Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 1129
-
Mobbing i barnehagen : en studie av pedagogiske lederes bevissthet omkring dette fenomenet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem og det er viktig å forebygge mobbing så tidlig som mulig. I rammeplan for barnehager (2006) står det at ”barnehagen skal fremme positive ... -
Dette har vi ventet på så lenge : multiboka en lærebok for elever med spesifikke språkvansker.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tematikken i denne masteroppgaven er todelt. Her belyses læring ved hjelp av multimedia, samtidig som det blir gjort rede for spesifikke språkvansker (SSV) og hvilke utfordringer dette innebærer for læring. Målet har vært ... -
Hvordan beskriver veiledere og rektorer muligheter og utfordringer knyttet til veiledning av Respektprogrammet?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Skolen møter i dag jevnlig krav om å iverksette nye reformer, direktiver og politiske visjoner. Kunnskapens relevans blir hurtig satt på prøve, og i et omskiftelig samfunn vil kunnskap hele tiden måtte videreutvikles. ... -
Staveundervisning i norske barneskoler
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Studiens hensikt er å undersøke nærmere hvorvidt staveundervisningen i norsk barneskole gir grunnlag for at elevene skal kunne utvikle god staveferdighet. Målet er ikke å generalisere, men å beskrive funnene. Utvalget ... -
Ulik tiltro til egne leseforståelsesferdigheter og ulik leseforståelse. Fire elever leser og arbeider med leseoppgaver av ulik vanskegrad og kompleksitet. En prosess
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med denne oppgaven var å utforske og beskrive de kognitive prosesser som kunne oppstå i en leseforståelsesprosess hos fire elever i 5. klasse. De fire elevene hadde ulik grad av tiltro til egne leseforståelsesferdigheter ... -
Hvordan oplever den nyudannede pædagogiske leder egen yrkesidentitetsudvikling? Hvilken rolle spiller vejledning for denne udvikling?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tanken bag dette masterprojekt var at indhente information vedrørende nyuddannede pædagogiske ledere i deres første yrkesaktive år og dermed søge at belyse selve overgangen fra studentrollen til yrkesrollen. Udfordringer, ... -
Hvilke faktorer har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet - og hvordan skape et godt samarbeid mellom institusjonene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven er å få innsikt i hvilke faktorer som har betydning for forholdet mellom barnehagen og barnevernet. Det vil også bli forsøkt å få forståelse for hvordan man kan skape et godt samarbeid mellom ... -
Lytt til meg : en studie av innvandrerbarns sosiokulturelle og psykologiske tilpasning før og etter overgangen fra innføringsinstitusjon til bostedsskole
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Å bytte skole kan være utfordrende for mange barn, uavhengig av kulturell bakgrunn, men overgangen kan være spesielt tøff for de som i tillegg til å møte en ny skole også møter en ny kultur. Dette møtet kan blant annet ... -
Hvordan lykkes skolen i å skape gode læringsbetingelser for elever med lese- og skrivevansker?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)I dette studiet har 8 elever og deres foresatte blitt spurt om ulike aspekter ved elevenes spesialundervisning. Det har blitt stilt spørsmål om trivsel, organisering, opplæring og evaluering, metakognisjon, motivasjon, ... -
How school leaders and teachers understand the concept of inclusion and how they transform their visions of inclusion into practice
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)This study focuses on how school leaders and teachers at different schools understand the concept of inclusion, and how they transform their visions of inclusion into practice. I have looked at how leadership and pedagogical ... -
Kunnskap om elevfeil i matematikk
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Oppgaven handler om hvordan kunnskap om elevfeil er relatert til annen undervisningskunnskap i matematikk. Utgangspunktet for dette er undervisningskunnskaper og undervisningsoppgaver i matematikk definert av forskere ved ... -
Ein studie av relasjonen elev-foreldre-skule, med fokus på foreldra si rolle for barn og unge si skulefaglege utvikling
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010) -
Fra trykt til digital tekst : nye utfordringer for lesing og leseforståelse
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)”Fra trykt til digital tekst: nye utfordringer for lesing og leseforståelse”. Digitale teknologier er noe som sannsynligvis vil bli mer og mer fremtredende, og samfunnet vil etter hvert kreve at man har digital lesekompetanse. ... -
Fokus på den spesialiserte fagkunnskapen. - En intervjustudie for å identifisere og beskrive matematikklærerens fagkunnskap.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven rapporterer fra en studie hvor målet var å finne ut mer om lærernes kunnskap. Med utgangspunkt i tidligere forskning på området har jeg forsøkt å belyse hvordan matematikklærerens spesialiserte ... -
Sosialt tilbaketrukne elever i skolen. En kvalitativ undersøkelse av læreres kompetanse om sosialt tilbaketrukne elever og hvordan de mener læringsmiljøet best kan tilpasses dem.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Begrepet sosial tilbaketrekking har blitt brukt i mange ulike situasjoner og for å beskrive mange ulike atferder. Jeg ser på noen ulike beskrivelser av sosialt tilbaketrukne elever, mulige årsaker og konsekvenser av sosial ... -
Hvordan forklare jentemobbing : hvorfor og hvordan mobber jenter?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Målet med denne oppgaven er få mer kunnskap rundt temaet jentemobbing. Salmivalli(2006) beskriver jentemobbing som en slags usynlig form for mobbing. Mobbingen dreier seg ofte om utstøting, intriger, ryktemakeri og ... -
Innholdet i mobbebegrepet knyttet til barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Denne masterstudien tok utgangspunkt i egne refleksjoner og tanker til uenighetene jeg opplevde eksisterte rundt å ta mobbebegrepet i bruk i en barnehagesammenheng. I noen kretser er det meninger om at begrepet ikke er ... -
Innagerende atferd i skolen: en kvalitativ studie av lærers kompetanse og betydningen av læringsmiljøfaktorene; sosial støtte, regulering og elevinnflytelse-basert på intervju av terapeuter
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Tema og bakgrunn for denne studien er barn i skolen med innagerende atferd, definert som angst og depresjon. Studiens formål har vært å undersøke hva terapeuter som veileder lærere, mener om læreres kompetanse i forhold ... -
Om barns språk og deltagelse i barnehagen og førskolelærers tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Barn er unike individer med individuelle behov. Av den grunn kan man ikke ta for gitt at tilretteleggingsmetode for et barn, vil fungere like hensiktsmessig for et annet. Derfor var det ønskelig i denne studien å studere ... -
Har lærere i ungdomsskolen kunnskap til å identifisere og tilrettelegge læring for elever med psykose? : viktigheten av lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og relasjonsbygging.
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Hensikten med undersøkelsen var å finne ut om lærere i ungdomsskolen har kunnskap til å identifisere og tilrettelegge for elever med psykose. Samt å sette fokus på lærerens rolle i et tidlig intervensjonsarbeid og ...