative inquiry ... -
Idrett til glede eller idrett til besvær?
(Bachelor thesis, 2024)Hensikt: Hvordan er kroppsbilde og kroppspress blant unge utøvere i vannsport og turn kontra utøvere i håndball – en litteraturstudie Metode: Dette er en litteraturstudie hvor det er gjort søk etter forskningsartikler på ... -
Idrettslig vurderingspraksis i kroppsøvingsfaget? En kvalitativ studie om vurderingspraksis i idrettsfag og kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Vurdering er et læringsfremmende verktøy som brukes til utvikling av elever. Vurderingsformer og undervisningsopplegg er faktorer som påvirker hvordan elevene tilegner seg kompetanse og kunnskaper. Vurderingsformer ... -
Immigrant children’s perceptions of home: the case of Lithuanian children in Stavanger municipality, Norway
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013-06-30)It has been argued that migration research has neglected children’s migration, focusing on the movements of adults or families. However, children engage in migration in various ways and their experiences are ... -
Impact of rest intervals on maximal power output in different sports during repeated maximal effort contractions at varied loads in the Keiser leg press machine
(Master thesis, 2023)Bakgrunn/hensikt: Studien har undersøkt betydningen av korte og lange pauser i Keisers 10-repetisjons kraft-hastighetstest ved tre ulike belastningsnivåer, samt test-retest reliabiliteten. Tidligere Keiser-studier har ikke ... -
The impact of translanguaging-driven training on in-service EFL teachers: Complexity theory prism
(Peer reviewed; Journal article, 2022-07)This study examines the impact of a translanguaging-driven in-service training on English as a Foreign Language (EFL) teachers’ professional identity re-construction. Grounded in complexity theory, the study is based on ... -
Impediments to learning problem-solving in Malawian lower secondary mathematics textbooks
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: In a culture where teachers follow the textbook prescriptively, Malawian students perform low in mathematics, and no students reach the problem-solving levels. Aim: To explore reasons for students’ low ... -
Implementation of physically active lessons: a 2-year follow-up
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Combining physical activity and academic content is a promising way to improve health and academic learning in schoolchildren. This paper examined the continuation of physically active lessons (PAL) in five Norwegian ... -
Implementering av kunnskap til praksis – læreres rapporter om utvikling av autoritativ klasseledelse gjennom en intervensjonsperiode.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2012-05)Sammendrag Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke om lærerne rapporterer en utvikling i autoritativ klasseledelse gjennom en prosjektperiode med skoleutviklingsprogrammene Respekt, Håndbok i klasseledelse og ... -
Implementering av prosjektet "aktiv skole"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015;, Master thesis, 2015-06-11)Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen ...