Blar i Studentoppgaver (HF-IGIS) på emneord "norskdidaktikk"
Viser treff 1-12 av 12
-
Audiovisuell oversettelse: en komparativ tekstanalyse av engelsk tale og norsk teksting i The Big Bang Theory
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-06-11)Audiovisuell oversettelse er knyttet til teksting av TV-programmer, filmer og serier. Målet med prosjektet er å utforske hvilke utfordringer som ligger i overføringen fra tale til skrift og fra engelsk til norsk. Det er ... -
"Eg visste ikkje kven eg skreiv til...". Om utvikling av fagskrivingskompetanse i norskfaget på studieførebuande og påbygg på vg3
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2019;, Master thesis, 2019-12)Denne oppgåva har undersøkt korleis elevar som går på vg3 i vidaregåande skule arbeider med fagskrivingskompetansen sin i norskfaget, og samanlikna beskrivingar frå elevar på studieførebuande med elevar som tek påbyggingsåret. ... -
«Er alle einige i det?» Konsensus og mangfald i ein klasseromssamtale om ein kontroversiell tekst
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06) -
Forfatterne i klasserommet. Tilpasset opplæring for ungdomsskoleelever med stort skrivetalent
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne oppgaven spør jeg hva som skal til for at høytpresterende elever kan utvikle seg som skrivere. Jeg har benyttet relevant teori, tidligere forskning og egen empiri for å forsøke å finne ut av hvordan de elevene som ... -
Hvilke tekster er det i denne klassen? En resepsjonsstudie av åtte niendeklassingers responser på den multikulturelle teksten "Ser hodet mitt stort ut med denne?"
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-12)Denne resepsjonsstudien tar opp spørsmål om lesning av multikulturelle, skjønnlitterære tekster som holdningsskapende og utviklende for elever i et lengre og dannende perspektiv. Ser hodet mitt stort ut med denne? (2007) ... -
Jakten på meningsfulle skrivesituasjoner i norskfaget - En studie av ungdomsskoleelevers opplevelser og lærerens tilrettelegging
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016;, Master thesis, 2016-06-06)I denne studien har det blitt jaktet på meningsfulle skrivesituasjoner i norskfaget, ved hjelp av følgende problemstilling: Hvordan opplever ungdomsskoleelever norskfagets skrivesituasjoner, og hvordan kan norsklæreren ... -
Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever i ulike skrivehandlinger
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06)I denne studien har det blitt jaktet på skrivekompetanse hos to elever med norsk som andrespråk, ved hjelp av følgende problemstilling: Jakten på skrivekompetanse hos et utvalg andrespråkselever. Hvordan presterer de ... -
"Kan du finne flere argumenter?" En analyse av lærerrespons på overbevisende elevtekster.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;, Master thesis, 2018-06-11)Formålet for denne masteroppgaven har vært å undersøke skriftlig lærerrespons på overbevisende elevtekster på 7. trinn. Prosjektet er en kvalitativ studie med eksplorerende design, som har hatt til hensikt å gi innsikt i ... -
Livsmestring og identitetsutvikling i norskfaget: En studie av tv-serien Skam og didaktiske refleksjoner knyttet til mulige tilnærmingsmåter i undervisningen
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Fra høsten 2020 innføres en ny læreplan i norsk skole, der folkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige temaer som skal inn i alle fag. Hensikten med denne studien har vært å få et tydeligere bilde av hvordan ... -
Mulige faktorer som kan bidra til elevers selvstendige bruk av lesestrategier på fjerde trinn
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2020;, Master thesis, 2020-06-12)Temaet for denne oppgaven er lesestrategier. Med dette utgangspunktet har jeg undersøkt hvordan lærere på fjerde trinn anvender lesestrategier i undervisningen, og hvordan elevene selv mestrer å bruke lesestrategiene uten ... -
Multimodal tekstproduksjon i norskfaget. En analyse av tre lærebokserier for ungdomstrinnet.
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan det tilrettelegges for multimodal tekstproduksjon i norskfaglige lærebøker for ungdomstrinnet. Tekstutvalget for analysen består av tre norskfaglige lærebokserier: Nye Kontekst ... -
Å invitere elever til kreativ skriving
(Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-06-07)En didaktisk prosess om kreativ skriving er tema for denne masteroppgaven i Utdanningsvitenskap type norskdidaktikk ved Universitetet i Stavanger våren 2017. I 2013 erstattet Kunnskapsløftet de tradisjonelle sjangerbetegnelsene ...