Browsing Studentoppgaver (HF-IGIS) by Subject "forebygging"
Now showing items 1-10 of 10
-
Barnehagen- Et fristed for barn som pårørende
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Tidligere undersøkelser viser at kreft har stor innvirkning på mange aspekter av pasientens og andre familiemedlemmers liv. Foreldrekreft kan ha negative konsekvenser for barn ettersom det kan føre til midlertidige eller ... -
Et kvalitativt forskningsprosjekt om barnehageansattes oppfattelse av begrepet mobbing og deres arbeid med tematikken
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-12)Mobbing i barnehage er ett relativt nytt og omdiskutert fenomen. Tidligere forskning har konkludert med at fenomenet finnes, men det finnes også studier som indikerer at mobbebegrepet ikke anvendes blant de ansatte. Tema ... -
Forebyggende arbeid mot mobbing og krenkelser i barnehagen med fokus på den autoritative voksenstilen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020)I denne studien har jeg rettet søkelyset på hvordan barnehagen arbeider forebyggende mot mobbing og krenkelser med fokus på den autoritative voksenstilen. Studien tar sikte på å belyse pedagogers tanker og erfaringer med ... -
Forebygging av psykiske helseplager i ungdomsskolen: Hvordan kan læreren legge til rette for utvikling av en god psykisk helse hos elevene?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-12)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse i ungdomsskolen. Utgangspunktet for studien var å undersøke hva som er viktige byggesteiner i det forebyggende psykiske helsearbeidet i ungdomsskolen, og da nærmere bestemt ... -
Forebygging av psykiske vansker hos sjenerte elever
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06)Hensikten med denne studien har vært å rette oppmerksomhet mot stille atferd i skolen, for deretter å vektlegge de sjenerte elevene som én av de elevgruppene som ofte utviser en stille atferd. Konsekvenser av sterk sjenanse ... -
Hvordan forebygger og håndterer lærere i Respektskoler proaktiv aggresjon?
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2011;, Master thesis, 2011)Aggresjon kan på mange måter sies å være et av de mest alvorlige sosiale problemene i dagens samfunn (Berkowitz, 1993). Problemer knyttet til aggressiv atferd viser også igjen i skolen, og det er mye som tyder på at det ... -
Hvordan møter læreren elever med utagerende atferd, og hvordan jobber læreren for å forebygge utagerende atferd?
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-08)Problemstilling for oppgaven er: Hvordan møter læreren elever med utagerende atferd, og hvordan jobber læreren for å forebygge utagerende atferd? Formålet med denne studien og forskningsspørsmålet er å rette søkelyset mot ... -
Mobbing i barnehagen : en studie av pedagogiske lederes bevissthet omkring dette fenomenet
(Masteroppgave/UIS-HF-IAS/2010;, Master thesis, 2010)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Mobbing er et alvorlig samfunnsproblem og det er viktig å forebygge mobbing så tidlig som mulig. I rammeplan for barnehager (2006) står det at ”barnehagen skal fremme positive ... -
Pedagogiske lederes erfaringer med og forebygging av begynnende mobbeatferd i barnehagen.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-08)Studiens tema er barns begynnende mobbeatferd, og hvordan dette erfares og forebygges av fire pedagogiske ledere i barnehager. Teoretiske perspektiver som belyser temaets perspektiver og kompleksitet er begrepene vold eller ... -
Relajonskompetanse og utgarende atferd. En kvalitativ studie om betydningen av pedagogers relasjonskompetanse i arbeidet med å forebygge utviklingen av utagerende atferd hos barn i to-tre årsalderen i barnehagen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-05)Designet i masteroppgaven er en kvalitativ studie der hensikten er å belyse pedagogenes refleksjoner, erfaringer og opplevelser av sin egen relasjonskompetanse satt i sammenheng med å forebygge utviklingen av utagerende ...