Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Title
Now showing items 396-415 of 542
-
… og det hadde me ikkje noge med… : foreldres opplevelse av samarbeidet med skolen, når barnas møte med skolen har vært særlig utfordrende
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Bakgrunnen for studien var ønsket om å høre foreldrenes syn på samarbeidet med skolen, og hvordan de har opplevd samarbeidet når de har hatt barn som opplever skolen som særlig utfordrende. Det overordnede formålet er å ... -
Ole - et problem eller en mulighet? : om læreres muligheter til å oppdage og videreutvikle elever med AD/HD sine potensial og positive egenskaper
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2009, Master thesis, 2009)Det overordnede tema/forskningsspørsmålet i dette prosjektet er hvilke muligheter lærere har til å oppdage og videreutvikle potensial og positive egenskaper hos elever med en AD/HD diagnose. For å kunne belyse dette var ... -
Om barns språk og deltagelse i barnehagen og førskolelærers tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Barn er unike individer med individuelle behov. Av den grunn kan man ikke ta for gitt at tilretteleggingsmetode for et barn, vil fungere like hensiktsmessig for et annet. Derfor var det ønskelig i denne studien å studere ... -
"Om du kan hjelpa meg å finna ei sjokke bog?" - Ein studie av gutar og jenter sin motivasjon for lesing det fyrste på skulen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Formålet med denne masteroppgåva har vore å undersøkje motivasjon for lesing for gutar og jenter det fyrste skuleåret. I tillegg har det vore eit ynskje å finne fram til kjenneteikn ved god undervisningspraksis som fremjar ... -
Omsorg/støtte i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2012;, Master thesis, 2012)Denne studien handler om forholdet mellom lærer-elev og ser på hvordan ungdomsskoleelever beskriver omsorgsfulle/støttende lærere og den betydning det har for motivasjon i skolearbeid og læringsmiljø. Jeg har tatt utgangspunkt ... -
Opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering i ungdomsskolen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-16)Formålet med denne studien var å finne ut om det var noen sammenheng mellom opplevd lærerstøtte og elevenes motivasjonelle målorientering. Det ble fokusert på tre typer lærerstøtte, henholdsvis faglig støtte, emosjonell ... -
Opplevelse av atferdsendringer relatert til fysisk aktivitet: En kvalitativ studie på deltagere ved en frisklivssentral
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Sammendrag Hensikt: Inaktivitet er sterkt knyttet til en rekke helseproblemer, som på sikt kan føre til livsstilsykdommer og tidlig død. Atferdsendring som øker fysisk aktivitet blir derfor sett på som svært viktig, men ... -
Opplevelser av videobasert veiledning: En intervjuundersøkelse med fokus på implementering, mestringstro og profesjonell utvikling.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-07)Videobased Improvement for TEachers (VITE) er et doktorgradsprosjekt hvor hovedmålet er å pilotere og evaluere et tiltak for kontinuerlig profesjonell utvikling av lærere. Denne studien undersøker hva lærere og veiledere ... -
Opplæring i metakognisjon ved hjelp av selvspørring
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-18)Denne masteroppgaven omhandler en kvalitativ studie av tre åttendeklassingers opplæring i metakognisjon. Formålet med studien var å oppnå en større kunnskap om muligheter og utfordringer ved opplæring i metakognisjon. Begrepet ... -
«Opplæringen til elever med utviklingshemning – En studie av opplæringen på en avdeling for tilpasset opplæring»
(Master thesis, 2015-06-15)Tema: Denne masteroppgaven handler om opplæringen på avdeling for tilpasset opplæring for elever med utviklingshemning i grunnskolen. Hvordan kan den alternative opplæringsarenaen legge til rette for læring og deltakelse, ... -
Ord og begreper - et verktøy i undervisningen for økt leseforståelse for elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2013;, Master thesis, 2013)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den pågående praksisen har vært med hensyn til vokabularinstruksjon i den norske skolen for lærere som er knyttet til 5. -7. trinn. I tillegg har det vært ... -
Organisering av lærerressurser på 1.-4. trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)Denne oppgaven handler om bruken av lærerressurser på 1.-4. trinn, og om hvordan slike ressurser blir utnyttet i norskundervisningen på 1. trinn. Utgangspunktet var et ønske om å finne ut om Opplæringsloven § 1-3 Tilpassa ... -
Organisering og kvalitet i spesialundervisningen. En studie av skoleledelsens organisering av spesialundervisningen og denne organiseringens betydning for lærernes praksis.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Det har i den siste tiden vært økt fokus på spesialundervisning. Differensiering av elever og en økende bruk av segregerte løsninger har bekymret, når målet er en inkluderende skole for alle. I dette prosjektet har jeg ... -
Organizational support from Diakonie and Caritas to irregular migrants in Berlin, Germany
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-06)My thesis examines how certain faith-based or non-governmental organizations support irregular migrants (hereafter, IM) in Berlin, Germany. I have chosen this particular topic because I am curious to learn the surviving ... -
Pedagogers forståelser av begynnende mobbeatferd i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-13)Mobbing er et dagsaktuelt tema som har fått stor oppmerksomhet i skolen, men som det trengs mer oppmerksomhet og forskning på i barnehagen. I denne studien ble følgende problemstilling belyst: Hvilke forståelser har pedagoger ... -
Pedagogisk psykologisk tjenestes bistand med kompetanse og organisasjonsutvikling i barnehagen; En casestudie.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2018-12-03)Barns juridiske rett til spesialpedagogisk hjelp ble i august 2016 flyttet fra Opplæringsloven (1998) til Lov om barnehager. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) fikk samtidig et utvidet mandat, ettersom de nå også skulle ... -
Pedagogiske ledere: deres erfaringer og kompetanse om aggresjon i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06)Temaet for denne masteroppgaven var pedagogisk lederes erfaringer og kompetanse med barn som utviser aggressiv atferd. Aggresjon øker risikoen for en negativ innvirkning på flere områder i barnets liv. Dette betyr at et ... -
Pedagogiske lederes erfaringer med og forebygging av begynnende mobbeatferd i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-08)Studiens tema er barns begynnende mobbeatferd, og hvordan dette erfares og forebygges av fire pedagogiske ledere i barnehager. Teoretiske perspektiver som belyser temaets perspektiver og kompleksitet er begrepene vold eller ... -
Personalets opplevelse av nærhet og konflikt i relasjonen med barn i barnehagen: Sammenhenger med barnets kjønn, atferdsregulering og sosioøkonomiske bakgrunn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;, Master thesis, 2014-05-15)Relasjonen mellom barn og voksne i barnehagen er tema i denne masteroppgaven, og det overordnete perspektivet er å undersøke mekanismer som kan ligge til grunn for personalet sin opplevelse av nærhet og konflikt med barn ... -
Physical literacy - en retning for det norske kroppsøvingsfaget?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Bakgrunn og hensikt: Kroppsøvingsfaget ser ut til å svikte i sitt mål om å være et lærings- og dannelsesfag. Begrepet physical literacy blir fremhevet i internasjonal forskning som en ny retning for faget, og flere nasjoner ...