Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 994
-
Vurdering av ordforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne masteroppgaven har vært å utforske hvordan to ulike ordprøver kan gi informasjon om elevers ordkunnskaper. I den ene ordprøven som utvikles og prøves ut, testes elevene i forståelsen av flerbetydningsord ... -
Kollegaveiledning i skolen, muligheter og utfordringer : erfaringer fra Respekt programmet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Temaet for mitt prosjekt er kollegaveiledning i skolen. Formålet er å se hvilke muligheter og utfordringer kollegaveiledning representerer for enkeltlærere og skolen som organisasjon med henblikk på kompetanseutvikling. ... -
Samanhengen mellom språkleg og sosial meistring : har språkleg meistring noko å seie for den sosiale kompetansen hos små barn?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Å utvikle språk er noko av det viktigaste som skjer i eit barn sitt liv. Språket gir identitet og tilhøyring, samtidig som barnet lærer å forstå seg sjølv og omverda gjennom språket. Dette er avgjerande for barn si vidare ... -
Samspillet mellom regnestrategier, representasjoner og regneferdigheter : en kvalitativ studie av tre elever med regnevansker
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målsettingen med denne studien er å undersøke hvordan noen sentrale emner innen forskning rundt matematikkvansker kommer til uttrykk hos elver med vansker i faget. Representasjoner relatert til tall og regning, regnestrategier ... -
Betydningen av støttende lærer-elev-relasjoner for elevenes læring : med nærmere fokus på emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne oppgaven handler om betydningen sosiale forhold på skolen kan ha for elevenes læring. Jeg har hatt fokus på støttende lærer-elev-relasjoner, i form av emosjonell støtte, faglig støtte og autonomistøtte. Jeg ønsket ... -
Læreres oppfatningers innvirkning på deres undervisningspraksis
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2010;, Master thesis, 2010-05-27)Denne masteroppgaven er et resultat av en kvalitativ studie av to læreres oppfatninger innenfor matematikkfaget, samt deres undervisningspraksis. Målet var å oppnå en større kunnskap om lærernes fornuftige system av ... -
I hvilken grad gir individuelle opplæringsplaner i norsk til elever med store lesevansker grunnlag for vurdering av framgang i leseferdighet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Lesing er en av de grunnleggende ferdighetene elever skal tilegne seg på skolen, men dette går ikke like lett for alle. Elever som ikke har tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesialundervisning, ... -
Betydningen opplevd vold har for barns egen utagering, og barnehagens rolle
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
IOP i utvidet praksis : elev og lærererfaringer
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)For å demme opp for at elever avslutter videregående skole uten å fullføre, har Rogaland fylkeskommune opprettet et tilbud kalt Utvidet praksis (alternativ opplæring i grupper med redusert elevtall). Dette er et tilbud ... -
Resettlement of Bhutanese refugees: a misery or solution, a case study of Bhutanese refugees from Rogaland and Alta
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Being a refugee from a different culture, tradition and religion, Bhutanese refugees face difficulties in adjusting to a new country and a new environment. The objective of this research was to explore the conditions and ... -
Ny i yrket : hvordan forstår og håndterer nyutdannede allmennlærere aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Formålet med studien har vært å belyse hvordan nyutdannede allmennlærere forstår og håndterer aggresjon. Aggresjon i skolen er en reell utfordring og slik atferd påvirker læringsaktiviteter negativt (Ogden, 2001). ... -
Inkluderende opplæring i lærerutdanningen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011) -
Hvordan opplever foreldre til barn i en mobbeoffer- rolle at de har blitt ivaretatt av skolen, og hvilke mulige skadevirkninger opplever de at barna har pådratt seg?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Fokuset mot mobbing startet på begynnelsen av 1980 tallet da to ungdommer tok sitt eget liv som følge av mobbingen. Erling Roland(1981, 1983) og Dan Olweus(1974; 1978) er de to forskerne i Norge som allerede hadde utført ... -
Foreldresamarbeid ved samlivsbrudd : en kvalitativ studie av tre foreldres opplevelse av samarbeidet ved samlivsbrudd
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Målet med dette studiet var å utforske skilte og separerte foreldres erfaringer med barnehagens arbeid i tiden rundt et samlivsbrudd. Sentrale spørsmål var hvordan foreldrene opplevde samarbeidet med barnehagen i denne ... -
Svakheter hos ofrene for aggresjon
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Forskning på aggresjon og mobbing danner grunnlag for å lage hypoteser om hvordan aggressive barn tenker om sine medelever og hva de interesserer seg for i møtet med sine medelever. Det antas at proaktiv aggresjon henger ... -
I hvilken grad preges håndtering av aggresjon i barnehagen av intersubjektivitet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Nordahl et al (2009) sier at i løpet av de siste 20 årene har forskning gitt oss betydningsfull kunnskap om tiltak i forhold til atferdsproblemer blant barn og unge. Det viser seg imidlertid at denne kunnskapen i stor grad ... -
Hvordan forebygger og håndterer lærere i Respektskoler proaktiv aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Aggresjon kan på mange måter sies å være et av de mest alvorlige sosiale problemene i dagens samfunn (Berkowitz, 1993). Problemer knyttet til aggressiv atferd viser også igjen i skolen, og det er mye som tyder på at det ... -
Ledelse i kontinuerlige innovasjonsprosesser i en inkluderende skole : en kvalitativ studie av ledelse knyttet til tilrettelegging av det spesialpedagogiske arbeidet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Rektors rolle som skoleleder er blitt mer og mer omfattende, noe som har ført til at flere forskere og teoretikere har kommet frem til at dagens skoleledelse ikke lenger handler om den ene helten som styrer. Av den grunn ... -
Bosnian and Herzegovinian diaspora in Norway: upward mobility and social cohesion within the Norwegian society
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2011;, Master thesis, 2011)Namely, I examined the Bosnian and Herzegovinian immigrants to Norway whose integration process went fairly smooth. Immigrants from Bosnia and Herzegovina rapidly became a socially and financially functional part of the ... -
International students at a norwegian university : their experiences
(Master thesis, 2011)While International student is a general denomination for students all over the world who study abroad, their experience is specific and their very own. Unlike most of the other research that has focused on International ...