Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på tittel
Viser treff 732-751 av 994
-
Om den fysiske prestasjonen til ishockeyspillere korrelerer med prestasjonen på isen ved bruk av lokalt posisjoneringssystem.
(Master thesis, 2021)Hensikten med studiet er å undersøke om den fysiske prestasjonen til ishockeyspillere korrelerer med prestasjonen på isen. Dette ble gjort ved å gjennomføre en GNSS måling av spillerne ved bruk av Catapult Clearsky T6 for ... -
"Om du kan hjelpa meg å finna ei sjokke bog?" - Ein studie av gutar og jenter sin motivasjon for lesing det fyrste på skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne masteroppgåva har vore å undersøkje motivasjon for lesing for gutar og jenter det fyrste skuleåret. I tillegg har det vore eit ynskje å finne fram til kjenneteikn ved god undervisningspraksis som fremjar ... -
Omfanget av før-konkurranseangst og selvtillit, målt av Competitive State Anxiety Inventory (CSAI-2) ved fire ulike målingstider.
(Bachelor thesis, 2022)Bakgrunn: Idrettspsykologi er noe som er forsket mye på, og gjennom tidene har det blitt utarbeidet ulike teorier og spørreskjema som er blitt både svekket og støttet. Å se på forholdet mellom somatisk angst, kognitiv angst ... -
Omsorg/støtte i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne studien handler om forholdet mellom lærer-elev og ser på hvordan ungdomsskoleelever beskriver omsorgsfulle/støttende lærere og den betydning det har for motivasjon i skolearbeid og læringsmiljø. Jeg har tatt utgangspunkt ... -
Oppfattet kompetanse og trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever på 6.trinn.
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å finne ut mer om oppfattet kompetanse og trivsel hos elever på 6.trinn i tre ulike kontekster; basketball, dans og uteaktivitet. Dette er for å få en større innsikt i hvordan ... -
Opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering. Det ble fokusert på tre typer lærerstøtte, henholdsvis faglig støtte, emosjonell ... -
«Opplevd støtte fra lærer og elevers reaktive aggresjon»
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien var å se på om det er sammenheng, og eventuelt i hvilken grad det er sammenheng, mellom opplevd støtte fra lærer og rapportert reaktiv aggresjon hos elever. For å kunne svare på problemstillingen ... -
Opplevelse av atferdsendringer relatert til fysisk aktivitet: En kvalitativ studie på deltagere ved en frisklivssentral
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Sammendrag Hensikt: Inaktivitet er sterkt knyttet til en rekke helseproblemer, som på sikt kan føre til livsstilsykdommer og tidlig død. Atferdsendring som øker fysisk aktivitet blir derfor sett på som svært viktig, men ... -
Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-07)Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere ... -
Opplæring i metakognisjon ved hjelp av selvspørring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)Denne masteroppgaven omhandler en kvalitativ studie av tre åttendeklassingers opplæring i metakognisjon. Formålet med studien var å oppnå en større kunnskap om muligheter og utfordringer ved opplæring i metakognisjon. Begrepet ... -
«Opplæringen til elever med utviklingshemning – En studie av opplæringen på en avdeling for tilpasset opplæring»
(Master thesis, 2015-06-15)Tema: Denne masteroppgaven handler om opplæringen på avdeling for tilpasset opplæring for elever med utviklingshemning i grunnskolen. Hvordan kan den alternative opplæringsarenaen legge til rette for læring og deltakelse, ... -
Opportunity to learn problem solving in Malawian grades 9 and 10 mathematics Textbooks: Linear Equations and Simultaneous Linear equations
(Master thesis, 2023)The study investigated the opportunities to learn problem solving in Malawian grades 9 and 10 mathematics textbooks. To explore how problem-solving opportunities are provided and what factors influence the opportunities ... -
Ord og begreper - et verktøy i undervisningen for økt leseforståelse for elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den pågående praksisen har vært med hensyn til vokabularinstruksjon i den norske skolen for lærere som er knyttet til 5. -7. trinn. I tillegg har det vært ... -
Organisering av lærerressurser på 1.-4. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne oppgaven handler om bruken av lærerressurser på 1.-4. trinn, og om hvordan slike ressurser blir utnyttet i norskundervisningen på 1. trinn. Utgangspunktet var et ønske om å finne ut om Opplæringsloven § 1-3 Tilpassa ... -
Organisering og kvalitet i spesialundervisningen. En studie av skoleledelsens organisering av spesialundervisningen og denne organiseringens betydning for lærernes praksis.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Det har i den siste tiden vært økt fokus på spesialundervisning. Differensiering av elever og en økende bruk av segregerte løsninger har bekymret, når målet er en inkluderende skole for alle. I dette prosjektet har jeg ... -
Organizational support from Diakonie and Caritas to irregular migrants in Berlin, Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06)My thesis examines how certain faith-based or non-governmental organizations support irregular migrants (hereafter, IM) in Berlin, Germany. I have chosen this particular topic because I am curious to learn the surviving ... -
Overordnet del og Norskfaget i fagfornyelsen: Et verdiløft for individet, eller et kunnskapsløft for samfunnet? En kritisk diskursanalyse av Overordnet del og Læreplan i norsk i Kunnskapsløftet 2020 med utgangspunkt i begrepene ferdigheter, kunnskap og kompetanse.
(Master thesis, 2021)Intensjonen bak Kunnskapsløftet 2020 (LK20) er at det nye læreplanverket skal bidra til bedre læring og forståelse for elevene i opplæringen. Læreplanene har fått et mer relevant innhold med tydeligere retning for innholdet ... -
Pedagogers forståelser av begynnende mobbeatferd i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-13)Mobbing er et dagsaktuelt tema som har fått stor oppmerksomhet i skolen, men som det trengs mer oppmerksomhet og forskning på i barnehagen. I denne studien ble følgende problemstilling belyst: Hvilke forståelser har pedagoger ... -
Pedagogisk psykologisk tjenestes bistand med kompetanse og organisasjonsutvikling i barnehagen; En casestudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-12-03)Barns juridiske rett til spesialpedagogisk hjelp ble i august 2016 flyttet fra Opplæringsloven (1998) til Lov om barnehager. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fikk samtidig et utvidet mandat, ettersom de nå også skulle ... -
Pedagogiske ledere: deres erfaringer og kompetanse om aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven var pedagogisk lederes erfaringer og kompetanse med barn som utviser aggressiv atferd. Aggresjon øker risikoen for en negativ innvirkning på flere områder i barnets liv. Dette betyr at et ...