Blar i Vitenskapelige publikasjoner (HF-IGIS) på emneord "utdanningsvitenskap"
Viser treff 21-40 av 56
-
Identity tensions of in-service teacher educators: A narrative inquiry
(Peer reviewed; Journal article, 2023-12)Despite the growing research on teachers’ identity tensions, the tensions experienced by teacher educators, especially that of in-service teacher educators, remain underexplored. To address this issue, this narrative inquiry ... -
Inkluderende ledelse : rektorers forståelse og arbeid med inkludering i skolen
(Chapter, 2022)Dette kapittelet handler om inkluderende ledelse og ledelse for sosial rettferdighet i grunnskolen i Norge. Det er mye kunnskap om hva skoleledere bør eller må gjøre for å lykkes med inkludering. Hvordan rektorene legger ... -
Inkludering i en mangfoldig skole : fra teori til praksis
(Chapter, 2022)Norsk skolepolitikk gjør at Norge på mange måter kan regnes som et foregangsland i arbeidet med å utvikle en inkluderende skole der læring står i fokus. Like fullt synes det å være et gap mellom skolepolitikkens teoretiske ... -
‛It’s not because we don’t believe in it…’: Headteachers` perceptions of implementing physically active lessons in school
(Journal article; Peer reviewed, 2019-12)Introduction Implementation of school-based physical activity (PA) programmes has proven to be difficult, particularly due to schools’ focus on academic performance and lack of organisational support for PA interventions. ... -
Lesson study in teacher education: Learning from a challenging case
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Whereas most studies of lesson study in teacher education seem to report on success stories, this article investigates a negative case. From an implementation of lesson study in Norwegian teacher education, we analyse data ... -
Lærerstudenters kommentatorkompetanse om flerkultur og undervisning av flerspråklige elever drøftet i lys av kritisk multikulturalisme
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Grunnskolelærerutdanningen har som mål å utdanne studenter med både aktør- og kommentatorkompetanse. Kommentatorkompetanse innebærer evnen til kritisk refleksjon. Planer, forskrifter og retningslinjer for grunnskolelærer ... -
Lærerstudenters tingliggjøring av elevers prestasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen handler om hvordan lærerstudenter omtaler elever, og utsagn hvor elevene og deres prestasjoner beskrives som statiske objekter, er her viet særlig oppmerksomhet. Denne prosessen omtales som tingliggjøring. ... -
Lærerstudenters utvikling av matematikklæreridentitet
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I løpet av fire års utdanning skal grunnskolelærerstudenter utvikle seg til å bli lærere. Dette handler ikke bare om å tilegne seg kunnskap; det handler om å utvikle yrkesidentitet. Lærerstudenters identitetsutvikling blir ... -
Mangfold, inkludering og utdanning : gode intensjoner og komplekse realiteter
(Chapter, 2022)Denne boka springer ut av overbevisningen om at elevmangfold er både en realitet, en ressurs og en utfordring. Elevmangfoldet i norsk skole gjør seg gjeldende i alle fag, på tvers av fag og i skolehverdagen. De som arbeider ... -
Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Studier av matematikklæreres oppfatninger om god matematikkundervisning, og om kunnskap viktig for å kunne legge til rette for og gjennomføre matematikkundervisning av høy kvalitet, fremheves som et viktig for kunnskapsbygging ... -
Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021-03)Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Mens mange forskere har studert kunnskapen lærere har, eller den kunnskapen de bruker i undervisningen, retter denne studien fokuset ... -
Mentoring Novice Teachers in a Norwegian Context of Inclusive Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)There is global agreement that schools should be inclusive, however both experienced and inexperienced teachers find this challenging. In this study we explore how experienced teachers working as local mentors for newly ... -
Opplæring i og på tegnspråk i en inkluderende skole : om individuelle rettigheter og vilkår for deltakelse
(Chapter, 2022)Artikkelen drøfter dilemma som skolesystemet konfronteres med når hørselshemmede elevers rett til opplæring «i og på tegnspråk» skal ivaretas innenfor en skole som skal fremme elevers deltakelse i inkluderende fellesskap. ... -
Opplæring om, for eller gjennom likestilling? En kasusstudie av likestillingsopplæring ved en videregående skole
(Peer reviewed; Journal article, 2023-06)I artikkelen undersøkes og diskuteres likestillingsopplæring i samfunnskunnskap i videregående skole. Forskning på likestillingsopplæring er begrenset i norsk sammen-heng, og derfor har forskning på annen ... -
Organiserte fellesskapsorienterte aktiviteter i skolen. Et religionsdidaktisk perspektiv på ritualer og ritualisering
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen presenterer eksempler på ritualiserende aktiviteter i skolen: skolegudstjenester; samling på skolen i anledning kritisk hendelse; høytidssamling på skolen og feiring av skolesamfunnet selv. Disse drøftes i lys ... -
På jakt etter fagdidaktikk i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningens matematikkfag
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Forskriften for grunnskolelærerutdanning løfter fram fagdidaktikk som et sentralt og gjennomgående tema i utdanningen, mens mange lærerstudenter opplever at det er lite fagdidaktisk fokus i enkelte fag. En mulig forklaring ... -
Possibilities and limitations of religion-related dialog in schools: Conclusion and discussion of findings from the ReDi project
(Journal article; Peer reviewed, 2019-03)This article links together the findings of the case studies reported in this special issue and reflects upon the possibilities and limitations of religion-related dialog in school education at a more systematic level. It ... -
Producing Digital Learning Resources (DLR) for Teacher Training
(Peer reviewed; Journal article, 2020-08)The purpose of this article is to describe the development and design process of an educational app for teacher training. Online teaching and learning resources are used more than ever in teacher training. However, the ... -
Protestant and French Colonial Literacies in Madagascar in the Early Twentieth Century
(History of Schools and Schooling;, Chapter, 2016)Literacy was an important instrument for colonial powers and mission societies at the beginning of the 20th century, but they had different goals. The main goal of the secular French colonial educational policy was ... -
Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Mat og helse har kompetansemål etter 4. trinn i norsk grunnskole, men få studier har sett på betydningen av rammefaktorer for undervisningen i mat og helse på barnetrinnet. I denne studien undersøker vi læreres og skolelederes ...