Browsing Department of Education and Special Education by Title
Now showing items 1338-1357 of 1437
-
Ulik tiltro til egne leseforståelsesferdigheter og ulik leseforståelse. Fire elever leser og arbeider med leseoppgaver av ulik vanskegrad og kompleksitet. En prosess
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne oppgaven var å utforske og beskrive de kognitive prosesser som kunne oppstå i en leseforståelsesprosess hos fire elever i 5. klasse. De fire elevene hadde ulik grad av tiltro til egne leseforståelsesferdigheter ... -
Uncovering Fears, Challenges, and Motives of an Adult Learner with Dyslexia through Metaphors
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This case study aims to explore English language vocabulary acquisition experiences and conceptualizations of a single adult English language learner with mild dyslexia by drawing on metaphors and semi-structured interviews. ... -
Under radaren. En kvantitativ studie av elever som skårer over bekymringsgrensen på de obligatoriske kartleggingsprøvene på 1. trinn, men siden faller under på 3. trinn.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Det foreligger i dag en rekke studier som viser at tidlig identifisering og systematisk hjelp er avgjørende for hvor effektiv den positive effekten av tiltak mot lese- og skrivevansker vil være hos barn, spesielt mellom ... -
Undersøke muntlig deltakelse i et escape room designet for klasserommet i 6. klasse.
(Master thesis, 2023)This study focuses on learners' oral participation during an educational escape room. The research will focus on how the pupils in 6th grade participate orally in English, during an educational escape room. Escape rooms ... -
Undervisning i kritisk tenkning: Autonomi til å bruke billedbøker til undervisning i småskolen og på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2022)This project addresses whether in-service teachers and pre-service teachers feel they have the agency to utilize picture books to promote critical thinking, with a particular focus on 4th and 5th grade. A total of six ... -
Undervisningskunnskap i matematikk : tilpasning av en amerikansk undersøkelse til norsk, og lærernes opplevelser av undersøkelsen
(Journal article; Peer reviewed, 2010-04)I utdanningsforskning er bruk av kvantitative undersøkelser utstrakt, og mange av disse blir brukt på tvers av kulturelle kontekster uten at dette problematiseres. Ved University of Michigan i USA er det utviklet instrumenter ... -
Undervisningsoppgaver ved bruk av digitale dataspill i matematikkundervisningen.
(Master thesis, 2022)Dataspill er i vinden som pedagogisk verktøy for læring. Utdanningsinstitusjoner og skoler ser på hvordan lærere kan lære de nye digitale kompetansene som trengs i dagens samfunn, og hvordan dette kan videreføres til ... -
Unearthing Migrant Identities - An Exploratory Study into North-South Migrant Motivations in Dakar
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-08-01)This research aims at developing a deeper understanding of European and North-American migrants moving from the global North towards the global South. North-South migration as a phenomenon has not received as much attention ... -
Ungdom og stress om elever i videregående skole sin opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette.
(Master thesis, 2021)Elever i videregående skole kan oppleve stress i tilknytning til skolen. Denne studien undersøker elevers opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette. Problemstillingen har vært; Hvordan kan stress blant ... -
Ungdommers holdninger til rusmidler og deres opplevelse av klasseklima
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilke holdninger elever på 10.trinn hadde til rusmidler, og om elevenes holdninger hadde noen sammenheng med elevenes opplevelse av emosjonell støtte fra lærer ... -
Ungdomsskoleelevers læringsutbytte av ekskursjoner – En casestudie av skolebesøk til ARKIVET freds- og menneskerettighetssenter
(Master thesis, 2022)I løpet av skolegangen skal elever blant annet tilegne seg kunnskap, ferdigheter og kompetanse på ulike områder. Dette kan gjøres gjennom ulike undervisningsmetoder, blant annet ekskursjoner. Ved bruk av en casestudie av ... -
Ungdomsskoleelevers opplevelse i møte med realistiske matematikkoppgaver.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Som matematikklærer i dagens skole ønsker man at elevene skal utvikle en matematisk forståelse som kan være til nytte for dem senere i livet. Elevene derimot kan ha utfordringer med å se nytteverdien av det de ... -
Unge elevers syn på spill og språklæring
(Master thesis, 2023)Denne studien utforsker unge elevers språklæring gjennom digitale spill. Studien ser på elevens spillvaner, deres valg av spill og hvordan de selv ser på språklæring i samspill med digitale spill. Studien prøver å hjelpe ... -
Universitetslærerarbeidet - utfordring av den naturlige innstilling?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Ansvarliggjøring og bruk av nye styringsformer i skolen fører til endringer i lærerrollen og lærernes arbeid. Tilsvarende endringer i høyere utdanning de siste 20 årene, og funn i en studie blant nye kollegaer ved egen ... -
Using accelerometer to estimate energy expenditures with four equations in four training sessions
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This study compares estimated energy expenditure (EE) from four equations using accelerometer counts in Zumba, interval 4x4 spinning, interval 4x4 running and pyramid running. The study also characterizes differences in ... -
Using MKT measures for cross-national comparisons of teacher knowledge: Case of Slovakia and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The measures of mathematical knowledge for teaching developed at the University of Michigan in the U.S., have been adapted and used in studies measuring teacher knowledge in several countries around the world. In the ... -
Using the commognitive theory to explore opportunities for teacher learning in Lesson Study
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The study reported in this paper applies the commognitive theory as a lens to study teacher learning in lesson study to better understand how and why teachers learn from lesson study. Video recordings were made from ... -
Utagerende atferd og læringsmiljø i den fleksible barnehagen. Muligheter og begrensninger
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Problemstillingen for denne oppgaven er: Hvordan tilrettelegger barnehagelærere i den fleksible barnehagen læringsmiljøet for barn som viser utagerende atferd og hvilke deler av læringsmiljøet kan virke forsterkende ... -
"Uten lærer er vi som foreldreløse barn" Voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring
(Master thesis, 2021)Temaet for denne studien var voksne minoritetsspråklige elevers opplevelser og forventninger knyttet til gruppearbeid før og etter en intervensjon basert på samarbeidslæring. Hensikten med studien var å få mer innsikt i ...